محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

محاسبه مهریه به نرخ روز

به زبان ساده مهریه حقی است که بعد از جاری شدن صیغه عقد به خانم تعلق می‌گیرد و می‌تواند پس از عقد یا در زمان طلاق بسته به نوع آن برای دریافتش به نرخ روز اقدام کند. بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهریه خانم حقی است که تا زمانی که خود ایشان آن را نبخشد بر گردن آقا است. اگرچه خیلی از افراد هنگام ازدواج مبالغ بالایی را به عنوان مهریه می‌پذیرند اما باید توجه داشت که این بدهی تا همیشه بر عهده آقا است و چنانچه توانایی پرداخت آن را نداشته باشد دچار چالش‌هایی خواهد شد.

زوج موظف است مهریه خانم را براساس آنچه تعیین شده پرداخت کند مگر اینکه زوجه تمام یا بخشی از آن را ببخشد. در غیر این‌صورت حتی فوت آقا باعث هدر رفتن مهریه نخواهد شد و از ارث سهمی برای مهریه خانم در نظر گرفته می‌شود. بهتر است مهریه براساس عرق روز و با سطح درآمدی زوج تعیین شده تا در آینده باعث مشکلات بین افراد نشود.

انواع مهریه

مهریه به دو دسته اصلی عندالمطالبه و عندالاستطاعه تقسیم می‌شود که در صورت انتخاب هر کدام نوع پرداخت آن متفاوت است. مهریه عندالمطالبه به این معنا است که از بعد از جاری شدن صیغه عقد آقا موظف است هر زمان که خانم درخواست مهریه داشته آن را پرداخت کند.

مهریه عندالاستطاعه یعنی هر زمان که آقا استطاعت مالی برای پرداخت مهریه داشت خانم می‌تواند مهریه خود را در صورت درخواست، مطالبه کند. مهریه به نرخ روز عقد تعیین می‌شود.

چه مواردی را می‌توان به عنوان مهریه مشخص کرد

درابتدا بهتر است بدانید که مهریه باید هر مال مشخصی و معین باشد. برای مثال اگر قرار است سکه باشد باید تعداد و نوع سکه به صورت واضح مشخص باشد. یا اگر آپارتمان در نظر گرفته شده لازم است ارزش آن مشخص شود.

همچنین در صورت تعیین وجه نقد؛ باید مقدار دقیق آن را به صورت مکتوب مشخص کرد. پس آپارتمان، سکه، طلا، وجه نقد و هر اموال یا مورد دیگری را می‌توان بنا به توافق خانم و آقا به عنوان مهریه انتخاب کرد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز و نحوه محاسبه مهریه سالهای قبل

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم مهریه در هر زمان که مشخص شده باشد به نرخ روز حساب می‌شود. این محاسبات به شاخص‌های خاصی بستگی دارد. هر سال شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران از جانب بانک مرکزی اعلام می‌شود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که برای مثال اگر ازدواج در سال 74 صورت گرفته باشد ودر سال 89 درخواست مهریه صورت گرفته و مبلغ مهریه به ازش 15 میلیون تومان باشد، شاخص سال 88 (یعنی یک سال قبل از سالی که وصول صورت گرفته باشد) را تقسیم بر شاخص سال 74 (همان سالی که عقد صورت گرفته) می‌کنیم و عدد بدست آمده را ضربدر مبلغ مهریه می‌کنیم

عدد بدست آمده مهریه حال حاضر و مهریه به نرخ روز عقد می‌شود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز و نحوه محاسبه مهریه سالهای قبل
نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز و نحوه محاسبه مهریه سالهای قبل

محاسبه مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی

در طلاق توافقی مهریه بر اساس توافقی زوجین است و قانون پیش بینی خاصی در این مورد نداشته است. درواقع در طلاق توافقی، زوجین در مورد تمامی تعهدات و امورات به نتیجه رسیده سپس آن را به دادگاه اعلام می‌کنند.

اگر زوجه قرار بود که مهریه را از زوج دریافت کند، نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت خواهد بود که اگر مهریه سکه باشد، سکه ها به قیمت روز محاسبه خواهد شد و در صورتی هم که مهریه مبلغ مشخصی باشد، طبق فرمولی که در بالا گفته شد محاسبه می شود. لازم است آگاه باشید که همیشه نیاز به بخشش مهریه در طلاق توافقی نیست پس حتما در این زمینه از یک وکیل طلاق کمک بخواهید.

توجه داشته باشید که نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی در صورتی انجام می شود که زوج به زوجه مهریه ای پرداخت کند و در صورت بخشیدن مهریه در طلاق توافقی نیازی به محاسبه مهریه نیست.

مهریه و عدم تمکین

در صورتی که خانم از آقا تمکین خاص و عام نکند به این معنا که روابط زناشویی را انجام ندهد یا به مسائل مربوط به خانه رسیدگی نکند، مهریه ایشان محفوظ می‌ماند و عدم تمکین ارتباطی به مهریه ندارد. در صورتی که خانم از آقا تمکین نکند منفقه به ایشان تعلق نمی‌گیرد.

تمکین و عدم‌تمکین زن از شوهر بیشتر بخوانید: تمکین و عدم‌تمکین زن از شوهر

مهریه و حق حبس

حق حبس اینگونه تعریف می‌شود: زوجه بعد از جاری شدن صیغه عقد و در شرایطی که خانم دوشیزه باشد، روابط زن و شوهری با همسرش برقرار نکرده و مهریه‌ او به صورت عندالمطالبه و حال در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند در خواست مهریه کند و تا زمانی که مهریه ایشان پرداخت نشود می‌تواند از همسرش تمکین نکند.

بخشیدن مهریه در محاسبه مهریه به نرخ روز

همانطور که گفته شد خانم بعد از جاری شدن صیغه عقد مالک مهریه است و در هر تاریخی که مطالبه مهریه بکند، آقا موطف به پرداخت آن است. اما اگر خانم تمایل داشته باشد می تواند مهریه اش را ببخشد. بخشیدن مهریه شرایط خاصی دارد که باید رعایت شود.

به طور مثال هیچ اجباری بر روی خانم برای بخشیدن مهریه وجود ندارد و خانم با میل و اراده شخصی می تواند مهریه را ببخشید. بخشیدن مهریه باید حتما در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی بخشیده شود و در صورتی که قرار بر بخشیدن مهریه باشد نیازی به محاسبه مهریه به نرخ روز نیست.

مهریه و خیانت

خیلی از خانم‌ها و آقایون از مشاوران حقوقی ما می‌پرسند که ایا در صورت خیانت خانم مهریه به ایشان تعلق می‌گیرد یا خیر؟ بهتر است بدانید که مهریه در هر صورت به خانم تعلق می‌گیرد و خیانت منافاتی با وصول مهریه ندارد و در هر زمان که خانم درخواست وصول مهریه کند باید محاسبه مهریه به نرخ روز انجام شود.

فقط در صورتی مهریه به خانم تعلق نمی‌گیرد که ایشان با رضایت کامل خودشان و به صورت سند مکتوب شده در دفتر ثبت اسناد مهریه خود را ببخشند. در این رابطه وکیل مهریه کمک شایانی خواهد کرد.

جمع بندی

مهریه حق قانونی زوجه است که در هنگام عقد مشخص می‌شود و زوج متعهد می‌شود هر زمان که خانم مایل به دریافت آن باشد، مبلغ را متناسب با سال طلاق پرداخت کند. مهریه می‌تواند سکه طلا، وجه نقد یا اموال غیر منقول باشد اما در هر صورت باتوجه به ارزش آن محاسبه به نرخ روز خواهد بود.

موسسه حقوقی دادسو یکی از برترین مراکز حقوقی است که می‌تواند بهترین وکیل طلاق را در اختیار شما قرار دهد تا با روشی ایده‌آل به حق و حقوق خود برسید. جهت مشاوره می‌توانید با کارشناسان ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

در رابطه با وجه نقد براسا تقسیم شاخص سال پیش از طلاق بر شاخص سالی که عقد در آن صورت گرفته انجام می‌شود و در مورد سکه، مبلغ مهریه در سال جاری خواهد بود.

در طلاق توافقی مهریه چگونه محاسبه می‌شود؟

چنانچه زوجه مهریه را بخشیده باشد نیاز به محاسبه نیست در غیر این‌صورت با فرمول ذکر شده انجام می‌شود.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4/5 - (198 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

311 پاسخ

  1. سلام مادرم در سال ۱۳۱۸ازدواج کرده وقبل از فوتش مهریه خود را. به صورت دست نویس به دخترکوچیکش بخشیده مهریش ۱۵۰شاهی بوده به نرخ روز چقدر میشه آیا کل مهریه به ایشان تعلق میگیره؟

  2. سلام مهریه من سال ۴۰۱ ازواج کردم ب نرخ روز چقدر میشه..

    1. من در سال ۱۳۷۹ عقد کردم و مهریه ام دو ملیون تومان است با یک جلد قرآن و آینه شمعدان الا به نرخ روز چقدر است

  3. سلام وقت بخیر من ده ملیون مهریه دارم بابت زمین مسکونی ۲۵۰متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *