انواع وکالت نامه از منظر حقوقی

انواع وکالت نامه

درجامعه‌ی امروز، مردم انجام امور حقوقی خود را به از طریق وکالت نامه وکلای مختلف می‌سپارند. دادن وکالت به وکیل پایه یک دادگستری هم باعث می‌شود روال کارها با سرعت بیشتری انجام شود و هم نتیجه بهتری برای امور حقوقی، اداری یا مالی خود داشته باشند.

برای انجام اموری مانند خرید و فروش خانه، خرید و فروش خودرو، تعویض پلاک خودرو، مدیریت شرکت، سرپرستی از فرزند، اخذ مدرک تحصیلی، وکالت مراجع قضایی، وکالت در طلاق و … می‌توان وکالت نامه را به وکیل پایه یک دادگستری و یا یک شخص ثالث دیگر داد.

در این مطلب قصد داریم انواع وکالت نامه محضری را به شما معرفی کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا توضیح دهیم چند نوع وکالت داریم؟

انواع وکالتنامه

اموری مثل حضانت فرزند، از جمله اموری هستند که وکالت از طرف یکی از زوجین به طرف دیگر واگذار می شود و الزاما نیازی نیست به وکیل پایه یک دادگستری وکالت داد. همینطور برای اعطای وکالت فروش ملک به شخص ثاثل، باید یک وکالتنامه در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود.

برای وکالت دادن نیاز است که یک وکالت‌نامه به صورت رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شود و و نوع وکالت و محدوده اختیارات وکیل در آن قید شود.

با تنظیم وکالت نامه و امضای آن توسط وکیل و موکل، طرفین حقوقی نسبت به یک دیگر پیدا می‌کنند که بر طبق وکالت نامه باید به انجام برسد.

انواع وکالت نامه به چند دسته تقسیم می‌ شود؟

وکالت نامه ها از جهت حدود اختیارات به دو دسته مقید و مطلق تقسیم بندی می‌شوند.

  • وکالت مطلق به این معنا است که وکیل اختیار انجام همه امور مربوط به موکل و اداره اموالش را دارد.
  • وکالت نامه مقید یعنی وکیل فقط اختیار انجام اموری که در وکالت نامه قید شده است را دارد.

مثال: شخصی به یک وکیل وکالت در طلاق می‌دهد برای انجام امور مربوط به طلاق ایشان. یا در حالتی دیگر شخصی وکیل می‌گیرد برای خرید خانه، در این صورت وکیل ایشان نمی‌تواند برای کارهای طلاق ایشان اقدامی کند. ولی بهتر است در وکالت نامه مطلق وکیل با اینکه اختیار همه اموال را دارد صلاح موکل خود را در نظر بگیرد.

وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت ‌نامه‌ها از نظر فسخ شدن به دو دسته بلاعزل یا ساده تقسیم می‌شود. در وکالت نامه ساده موکل هر وقت بخواهد می‌تواند وکیل خود را عزل کند، یا وکیل می‌تواند استعفا دهد. در وکالت نامه بلاعزل موکل نمی‌تواند درحالت عادی وکیل خود را عزل کند و برای این کار شرایط خاصی نیاز است.

برای فسخ وکالت بلاعزل باید یا موضوعی که برای آن شخص وکیل گرفته تمام شود، وکیل یا موکل فوت کنند یا به جنون برسند یا وکالت به پایان برسد. در وکالت بلاعزل موکل می‌تواند انجام امور را در دست بگیرد.

وکالت بلاعزل چیست؟

فقط بهتر است توجه داشته باشید که برای انجام امور جزئی به وکیل وکالت بلاعزل بدهید نه امور کلی، برای مثال برای خرید یا فروش خودرو! برای دادن وکالت بلاعزل می توانید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید.

فقط متن وکالت را به دقت بخوانید و در صورت متوجه نشدن هر بند بهتر است از دادن وکالت خودداری کنید و از دفتر دار و یا یک وکیل متخصص راهنمایی بگیرید.

وکالت تام الاختیار چیست؟

در وکالت تام الاختیار هم روال به این صورت است که در ابتدا یه شخص به یک وکیل، وکالت در انجام امور خاصی را می‌دهد. ولی فرقی که با وکالت نامه های دیگر دارد در این است که وکیل می‌تواند وکالت را به شخص سومی برای انجام امور بدهد.

در این صورت تمامی حق و حقوق از گردن ایشان ساقط می‌شود و دیگر اختیاری در انجام امور ندارند. به این کار انتقال قرارداد نیز می‌گویند.

برای مثال وقتی مردی وکالت تام الاختیار به همسرش برای طلاق می‌دهد خانم می‌تواند با همه‌ی اختیارات برای طلاق اقدام کند. برای تنظیم وکالت نامه تام الاختیار نیز باید به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کرد و وکالت نامه را امضا کرد فقط بهتر است حتما با دقت متن وکالت نامه را مطالعه کنید.

فسخ شدن این وکالت نامه هم به این صورت است که یا وکیل باید استعفا دهد یا موکل می‌تواند وکیلش را عزل نماید.

حدود اختیارات وکیل به چه صورت است؟

طبق ماده 633 قانون؛ وکیل نمی‌تواند عملی را که خارج از حدود وکالت است انجام دهد. پس هر متنی که در وکالت نامه آمده باشد و به امضا طرفین برد و با توجه به نوع وکالت، وکیل می‌تواند امور را به انجام برساند. ودر صورت بروز مشکلی از جانب وکیل قابل پیگیری خواهد بود.

بهتر است بدانید برای وکالت تام الاختیار هم می‌توانید حدود اختیارات مشخص کنید. برای مثال می‌توانید برای امور مالی، حقوقی یا اداری خود با یک وکیل وکالت تام الاختیار را امضا کنید.

انواع وکالت نامه ها

شما برای انجام هر اموری، اداری، مالی، حقوقی یا هر نوع دیگری می‌توانید به وکیل پایه یک دادگستری و یا یک شخص معتمد وکالت انجام امور را بدهید و در این قسمت به چند نوع از وکالت نامه ها اشاره می‌کنیم.

وکالت نامه طلاق

برای تنظیم وکالت نامه طلاق شما می‌توانید وکیل پایه یک مورد اعتماد خود را پیدا کنید با مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی و مشخص کردن حدود اختیارات و نوع وکالت نامه، وکیلتان می‌تواند به جای شما در کلیه مراحل طلاق حضور پیدا کند و کارهای طلاق شما را به انجام برساند.

در حالتی که آقا به خانم وکالت در طلاقی دهد که حق توکیل به غیر و حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد، خانم می‌تواند از جانب همسرش وکالتی به وکیل دهد تا به جای ایشان در پروسه طلاق حضور داشته باشد و بعد از گرفتن رای دادگاه به دفترخانه مراجعه کند تا صیغه طلاق جاری شود و شناسنامه طرفین مهر طلاق زده شود.

وکالت نامه برای مدیریت شرکت

این وکالت نامه بستگی به توافق وکیل و موکل دارد و در حالت کلی وکیل می‌تواند کلیه اختیاراتی که موکل دارد را داشته باشد و یا موکل حدود اختیارات برای وکیل مشخص کند و در متن وکالت‌نامه قید شود.

به طور مثال در وکالت‌نامه قید شود که وکیل حق تعیین و تکلیف امور مالی شرکت را ندارد و کلیه پرداختی ها باید توسط موکل تایید شود اما در امور قرارداد های وکیل اختیار کامل دارد.

وکالت نامه برای مدیریت شرکت

وکالت در حضانت فرزند

بعد از طلاق خانم و آقا اگر فرزندی داشته باشند باید حتما درباره حضانت فرزند به توافق برسند. در صورتی که نتوانند توافق کنند فرزند تا 7 سالگی با مادر است.

دختر از 7 تا 9 و پسر از 7 تا 15 سالگی با پدر زندگی می‌کنند. و بعد از آن از مدار حضانت خارج می‌شوند و خودشان تصمیم می‌گیرند که با پدر زندگی کنند یا مادر.

در بعضی شرایط خانم وآقا به توافق نمی‌رسند و تمایل به گرفتن حضانت فرزندشان دارند. در این صورت وکیلشان می‌تواند برای گرفتن حضانت اقدامات لازم را انجام دهد.

حق توکیل به غیر در وکالت نامه به چه معناست؟

در بعضی از انواع وکالت‌نامه های وکیل می تواند این اختیار را داشته باشد که حدود اختیاراتی که در مورد آن از موکلش وکالت دارد را به شخص دیگری وکالت دهد. به طور مثال خانم از آقا وکالت در طلاق دارد، اما برای انجام امور دشاتن وکیل به جای همسرش الزامی است.

در این حالت خانم باید حق توکیل به غیر داشته باشد که وکالتی را که از همسرش دارد را به صورت مع‌الواسطه به وکیل پایه یک دادگستری دهد تا به جای همسرش در مسیر پرونده طلاق حضور داشته باشد.

سوالات متداول

وکالت نامه تا چه زمانی اعتبار دارد؟

اعتبار وکالت نامه به زمان تعیین شده داخل آن بستگی دارد. همچنین امکان باطل کردن وکالت بلاعزل نیز وجود ندارد.

حدود اختیارات وکیل به چه صورت است؟

وکیل نمی‌تواند عملی را که خارج از حدود وکالت است انجام دهد. پس هر متنی که در وکالت نامه آمده باشد و به امضا طرفین برد و با توجه به نوع وکالت، وکیل می‌تواند امور را به انجام برساند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4/5 - (18 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

26 پاسخ

  1. سلام من حق طلاق دارم و اینکه وکیلم دارم اما وکیل هیچگونه توضیحی برام من نمیده که
    پزشکی قانونی هم رفتم برای بکارت چند روز بد باید دادگاه برم و چکار کنم من
    یعنی اینکه کی میرم محضر برای طلاق
    کامل و زوج (شوهر) باید حضورداشته باشه برای خطبه طلاق
    اسمش تو شناسنامه ام پاک میشه لطفن راهنمای کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      باید با وکیلتان مشورت کنید متاسفانه نمی توانیم در این خصوص راهنماییتون کنیم 🙂

  2. سلام خواهان جدایی ازهمسرم دریکی از راه های ممکن میباشم لطفا بررسی فرمایید

  3. سلام خسته نباشی مقالات شما را مطالعه کردم بسیار خوب و آموزنده بود درخواست بنده اینست برای ازدواج دخترم چه نوع وکالتی گرفته شود که کلیه حقوق قانونی فرزندم مهیا شود که وکالت نامه همه موارد را پوشش داده که برای انجام امور به مشکلاتی مواجه نشود

  4. سلام من بعد،از طلاقم وکالتنامه ای در مورد دخترم از همسرم گرفتم در وکالت نامه چیزی در مورد خارج رفتن دخترم نوشته نشده ایا میتوانم دخترم را بدون رضایت پدرش به سفر زیارتی ببرم

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر وکالتنامه ایشان مطلق باشد بله می تونید، در غیر این صورت این موضوع باید ذکر شود.

  5. سلام خسته نباشین ببخشین من از شوهرم حق طلاق رو گرفتم و در کنار اون وکالت دخترم رو هم گرفتم ایا با این حال شوهرم میتونه دخترم رو ازم بگیره دخترم ده سالشه ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت دختر بزرگتر از ۷ سال با مادر است.

  6. سلام وقت بخیر، پدر و مادر من فوت کرده اند و بخشی از اموال پدربزرگ مادریم در زمانی که مادرم در قید حیات بود، بین وراث (داییم، خاله هام و مادرم) تقسیم نشد، الان خواهرهای تنی خودم میخوان یه وکالت نامه به من بدن تا من برم دنبال ارثیه پدربزرگم، الان ما باید چه نوع وکالت نامه ای تنظیم کنیم؟ و آیا لازمه که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت بشه؟ (ضمنا قرار شده اختیار فروش و انتقال مالکیت هم توی وکالت نامه قید بشه تا من بعد اتمام کارها سهم الارث خواهرهام رو بدم)
    ممنون میشم اگه جواب بدین. با احترام

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را به طور کامل راهنمایی کنند.

  7. با سلام. آیا برای خرید و فروش خودرو و موتورسیکلت امکان دادن وکالت بلاعزل و بدون زمان معین وجود دارد؟

  8. وکالت در طلاق رو اگر می خواییم کامل باشه به چه چیزایی باید توجه کنیم؟

    1. داشتن این سه ویژگی خیلی مهم هستش:
      ۱. به صورت بلاعزل باشد
      ۲. دارای توکیل به غیر باشد
      ۳. دارای حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی باشد.
      برای دریافت متن کامل وکالت در طلاق از طریق واتس اپ با ما در ارتباط باشید

  9. سلام اگر وکالت نامه به صورتی دستی نوشته و امضا بشه،محتوای وکالت نامه هم عین همون وکالت نامه های دفتر اسناد باشه، بازم اعتبار نداره؟

    1. خیر. برای ارائه به دادگاه و راجع قضایی بهتر است که به صورت رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد

  10. وکالت نامه رو می تونم از اتریش به اسم خواهرم در تهران از طریق میخک پر کنم؟ که بیاد دفتر شما برای کارای طلاق؟

    1. بله. می توانید. در این صورت خواهرتان به وکلای دادسو وکالت مع الواسطه می دهند و هیچ خللی در روند پرونده اتفاق نمی افتد.

      1. سلام .وقت بخیر .به همسرم در باره کارهای اداری مربوط به تعویض پلاک وکالت دادم ولی همسرم خودرو رو فروخته ایا میتواند خودرو رو بنام خود کند ویا به دیگری بفروشد

        1. سلام، وقت بخیر
          بستگی به حدود اختیارات وکیل در وکالتنامه دارد. اگر در وکالتنامه چنین چیزی ذکر شده باشد بله در غیر این صورت خیر!

    2. سلام من پدرم فوت شده و میخام تام الاختیار بدم به مادرم ولی خانواده مادرم یه ادم هاعه عوضیو سمن
      اگ من بدم ممکنه داییام بعد مادرم بیان سهم ببرن

      1. سلام، وقت بخیر
        لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  11. سلام خسته نباشید. من مقاله تون رو مطالعه کردم یکسوال برام پیش آمد در خصوص وکالت بلاعزل. اگر به یک وکیل وکالت بلاعزل بدیم در خصوص امر طلاق ایشون تو هیچ زمینه ی دیگه ای نمیتونن وکالت مارو داشته باشن؟ یعنی طلاق تموم شد وکالت ایشون هم تموم میشه؟

    1. سلام. هر وکالتنامه باید موضوع مشخضی داشته باشد. یعنی حدود اختیارات وکیل مشخض شده باشد. اگر در وکالتنامه ای که تنظیم شده است فقز بابت امور طلاق به وکیل وکالت داده باشید. غیر از امور طلاق برای پرونده های دیگر اختیاری نخواهند داشت و باید مجددا وکالتنامه ای جدید با حدود اختیاران تنظیم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *