بخشش مهریه در ازای حق طلاق

در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی میگیرند. این روش از جهاتی مطمئن ترین روش برای طلاق توافقی است تا طرفین نسبت به حقوق مالی خود اطمینان داشته باشند. در این روش باید زوجین همزمان با مدارک شناسایی به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و به صورت همزمان آقا به خانم وکالت در طلاق بدهد و خانم هم مهریه اش را ببخشد

توصیه جدی دادسو این است که این کار همزمان انجام شود. تجربه نشان داده در برخی مواقع یکی از طرفین بعد از دریافت اسناد مورد نیاز، برای امضای سند طرف مقابل همکاری های لازم را بعمل نیاورده است.

در این مقاله شما را با شرایط دادن حق طلاق به زن در ازای بخشیدن مهریه خواهیم کرد ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر نوع اقدام در این زمینه با دادسو تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

در صورتی هم که تمایل به حضور وکیل مهریه در مسیر بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق و ابرا مهریه در قبال طلاق در کنار خود دارید، دادسو این مشکل را برای شما حل کرده است.

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

طبق قانون حق طلاق در ایران با آقا است. ولی زوج می‌تواند این حق را به همسر خود نیز واگذار کند. این واگذاری به این معنا نیست که آقا دیگر حق طلاق نخواهد داشت. در صورتی که آقا به خانم حق طلاق بدهد هر دو نفر دارای حق طلاق هستند و این حق از آقا ساقط نمی‌شود. با بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق می‌شود طلاق گرفت؟

زمانی که خانم از همسرش وکالت بلاعزل در طلاق در قبال بخشش مهریه دارد به این معنا است که از او وکالت دارد تا به جای او یک وکیل پایه یک دادگستری انتخاب کند تا به جای همسرش در مراحل مختلف طلاق حضور داشته باشد.

در این حالت عدم رضایت آقا در طلاق تاثیری در مسیر پرونده نخواهد داشت ولی مهریه‌ای بر عهده آقا نیست. در این رابطه می‌توانید از یک مشاور حقوقی طلاق کمک بگیرید.

تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق

حق طلاق یک کلمه عامیانه است که در قانون و مراجع قضایی با عنوان وکالت در طلاق از آن یاد می‌شود.

عملا تفاوتی بین کلمه حق طلاق و وکالت در طلاق وجود ندارد و این عنوان یکی هستند.

بخشش مهریه در ازای حق طلاق یکی از پرتکرار ترین اسناد در حوزه خانواده است. اما زوجه می‌تواند حق طلاق و مهریه را در کنارهم داشته باشد.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

بهترین روش برای گرفتن حق طلاق

طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق؟

حق طلاق هم به مانند مهریه حتما باید به صورت رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد و تنظیم دستی آن حتی در صورت امضای شاهد هم وجاهت قانونی ندارد.

اما طلاق توافقی در هر زمانی که زوجین در ورد کلیه مسائل به توافق برسند امکان‌پذیر خواهد بود. پس این نکته را به یاد داشته باشید. بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق امکان‌پذیر است؟ گاهی زوجه برای گرفتن حق طلاق حاضر است کل مهریه خود را ببخشد.

برای گرفتن حق طلاق حتما باید آقا و خانم به همراه کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر قبت اسناد رسمی مراجعه کنند و آقا وکالت در طلاق را به خانم بدهد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

داشتن حق طلاق و گرفتن همزمان مهریه

در بسیاری از مواقع آقایان فقط با بخشیدن کامل مهریه حاضر به دادن وکالت در طلاق یا همان حق طلاق به خانم می‌شوند.

ولی این مسئله اجبار نیست و زوجین به هر صورتی که مایل باشند میتوانند با همدیگر به توافقی برسند و بذل مهریه در قبال طلاق به هر نوعی که مایل باشند اجرا شود.

متن دقیق حق طلاق

متن حق طلاق نسبت به متن بخشیدن مهریه طولانی‌تر و دارای جزئیات بسیاری است و به خانم‌های عزیز توصیه می‌کنیم که حتما قبل از امضای بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق حتما با همکاران ما در دادسو تماس بگیرند و مشاوره رایگان حقوقی دریافت کنند.

نمونه متن بخشش مهریه بدون بازگشت به شرح زیر است:

اینجانب ….. فرزند ….. دارنده شماره شناسنامه ….. صادره از …. متولد …. به شماره ملی …. ساکن ….. با طبیب خاطر و رضایت کامل اقرار و اعتراف می‌نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه خود که عبارت است از تعداد/مبلغ …. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …. دفتر ازدواج شماره …. می‌باشد

فقط و منحصرا تعداد ….. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …. فرزند …. به شماره شناسنامه …. صادره از …. متولد …. ساکن …. بذل و بخشش نموده‌ام و مقدار عندالمطالبه …. حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعایی از شوهرم با مشخصات بالا ندارم.

تجربه ما در این سال ها نشان داده که خانم‌های بسیاری بدون مشورت با کارشناسان حقوقی در ازای گرفتن حق طلاق، مهریه‌شان را به صورت کامل بخشیده‌اند و زمانی که برای طلاق اقدام کردهاند متوجه شده‌اند که سند وکالت در طلاقشان ناقص است و متاسفانه نمی‌توانند بدون رضایت همسرشان اقدام به طلاق کنند.

از این رو پیشنهاد ما به شما استفاده از مشاوره‌های تلفنی رایگان دادسو است تا هم آقایان خیالشان از بخشیده شده مهریه راحت شود و هم خانم ها از اعتبار حق طلاقی که گرفته‌اند مطمئن باشند.

ویژگی های مهم حق طلاق که حتما باید داشته باشد

  • اولین نکته این است که حق طلاق باید به صورت بلاعزل باشد تا آقا هیچ وقت نتواند این حق را ساقط کند.
  • نکته دوم این است که باید دارای توکیل به غیر باشد تا خانم بتواند وکالتی که از همسرش دارد را به یک وکیل پایه یک دادگستری بدهد.
  • نکته سوم این است که داشتن حق طلاق باید حتما دارای حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی باشد تا بعد از صدور رای توسط دادگاه آقا حق اعتراض نسبت به رای و باطل کردن آن را نداشته باشد.

در صورتی که این سه ویژگی در سند وجود داشته باشد می‌تواندید بخشش مهریه در ازای حق طلاق را با خیال راحت انجام دهید.

بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق

مهریه حقی است که بر گردن آقا است و تا زمانی که خانم مهریه را نبخشیده باشد، هیچ راهی به جز پرداخت مهریه وجود ندارد. بخشش مهریه هم مانند مطالبه مهریه حق قانونی خانم است و در هر زمانی که مایل باشد می تواند مهریه‌اش را به همسرش ببخشد.

بخشیدن مهریه الزاما ارتباطی با طلاق ندارد و زوجه می‌تواند هر زمان که مایل بود مهریه‌اش را به همسرش ببخشد، بدون آنکه نیازی به طلاق باشد.

بهترین روش برای بذل مهریه در قبال طلاق

بهترین روش برای بخشیدن مهریه این است که خانم و آقا به اتفاق هم به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و طی یک سند رسمی خانم مهریه را به آقا ببخشد.

تاثیر کلمات در بخشیده شدن مهریه و امکان برگرداندن آن بسیار زیاد است و در صورتی که تمایل به چنین کاری دارید، حتما با یک وکیل طلاق یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. این مشاوره خصوصا در بخشش مهریه در ازای حق طلاق بسیار اهمیت دارد.

متن ابرا مهریه در قبال طلاق

نسخه‌های متفاوتی برای سند بخشیدن مهریه می‌توان تنظیم کرد. ولی بهترین روش این است که یک وکیل طلاق توافقی این کار را برای شما انجام بدهد. ابرا کردن مهریه یکی از روش‌هایی است که می‌تواند خیال شما را نسبت به بخشیده شدن مهریه راحت کند. در قسمت پایین یک نمونه از متن بخشیدن مهریه را که به طور خلاصه بیان شده و کامل است را نوشته ایم:

در تاریخ تحریر حاضر گردید:……” با مشخصات فوق الذکر” و بعد الحضور در دفترخانه اقرار و اعتراف صریح نمود براینکه تمامی مهریه مندرج در نکاحیه بشماره ترتیب…….مورخ…… دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره……. تهران که به وی تعلق گردید را تا تاریخ تحریر ابراء نموده و هیچگونه طلبی در خصوص مهریه همسرش …….”با مشخصات فوق الذکر” ندارد و ذمه زوج در اثر ابراء مهریه به زوجه بری گردیده است و زوجه حق هر گونه ایراد و اعتراضی را در آینده در این خصوص از خود سلب و ساقط نمود.

فرم درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

بخشیدن نصف مهریه

یکی از سوالات پرتکرار همراهان دادسو در مشاوره تلفنی رایگان، میزان بخشش مهریه است. در این باره باید بگوییم که خانم حق دارد هر میزان از مهریه‌اش را که تمایل دارد ببخشد. یعنی برای بخشیدن مهریه نیازی نیست که همه مهریه بخشیده شود.

زوجه می‌تواند بخشی از مهریه‌اش را ببخشد. به طور مثال مهریه خانم 110 سکه تمام بهار آزادی است و با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی 50 سکه تمام بهار آزادی را به همسرش می‌بخشد. (ابرا می‌کند) در این صورت 50 سکه بخشیده شده و 60 سکه مهریه خانم باقی می‌‎ماند. پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام حتما از یک وکیل مهریه مشورت بگیرید.

جمع بندی

بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق راه‌حلی قانونی است که برخی از زوجین از آن استفاده می‌کنند. خانم با داشتن حق طلاق نیاز به موافقت زوج برای طلاق ندارد و می‌تواند طلاق را همراه با یک وکیل پیش ببرد در عین حال توافق می‌کند که مهریه‌ خود را به‌طور کامل ببخشد.

بسیاری از آقایان به این امر برای داشتن جدایی بی دردسر رضایت می‌دهند.

برای وکالت بلاعزل در طلاق در قبال بخشش مهریه لازم است که خانم متنی را امضا کند و دفترخانه به ثبت برساند. حق طلاق نیز باید در دفترخانه شکل رسمی به‌خود بگیرد.

سوالات متداول

بخشش مهریه در ازای حق طلاق بهتر است یا طلاق توافقی؟

داشتن حق طلاق مسیر جدایی را برای خانم آسان می‌کند اما در طلاق توافقی، روجین باید در مورد تمام امور به توافق برسند. البته مطالبه مهریه در طلاق توافقی به طور کامل توسط زوجه امکان پذیر است.

آیا خانم پس از بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق می‌تواند نظر خود را عوض کند؟

بخشش مهریه و دریافت حق طلاق به‌طور قانونی در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود در نتیجه امکان تغییر آن وجود ندارد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.1/5 - (89 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

127 پاسخ

  1. اگه زنی بخواد مهریشو بگیره ولی نخواهد طلاق بگیرد باید چکار کند

  2. سلام خواهر من چند وقتیه با شوهرش مشکل داره مهریه ۳دانگ خونه با ۵عدد سکه و۱۰مثقال طلا هستش شوهرش خرجی بهش نمیده وچند وقتی هست رابطه نداره حالا میگه بخوام مهریه بگیرم ولی طلاق ازش نگیرم باید چکار کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      باید به اداره اجرای ثبت محل سکونت مراجعه کنید.

  3. سلام
    بنده به خانم وکالت طلاق دادم در عوض بخشش مهریه ، حالا خانم تمام مراحل طلاق رو انجام داده ولی در دفتر خانه برای ثبت طلاق حاضر نمیشن و ب مدت سه ماه از زمانی که میتونستن طلاق رو ثبت کنن گذشته و بنده چه کاری از دستم بر میاد تا طلاق ثبت بشه حالا تکلیفم چیه؟ چه کاری از دستم بر میاد ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      ایشان باید برای طلاق مجدد اقدام کنند چون مدت زمان ثبت طلاق گذشته. و یا اینکه خودتان برای جدایی اقدام کنید.

  4. من شوهرم طلاقم نمیدع مهریه ام هم میدع حالا راهی نیس دادگاه منو طلاق بده

    1. سلام، وقت بخیر
      یا باید حق طلاق داشته باشید و یا یکی از شروط عسر و حرج که در سند ازدواج ذکر شده داشته باشید.

  5. سلام من همسرم در دوران عقد تصمیم به جدایی گرفتیم وایشون وکالت طلاق رو درازای یه سند ابراء مهریه به من دادن اما بعدش باهم آشتی کردیم یعنی به طلاق ترسیدیم الان ایا میشه باتوافق هم اون وکالت ها فسخ بشه و مهریه من برگرده

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر مهریه ابراء شده و قابل برگشت نیست.

  6. سلام خانم بنده مهریه خود رو به اجرا گذشته و توقیف اموال برای بنده انجام داده الان حق طلاق در برابر بخشش مهریه میخواد ایا پس از این کار من میتونم اموالم رو از توقیف در بیارم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در صورتی که مهریه را ببخشند اموال دیگر قابل توقیف نخواهند بود.

  7. سلام شوهرم سالهای پیش سه تا سکه بهم داد و بابت بقیه افتاد زندان و پیش قسطی تا الان نداده.
    بعد سالها که درخواست طلاق دادم و منتظر حکم قاضی هستم
    این آقا میگن که پول سکه هایی که بهت دادم پس بده تا طلاقت بدم
    میخواستم بدونم همچین چیزی قانونی هستش؟وقتی مهریه حق زنه چرا باید همچین چیزی بگه

      1. سلام همسرمن کل مهریه اش راببخشیده ومن هم حق طلاق دادم ولی طلاق نمیده نفقه همسر وفرزندم میدم میتوان طلاق بدم یانه ممنون که کمکم کنید

        1. سلام، وقت بخیر
          با دادن حق طلاق به همسر این حق از شما سلب نمیشه.
          هردو می توانید برای طلاق اقدام کنید.

  8. سلام.من حق طلاق رو در مقابل بخشش مهریه گرفتم.آیا نفقه هم حذف میشه اگه دادخواست طلاق بدم؟و اگر مهریه ام رو اجرا بذارم اول ، حق طلاقم از بین میره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر در صورتی که نفقه را نبخشیده باشید به شما تعلق می گیرد.
      در خصوص سوال دوم شما نیز؛ شما عرض کردید که مهریه را بخشیده‌اید در ازای وکالت در طلاق، مهریه ای که بخشیده شده باشد را که نمی توان اقدام کرد برای آن

  9. با سلام من میخوام تو دفتر اسناد رسمی مهریمو ببخشم در مقابلش حق طلاقمو بگیرم میترسم سرم کلاه بره شرایطی که به منم ضرر نرسه چیه که باید قید شده باشه حتما میشه راهنماییم کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      حتما دقت کنید که حق طلاق شما بلاعزل باشد. برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  10. درود
    بنده پارسال به همسرم وکالت طلاق دادم و ایشون هم در ازای اون همه حق و حقوقشون چه الان چه بعدا رو کامل بخشیده
    با اینکه وکالت طلاق دارن از بنده و میتونن سریع کارای طلاق رو انجام بدن ولی این کارو انجام نمیدن
    اگه بنده بخوام اقدام کنم به تنهایی چه مراحلی رو باید بگذرونم تا همسرم رو طلاق بدم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  11. سلام وقتتون بخیر من ۱۱۴ تا سکه مهریمه میخواستم بدونم اگه ۹۴ تاش رو ببخشم درازای طلاق توافقی و۲۰ تاش رو نگه دارم بعد طلاق میتونم اون ۲۰ تارو بگیرم اگه خطبه طلاق جاری بشه؟؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      باید در سند توافقات طلاق توافقی این مورد ذکر شود.

  12. سلام ووقت به خیر .
    اگر من بخوام از شوهرم طلاق بگیرم چی به من تعلق میگیره .
    وقتی صحبت از طلاق میشه،همسرم میگه خوب برو شکایت کن تا من بیام طلاقت بدم ولی در این سرایط چی به من تعلق میگیره .
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  13. با سلام.حق طلاق به همسرم دادم ایشون به ازای آن مهریشو ابرا کردولی دنبال طلاق نمیره خودم میتونم درخواست طلاق بدم باتوجه به اینکه مهریه ابرا شوده.

    1. سلام، وقت بخیر
      با توجه به ابرا نموندن مهریه توسط زوجه روال سختی برای طلاق از طرف مرد برای شما وجود ندارد.
      برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  14. با سلام
    آیا اگر همسر بنده حق طلاق را ب من بده در ازای بخشیدن مهریه
    و اظهار کند ک تنصیف اموال هم قید شود آیا حق طلاق با تنصیف اموال همخوانی داره؟همه این موارد هم صورت میگیره با اینکه باهم زندگی می‌کنیم اگر روزی بنده بخوام با حق طلاقم جدا شم آیا نصف اموالی ک گفته شده ب من تعلق می‌گیرد یا چون حق طلاق دارم نمیشه؟
    ممنون میشم کمک کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر صراحتا در حق طلاق قید شده باشد که در صورت طلاق خانم حق تنصیف اموال را دارند، حتما به شما تعلق می گیرد.

      1. سلام و خداقوت،،خیلی ممنون از گروه شما ،مطالبتان خوبه استفاده کردم فقط اگه ممکنه زیاد از کلمات حق طلاق استفاده نکنید من چندین رای دادگاهها ودیوان عالی دیدم که حق طلاق رو مترادف وکالت در طلاق تلقی(بر خلاف ماده ۲۲۴ق م)نکرده اند ضمنا در مورد ضم وکیل و….نیز نظرتان رو بیان بفرمائید سوال بعدی اینکه مگر غیر از این است که بخشش غیر معوض مهریه تحت شرایطی قابل عدول هستش،،،،،،مجددا خیلی از مطالب مفید و متنوع و کاربردیتان صمیمانه سپاسگزارم

  15. سلام ببخشید همسرم ۱۸ ماه است که منزل رو ترک کرده و رفته در خواست طلاق یک طرفه از سوی زوجه داده من هم در دادگاه گفتم طلاق نمیدم و میخام زندگی کنم ایا با بخشید مهریه به طور کامل دادگاه رای طلاق رو صادر میکنه در صورتی که حکم تمکین به نفع من است و مهریه رو هم قسطی دارم میدم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ تماس بگیرید کارشناسان حقوقی دادسو به طور کامل شما را راهنمایی میکنند.

      1. سلام خسته نباشید من یکسال است نامزد م از شوهرم حق طلاق کرفتم یک سوم مهریه را ابرا کردم میتونم البافی مهریم را دریافت کنم و هم طلاق بکیرم ممنون از لطفتون

        1. سلام، وقت بخیر
          به توافق بین شما و همسرتان بستگی دارد.

  16. سلام من نامه دا دگاه در حصوص طلاق توافقی و بذل مهریه در قبال طلاق رو دارم کقرار محضر دارم همسرم بعد از طلاق میتونه ادعایی بر مهریه کنه یا نه

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که بخشش مهریه در دادنامه ذکر شده باشد و طلاق ثبت شود خیر نمی توانند ادعایی داشته باشند.

  17. همسر من مهریه و نفقه خود را بخشش کند و من به او حق طلاق بدهم ایا می‌تواند مهریه اش را بگیرد

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به سند بخشش دارد، اگر مهریه را ابرا کنند نمی‌توانند به مهریه رجوع کنند.

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست دوست عزیز، لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا همکارانم شما رو راهنمایی کنند.

  18. سلام شوهرم راضی به طلاق توافقی نیست با بخشیدن مهریه هم کوتاه نمیاد باید چه کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      از نظر قانونی می توان با داشتن حق طلاق مهریه را گرفت.
      اما به صورت کلی معمولاً قاضی با داشتن حق طلاق مهریه را به خانم تعلق نمی دهد.

  19. با سلام و خسته نباشید همسر بنده دو سال قبل مهریه اش رو اجرا گذاشت و قاضی محترم اون رو تقسیط بندی کرد الان ادعای طلاق کرده بعلت عدم پرداخت نفقه، در حالی که دو ساله خونه پدرش زندکی میکنه و حکم عدم تمکین دارم بعد کار به داوری ارجاع شده و داور و وکیلش این بار عدم تفاهم رو دلیل طلاق ذکر کرده ان، آیا با این شرایط میتونه طلاق بگیره؟ لازم به ذکر است من با طلاق موافق نیستم ،،ممنون از راهنماییهاتون

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  20. سلام
    اگه زوجه درخواست طلاق بدهد و زوج طلاق را مشروط به بخشیدن مهریه نماید آیا الزاما زوجه باید بپذیرد یا اینکه زوجه می تواند هم درخواست طلاق بدهد و هم مهریه اش را مطالبه نماید.
    ممنون از پاسخگویی شما.

    1. سلام، وقت بخیر
      بعید است که بتوان همزمان هم مهریه را گرفت و هم با درخواست طلاقشان موافقت شود.
      برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

      1. سلام
        شوهرم قبل از ازدواج از من بخشش نامه مهریه گرفته ولی تاریخ آن را ۲روز بعد از عقد زده و حالا منو ول کرده و می خواد طلاق بده اونم طی یک نامه جداگانه نوشته در قبال بخشش مهریه حق طلاق به همسرم دادم حالا سوالم اگر بخشش مهریه در قبال حق طلاق باشه آیا من می توانم از گرفتن حق طلاق منصرف بشن و مهریه ام رو مطالبه کنم؟

        1. سلام، وقت بخیر
          اگه بخشش مهریه در ازای حق طلاق در دفتر ثبت اسناد رسمی انجام شده باشد خیر امکان باطل کردن آن نیست

    2. سلام من میخواهم در ازای بخشی ازمهریه طلاق بگیرم ؟دقیقا بای. چکار کنم

      1. سلام؛ وقت بخیر
        شما می تونید با همسر خود به توافق رسیده و با طلاق توافقی بخشی از مهریه خود را ببخشید.

  21. سلام زنم میگه من مهریم رامیبخشم که طلاق بگیرم درضمن درحال حاظرداره مهریش رامیگیرد ایامیتوانم بادادن مهری طلاقش ندم چون اومیگه مهریم را زمین میزارم دادگاه طلاقم بده ولی من راضی نیستم مهریش رامیدم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که حق طلاق با خانم باشد می توانند برای جدایی اقدام کنند.

  22. سلام وقت بخیر من با همسرم عقد کردیم اما الان ۲ سال هست که ایشون رفتن و خبری ازشون نیست من میتونم از کدوم مرجع اقدام کنم که زودتر طلاقم بگیرم و اگر کل مهریه ام رو ببخشم میتونم از طریق اداره ثبت انجام بدم ؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      باید از طریق سامانه الکترونیک قضایی اقدام کنید و به قاضی ثابت کنید که آقا دو سال هست که نیستند. دادگاه برای آقا ابلاغیه صادر میکند و اگر آقا پاسخگو نباشد، طلاق غیابی صادر میشود.

  23. سلام من در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ سند منزل مسکونی در شهرک غرب به همراه کلیه وسایل لوکس منزل رو به همراه یک دستگاه خودرو سانتافه به نام همسرم کردم البته سه دانگ از همین منزل رو در سال ۱۳۹۳ بنامش کرده بودم و در همین تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ وکالت طلاق بلاعزل هم ازم گرفت به دلیل اینکه مهریشو اجرا گذاشته بود دفتر خونه نتونست وصول مهریه رو به ثبت برسونه و گفت اول باید پرونده مختومه بشه و ما مجبور شدیم در همون تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ یه رضایت نامه ثبتی از خانم بگیریم بعلاوه اقرار نامه وصول مهریه بصورت دستی و صورت جلسه وصول مهریه به همراه شهود معتبر شایان ذکر است که تمام این مراحل در یک روز یعنی در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ اتفاق افتاد و قرار شد خانم به اداره پنجم مهریه در تهران برود و پرونده را مختومه کند و بعد از ان به دفتر خانه برود و اقرار به وصول مهریه را انجام دهد ولی این کار را نکرد و بعد از مدتی گفت من مهریه رو بخشیدم و اقرار به وصول را در دفتر خانه انجام نمیدم حالا من میخوام بدونم ایا ایشون میتونه از من مهریه بگیره و ایا میتونه طلاق غیابی نگیره و بابتش دوباره پولی از من بگیره یا خیر؟ شایان ذکر است که وکالت طلاقی که بش دادم یکساله بوده و ایا من میتونم طلاقش بدم یا باید صبر کنک تاریخ وکالت طلاق به پایان برسه

    1. سلام، وقت بخیر.
      زمانی که خانم مهریه را دریافت میکند باید یک اقرارنامه رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود وگرنه خانم میتواند بعدا باز هم برای مهریه اقدام کند،در خصوص حق طلاقی که به خانم دادید هم باید بگوییم که این به این معنی نیست که خودشان نمیتوانند برای طلاق اقدام کنند.

    2. سلام وقت بخیر من یکسال پیش زنم خواست طلاق بگیر بهش وکالت و حضانت بچه رو دادم و او هم مهرش را بخشید بعد یکماه دوباره برگشتیم سر زندگی و بعد دوباره یکسال زندگی باز رفته آیا حق طلاق که دادم باطل هست یا خیر و همچنین مهریه ایشون ممنون

      1. سلام، وقت بخیر
        لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  24. سلام. بنا به درخواست پدر خانمم من حق طلاق رو دادم به خانمم. با همسرم توافق کردم که بعد از عقد خانمم حق طلاق را بهم برگردونه. آیا این کار شدنی می باشد؟؟؟ ممنونم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که دو ظرف راضی به این کار باشند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی، امکان ابطال وکالت در طلاق وجود دارد.

  25. سلام وقت بخیر بنده همسرم مزخواد مهریه ۴۰۸ رو به ۱۴ تنزل بده ودر عوض سه دونگ خونه بنامش بزنم ایا بعداز ابرا میتونه با یه ترفند دیگه برگشت به ابرا ویا از قانو دیگه ای برا گرفتن طلاق یا ادعا استفاده کن یا همون‌۱۴ تاست و حق طلاق بامنه …من برا بخشیدن سه دونگ و ابرا مهریه مسکلی ندارم ولی ترسم ازنه بعداز ابرا باز یه شکایت دیگه شروع کنه

    1. سلام، وقت بخیر.
      در صورتی که متن تنظیم شده برای بخشیدن مهریه دقیق باشد، زوجه بعد از آن امکان رجوع به مابذل را نخواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر و دریافت متن دقیق بخشیدن مهریه با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  26. اگر مهریه کم باشه و آقا ترسی از دادن مهریه نداشته باشه
    یعنی بعد درخواست مهریه آقا مهریه رو بده یا تقسیت کنه
    چجوری میشه طلاق گرفت؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      باید یکی از شروط ۱۲گانه ضمن عقد را ثابت کنید.

  27. باسلام
    ببخشید بنده و همسرم رفتیم دفتر اسناد رسمی من وکالت طلاق بهشون دادم یعنی حق طلاق دادم و ایشون در ازاش نفقه،مهریه و اجرت المثل رو کاملا بخشیدن حالا اگه ما باز هم بخوایم برگردیم سر خونه زندگیمون و بخوایم باهم زندگی کنیم آیا دوباره طبق اون سند ازدواجمون مهریه اش برمیگرده سر جای اولش ؟یا اینکه دیگه کلا در صورت ادامه زندگی هم ب ایشون مهریه و نفقه و …تعلق نمیگیره ؟؟؟ممنون میشم از تیم دادسو که راهنماییم کنه

    1. سلام، وقت بخیر.
      در صورتی که زوجه حق حقوق مالی از جمله مهریه، نفقه و اجرت المثل را ابرا نموده باشد، امکان رجوع به ما بذل وجود ندارد.
      امکان افزایش مهریه هم وجود ندارد.

  28. درصورتی که زن مهریه خود را ابرا نموده وحق طلاق گرفته اگر مرد زن را طلاق بدهد چیزی به زن می‌رسد

    1. بستگی به نوع سند بخشش دارد.
      در صورتی که اجرت المثل و نفقه بخشیده نشده باشه، آقا فقط باید این دو مورد را پرداخت کرده و اقدام به طلاق کند

  29. سلام همسر من از ازم میخواد مهریه رو ببخشم و اون هم جداگانه حق طلاق به من بده یعنی از جمله بخشش در ازای حق طلاق استفاده نکنم و دوتا سندجدا از هم تنظیم کنیم. در این صورت ممکنه اون بعدا از وکالت صرف نظر کنه و چون من مهریمو کامل ابرا کردم دیگه حق بازگشت به مهریه نداشته باشم؟

    1. سلام
      می توانید سند بخشیدن مهریه و سند وکالت در طلاق را به صورت جداگانه تنظیم کنید. فقط باید هر دو در یک زمان انجام شود. به این معنا که همزمان امضا کنید.

      1. سلام وقت بخیر بنده همسرم مزخواد مهریه ۴۰۸ رو به ۱۴ تنزل بده ودر عوض سه دونگ خونه بنامش بزنم ایا بعداز ابرا میتونه با یه ترفند دیگه برگشت به ابرا ویا از قانو دیگه ای برا گرفتن طلاق یا ادعا استفاده کن یا همون‌۱۴ تاست و حق طلاق بامنه …من برا بخشیدن سه دونگ و ابرا مهریه مسکلی ندارم ولی ترسم ازنه بعداز ابرا باز یه شکایت دیگه شروع کنه

        1. سلام، وقت بخیر.
          اگر سند ابرا تنظیم بشود، خانم دیگر نمیتواند به مهریه رجوع کند.

    2. بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق بهترین روش هستش به نظر من.
      من با بیشتر از ۱۰ تا وکیل و موسسه مشورت کردم. مشاوره شما واقعا عالی بود. خدا خیروون بده

      1. خب اگه بعد دادن وکالت طلاق به خانوم اون طلاق نگیره نفقع بهش تعلق میگیره. اینو باید چه کرد؟؟؟

        1. سلام، وقت بخیر.
          نفقه به ازای هر ماه که خانم با شما زندگی کنند به ایشان تعلق گرفته و نفقه به وکالت در طلاق ارتباطی ندارد.

      2. خوب سوال اینه کسی که مهریه میبخشه با چه پولی بعد طلاق میخاد زندگیشو بچرخونه یا سرپناهی بگیره؟

  30. سلام اگه من وکالت در طلاق رو ب همسرم بدم واون تو دفتر اسناد رسمی مهریه و نفقه رو ابرا کنه.وبعد نره طلاق بگیره .آیا میتونه واسه نفقه شکایت کنه.چون نفقه آینده قابل ابرا نیست .چ راهی هست که نتونه.

    1. بخشیدن نفقه تا زمان امضای سند است و نفقه دوران آیینده قابل بخشش نیست

      1. نفقه گذشته و اینده قابل ابرا هستند.. و اگر توافق کتبی حتی با سند عادی باشد هم قانون میپذیرد….

  31. سلام وقت بخیر
    اگر در ازای بخشش مهریه حق طلاق را بگیرم بازم اجازه پدر و مادر به عنوان شاهد لازم است؟

  32. سلام خواستم بدونم میشه طلاق توافقی رو بریم محضر من حق طلاق بدم و خانوم مهریه وافقه رو بخششه من دیگه برم دنبال کارم

    1. من باخانوم می‌خواهیم طلاق توافقی داشته باشیم بخشیدن مهریه وافقه بجای حق طلاق ایا من رو دیگه نمی‌خواهد چندروز طول میکشه وبعد حق رو دادم میتونم از هم جدا زندگی کنیم

      1. سلام، وقت بخیر.
        در صورتی که به همسرتان وکالت در طلاق (حق طلاق) بدهید، نیازی به حضور شما در مراحل پرونده نیست.

        1. آخه الان تماس گرفتن از شورای حل اختلاف خواستنم میگم یکسال پیش حق طلاق دادم بهشون و ایشون هم مهرشون کلا بخشیدن

  33. سلام خسته نباشید
    من یه سوال داشتم اونم اینکه من قبل از عقد با همسرم به تفاهوم رسیدیم که پدرشان هر شرایطی گذاشت من قبول کنم و بعد عقد همسرم بیاد ببخشه
    و من بعد عقد با همسرم رفتیم دفتر اسناد رسمی و کل مهریه اش را که تاریخ تولد بود بذل کرد و قید شد که در اینده تحت هر شرایطی یا عنوانی یا اعتراضی به هر یک از شعبه ها ارجا کرد از درجه اعتبار ساقط است
    و منم حق طلاق را همان لحظه به همسرم دادم
    حال تفاهوم نداریم و رفتن مهریه را بزارن اجرا و میگن بذل قابل بخشش هست و میتونن اینو برگردونن
    سوالم اینه که آیا این کار ممکن است یا نه؟!
    ممنون
    یاعلی

    1. سلام
      وقتتون بخیر
      در بعضی شرایط امکان رجوع به مابذل در مهریه وجود دارد. زمانی که از کلاماتی مثل ابرا استفاده نشده باشید، زوجه می تواند درخواست پشیمانی از بخشیدن مهریه داشته باشد

      1. باسلام
        همسر بنده تقاضای اخذ وکالت طلاق را در قبال ابراء مهریه شان دارند آیا اینکار مناسب می باشد؟

        1. سلام
          وقت بخیر.
          در صورتی که توافق دایرد راهکار مناسبی است. اما همچنان تصمیم گیری بر عهده خودتان است.

  34. سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم اگه توافقی درخواست طلاق بدیم و مهریه رو ببخشم، یا اگه خودم درخواست طلاق بدم، در ازای بخشش مهریه،
    پدرم میتونه دخالتی داشته باشه یا نه؟
    اخه شنیدم بعضی جاها دختر بدون اذن پدر نمیتونه مهریشو ببخشه.
    میشه یه توضیح بدین

    1. اجازه پدر برای بخشیدن مهریه در قانون اجباری نیست. ولی دفتر خانه حضور پدر یا برادر را الزامی می دانند. بهتر است که درخواست طلاق توافقی کنید، و در زمان جاری شدن صیغه طلاق مهریه را ببخشید. در صورتی که نیاز به مشاوره دارید با شماره های دادسو تماس بگیرید تا به صورت رایگان همکارانمان راهنماییتان کنند.

  35. من مهریه رو بخشیدم کامل و به جاش حق طلاق گرفتم. بنظرم کار عاقلانه همینه

    1. سلام.
      ممنون از لطف شما خانم الهام. بسیار خرسندیم ار رضایت شما

      1. سلام خواستم بدونم میشه طلاق توافقی رو بریم محضر من حق طلاق بدم و خانوم مهریه وافقه رو بخششه من دیگه برم دنبال کارم

        1. سلام، وقت بخیر.
          بله. امکان بخشش مهریه در ازای حق طلاق وجود دارد. برای این کار هر دو نفر به همراه کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج به یکی از دفارت ثبت اسناد رسمی بروید. دقت داشته باشید که این کار حتما باید همزمان انجام شود.

      2. سلام بنده با اسرارهمسرم بابت طلاق توافقی اقدام کنم ایا ممکنه در جلسات بعدی نظرشو عوض کنه که من طلاق با مهریه میخوام ایا ممکنه یا میتونه مهریشو بگیره

        1. سلام، وقت بخیر
          در طلاق توافقی میزان مهریه برحسب توافقات زوجین است. می توانید با توافق کل مهریه بخشیده شود، بخشی از آن بخشیده شود یا همه آن پرداخت شود.
          توافقات مکتوب می شود.

  36. بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق بتظرم عادلانه ترینه.

  37. سلام و خسته نباشید. بخشیدن مهریه میتونه سرعت ببخشه تو مراحل طلاق؟

    1. سلام. بستگی به نوع طلاقتان دارد. الزاما بخشیدن مهریه برای سریع انجام شدن طلاق تاثیری ندارد

      1. سلام وقت بخیر من بعد از ۱۳ سال زندگی متوجه شدم دوسال شوهرم بهم خیانت میکنه از اول زندگی هم اعتیاد به مواد مخدر داشتن بعد از اطلاع من از خیانت ایشان درگیری بالا گرفت و خانه را به همراه فرزند ۷ ساله ام ترک کرد، ایشان وضع مالی خوبی دارد و خانه مجردی هم گرفته، مهریه من ۱۳۷۱ سکه است آلان میگه بیا یه آپارتمان ۵ میلیاردی با سه دونگ از خانه جدید که میخوایم درش زندگی کنیم را به عنوان مهریه بگیر یعنی نصف مهر به علاوه حق طلاق و حضانت بچه و ادامه زندگی را بدهیم و الان من نمی‌دانم چیکار کنم و چه نقشه ای برای من دارد امکانش هست راهنمایی بفرمایید؟

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

    2. با سلام خسته نباشید
      من فعلا نامزد هستم (باکره هستم)نامزدم خیلی عوام بازی درمیاره با خانوادم نمیزاره برم بیرون سوار اتوبوس نشو نمیدونم اینستا دوستاتو فالو نکن هرجا میری با مامان من برو بانک نرو وقتی با مامانم میخوام برا جهاز خریدن برم بیرون هزار تا دلیل میاره منو یه زندانی کرده شنیدم دادگاه حق به شوهرم میده ایا من مهریمو که نصف میشه بزارم اجرا بعد اقدام به طلاق توافقی بکنم مهریم تعلق میگیره یا نه؟

      1. سلام، وقت بخیر.
        نصف مهریه در هر صورت به شما تعلق میگیرد و مهریه به طلاق ارتباطی ندارد.

    3. ساام من ۶ سال هست جدا از همسرم زندگی میکنم یه خونه مشترک داشتیم فروختم الان دادگاه طلاقمو نمیده بااینکه حاضر شدم مهرمو ببخشم شوهرمم خونه نمیگیره که برم باهاش زندگی کنم تکلیف من چیه که نه وادگاه طلاقم میده نه شوهرم خونه میگیره

      1. سلام، وقت بخیر.
        شما باید دادخواست الزام به تهیه مسکن مطرح کنید که اگر باز هم آقا تهیه مسکن نکردند، در این صورت میتوانید برای طلاق اقدام کنید.

    4. سلام وقت بخیر خاله بنده میخان حق طلاق بزران ایا میشه جوری تنظیم کرد که در صورت طلاق از طرف زن دوسوم مهریه حذف بشه و یک سومش باقی بمونه و طلاق از طرف مرد همه مهریه داده بشه

      1. سلام، وقت بخیر
        بله قابل تنظیم است برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید.

  38. ببخشید یه سوال دارم. اگه تو سند بخشش مهریه کلمه دریافت نوشته شده باشه یعنی زن من بعدا میتونه ادعای مهریه داشته باشه؟

      1. سلام
        ممنون میشم این سوال منو جواب بدید اگه حق طلاق با مرد باشه
        زن میتونه مهریه شو بگیره

        1. سلام، وقت بخیر.
          بله، آقا برای طلاق دادن خانم باید تمام حق و حقوق خانم ر پرداخت کند.

      2. سلام

        با تشکر پاسخ سوال چیست؟
        آیا اگر کلمه «دریافت» استفاده شود خیلی مضر است؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما رو به طور کامل راهنمایی کنند.

  39. سلام ممنون از مطالب خوبتون من میخوام پروسه طلاقم رو شروع کنم و خوندن مقاله های شما بسیار منو آگاه کرد در زمینه های مروبط به طلاق و مهریه

  40. میشه وقتی با همسرم میریم دفتر خونه برای این کار یه وکیل همراهمون باشه و همه چیز رو چک کنه؟ هزینشو ما پرداخت کنیم به شما؟

    1. سلام.
      وقت بخیر.
      بله. چنین خدماتی در دادسو طراحی شده و روزانه بسیاری از عزیزان از حضور وکیل به همراهشان در دفاتر ثبت اسناد رسمی اتسفاده می نمایند. برای شروع می توانید با شماره های دادسو در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *