عدم همکاری وراث در تقسیم ارث

عدم همکاری وراث در تقسیم ارث

انحصار وراثت پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد که ممکن است مراحل انجام این کار را طولانی کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که انحصار وراثت می‌تواند داشته باشد، عدم همکاری وراث در تقسیم ارث است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و این سوال پیش می آید که اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد چه باید کرد؟

در ادامه مقاله دلایل مختلف برای عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث و همین‌طور راه‌های پیشنهادی برای حل این موضوع را برررسی می‌کنیم. در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر درباره ارث، انحصار وراثت، طبقه بندی وراث و … توضیح دهیم.

ارث چیست؟

به تمامی اموالی که فرد بعد از فوت خود به جا می‌گذارد ارث گفته می‌شود. این اموال می‌تواند شامل آپارتمان، زمین، ماشین، پول نقد و … باشد که بعد از فوت فرد باید با توجه به وصیت نامه و وراث ایشان این ارث تقسیم شود.

وراث شامل چه کسانی می‌شود؟

به هر شخصی که بعد از فوت متوفی از ایشان ارث ببرد، ورثه گفته می‌شود. وراث به صورت قانونی به سه طبقه تقسیم می‌شوند که به ترتیب اولویت دسته اول بیشتر از دو دسته دیگر است.

  • طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزند، همسر و نوه متوفی می‌شود.
  • طبقه دوم شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ، خواهر، برادر و فرزندان آنها می‌باشد.
  • طبقه سوم را عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها تشکیل می‌دهند.
ارث چیست؟

دلایل عدم همکاری وراث در تقسیم ارث

حتما تا به حال در اطرافیان خود دیده یا شنیده‌اید زمانی که فردی فوت می‌کند، وراث ایشان برای تقسیم اموال متوفی به مشکل بر می‌خورند. در بعضی از موارد این مشکل پیش آمده برای عدم حضور در جلسه تقسیم ترکه و عدم همکاری یکی از وراث است.

برای مثل همه‌ی وراث برای توافق نامه‌ی محضری تقسیم اموال به نتیجه می‌رسند ولی یکی از وراث به هر دلیلی مخالف انجام این کار است. یا در موارد دیگر ممکن است همه‌ی وراث به توافق برسند که وکالتی به وکیل بدهند که امور انحصار وراثت توسط وکیل انجام شود ولی اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد و راضی به گرفتن وکیل نباشد، چالشی برای همه ایجاد خواهد کرد.

در صورت عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث چه باید کرد؟

به صورت کلی در حل موضوعات این چنینی که نفرات مختلفی درگیر هستند بهترین راه حل مذاکره‌ی مسالمت آمیز است. یعنی باید همه‌ی وراث با یک دیگر مذاکره کنند تا به نتیجه‌ برسند. پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز این مشکل و همکاری نکردن یکی از وراث حتما موضوع را با وکیل پایه یکی دادگستری که به صورت تخصصی کار انحصار وراثت را انجام می‌دهد صحبت کنید؛ تا ایشان با ورثه‌ای که همکاری نمی‌کند حرف بزند.

انحصار وراث در صورت وجود نداشتن این مشکلات هم پروسه طولانی و وقت‌گیری است، که با بروز این موضوع طولانی‌تر هم می‌شود. اما در صورتی که یکی از وراث سهمش را بخواهد و اگر وراث حاضر به تقسیم نباشند چه باید کرد؟ اگر بعد از مذاکره به نتیجه مثبتی نرسیدید باید دعوای خلع ید از ملک مشاع را طرح کنید. این دعوا برای زمانی کاربرد دارد که ملک خاصی از اموال متوفی به تعدادی از وراث تعلق می‌گیرد. در این صورت وراث برای تقسیم این مال همکاری لازم را نمی‌کنند. دعوای خلع ید از ملک مشاعی به این صورت است که ملکی که سر آن به نتیجه مشترکی نرسیدند را پلمپ می‌کنند.

هدف از پلمپ ملک ورثه‌ای این است که از نظر دادگاه موضوع کارشناسی شود. وقتی این دعوا طرح شود و دادگاه کارشناسی لازم را انجام دهد در نهایت آن وراثی که قرار بود از یک ملک بهره‌ای نبرد یا درصد کمی بهره ببرند با وراث دیگر در شرایط برابر قرار می‌گیرند و به یک اندازه بهره می‌برند.

مواد قانونی مربوط به خلع ید از ملک مشاع:

ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی: در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد از تمام ملک خلع ید می‌شود، ‌ولی تصرف محکوم ‌له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است.

ماده 576 قانون مدنی: طرز اداره کردن اموال مشترک تابع شرایط مقرره بین شرکاء خواهد برد.

ماده 582 قانونی مدنی: شریکی که بدون اذن یا در خارج از حدود اذن تصرف در اموال شرکت نماید ضامن است. در شرایطی که هیچ کدام از روش‌های بالا کاربردی نداشت دادگاه موظف است جلسه دادرسی را بدون حضور ورثه‌ای که همکاری نمی‌کند تشکیل دهد. در این صورت حکم صادر شده از طرف دادگاه غیابی است و در آن سهم در یکی از وراث مشخص می‌شود.

ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی: عدم حضور هریک از اصحاب دعوا و یا وکیل ملکی آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست. در موردی که دادگاه به اخذ توضیح از خواهان نیاز داشته باشد و نامبرده درجلسه تعیین شده حاضر نشود و با اخذ توضیح از خوانده هم دادگاه نتواند رای بدهد، همچنین در صورتی که با دعوت قبلی هیچ یک از اصحاب دعوا حاضر نشوند و دادگاه نتواند در ماهیت دعوا بدون اخذ توضیح، رای صادر کند دادخواست ابطال خواهد شد.

همچنین در صورت عدم همکاری یکی از وراث برای تقسیم ارث، وراث دیگر می‌تواند مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت را انجام دهند و در صورتی که هر کدام از ورثه حاضر به دادن اطلاعات هویتی خود برای ادامه کار نبودند می‌توان با گرفتن استشهادیه انحصار وراثت و با استعلام شورای حل اختلاف، مدارک مورد نیاز را از اداره ثبت احوال دریافت کرد.

خلع ید از ملک مشاع

حضور یکی از ورثه در خارج از کشور و عدم همکاری ایشان برای انحصار وراثت

در حالت عادی که یکی از وراث در خارج از کشور است، باید به شخصی یا وکیل پایه یک دادگستری وکالت بدهد تا به جای ایشان در مراحل انحصار وراثت حضور داشته باشد. ولی در صورتی که ایشان قصد عدم هکاری برای تقسیم ارث را داشتند به روش بالا یعنی استعلام شورای حل اختلاف از ثبت احوال موضوع حل می‌شود.

راهنمای دریافت گواهی فوت و نمونه گواهی فوت بیشتر بخوانید: راهنمای دریافت گواهی فوت و نمونه گواهی فوت

وکیل برای عدم همکاری ورثه برای تقسیم ارث

بهتر است بدانید به دلیل این که این موارد به دفعات تکرار شده است و وکیل پایه یک دادگستری که به صورت تخصصی کار انحصار وراثت را انجام می‌دهد در مواجه با شکایت یکی از وراث قرار گرفته، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل شما را حل کند. پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از انجام کاری که مراحل انحصار وراثت شما را طولانی‌تر کند با وکیل متخصص این امر مشورت کنید.

سوالات متداول

در صورت عدم همکاری وراث، چه باید کرد؟

ابتدا لازم است که بین وراث مذاکرده صورت گیرد، اگر بعد از مذاکره به نتیجه مثبتی نرسیدید باید دعوای خلع ید را مطرح کنید.

گرفتن وکیل برای دعوای عدم همکاری وراث چه مزیتی دارد؟

وکیل در مواجه با شکایت یکی از وراث، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل شما را حل کند.

4.2/5 - (96 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

178 پاسخ

  1. سلام من دوازده سال که پدرم فوت کرده و چون پول ندارم میگن برو شکایت کن
    الان باید چه کنم ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      هر یک از وراث به تنهایی می تواند برای انحصار وراثت اقدام کند.

  2. سلام ماشین پدرمن چهاردانگه هست ودودونگ کس دیگه شریکه پدرم فوت کرده میخاستم چطوری توقیف ماشین بگیرم حقموبگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید برای توقیف اقدام کنید موردی ندارد.

  3. من و برادرم وخواهرم یک ملک ورثه ای داریم که همه کارهای ان را انجام داده ام اعم از انحصار و وراثت ومالیات بر ارث را هم پراخت کرده ام و یهم هریک طبق قانون است ولی خواهرم جهت اجاره و برای فروش همکاری نمی کند چه باید کرد

  4. سلام خواهرم به تنهایی برای انحصار وراثت اقدام کرده و هیچ کس دیگه راضی نیست

  5. من پسر ارشد خانواده هستم پدرم از کودکی مرا برای کار پیش عموی خودکه فرزند نداشت گذاشته است الان پدرم فوت شده برادران کوچکتر از من سهم من را نمی‌دهند می‌گویند به تو تعلق نمیگیرد لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      ارث به شما تعلق می گیرد.

  6. سلام یکی از خواهرانم انحصار وراثت را امضاء کرده ولی برای امضای وکالت‌نامه که همگی به یک نفر سپردیم همکاری نمیکند چه باید کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      ایشون میتونن وکیل خودشون رو داشته باشن

  7. سلام پدرم فوت شده وخواهرام اومدن سهمشون رو میخان خواهر ها اوگدن ومن امضا دادم که من سهمم رو نمیخاگ الان میتونم پشیمون بشم

  8. سلام.یه زمین از مرحوم پدرمون مونده که مادرمون میدن اجاره الان خواهرم میگه سهمش رو میخواد و رفته دادگاه شکایت کرده ولی یه مشکلی که هست هنوز یه سال دیگه از مدت اجاره زمین مونده.الان میخواستم بدونم قاضی چه دست حکمی میدن؟

  9. سلام سوال حقوقی داشتم
    قولنامه ملک فردفوت شده چطورمیشه اقدام کردوورثه اعتراًض میتوانن بکنن
    خودرو وکالت تعویض،پلاک ۴سال پبش داده شده فردفوت شده ولی سندقطعی زده نشده بخاطررابطه فرزندی فقط پلاک ازادشدن بودن الان قبل انحصاروراثت میشه اقدام کردیا نه بعدش اگرورثه نیامدن رضایت بدن میشه طرح شکایت کردالزام به تحویل خودرو نفراول کنن پرداختی به کارخانه ارحساب شخص پسربوده فقط تعویض پلاک شده الان فوت شده پدربیع مبلغ انجام نشده .
    چکی سفتهرگرفته شده بابت این کارالان نیست .

  10. خانم برادر من مهریه اش را به اجرا گذاشته که از سهم الارث برادرم بهش تعلق گرفته اگر یکی از ما خواهران راضی به فروش ملک نباشیم مزایده انجام می‌شود؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله ملک برای فروش به مزایده گذاشته می شود.

  11. با سلام قطعه زمین کشاورزی ارثیه پدری بین وراث ۳ نفر میباشد اگر وراث یکی از شرکا بنا بدلایلی از جمله نسبت فامیلی نزدیک و بی تفاوتی مدت چند سال روی زمین ارثی مشترک کار نکنند آیا کشت و زرع نکردن زمین ارثی بمدت چند سال موجب سلب مالکیت میشود؟

  12. سلام در طول تقسیم ارث پدر بزرگم دوتا از داییام و برادرم حضور نداشتن و یک توافق نامه امضا کردیم و اثر انگشت زدیم الان میتونیم این توافق نامه رو باطل کنیم

  13. مادربزرگ من ۲ میلیارد تومان داشت ۱۳۹۰ وقتی فوت کرد همه اش رسید به عمو ایم گناه ما چیست از این پول به ما نرسید الان این پول در سال ۱۴۰۲ ۱۰۰۰ برابر شده ولی میخواستم بگم که ایا عذاب الهی بر عموایم وجود داره یا نه

  14. با سلام و سپاس از توضیحات مفیدتون
    سوالی داشتم
    وقتی دو طرف در زمان حیات خودشون باهم قراردادی مبنی برفروش ملکی رو می بنندند و این فروشنامه بصورت دستی است
    حالا هر دو فرد فوت کردند و ورثه می خواهند اون ملک رو سند بزنند، سند مشاع چون راه عبور براساس حق ارتفاق، مسئله اینکه فروشنامه براساس قوانین حاکم بر زمان اون دو فرد بوده و الان قوانین اداره ثبت و شهرداری تغییر کرده، آیا قانون از این پشتیبانی میکنه چون این قرارداد در اون زمان بسته شده و حالا اون دو نفر فوت کردند پس براساس قوانین ان موقع کارهای ثبت سند انجام شود؟

  15. اگر یکی از وراث در در دادگاه برای تقسیم اموال حضور پیدا نکنه ، مشکلی پیش می آید ؟

  16. من برادرم زودتر از پدرم فوت کرده و دارای ۱ دختر و ۱ پسر هست. ترکه مال بین ۷ عمه و فرزاندان چگونه است ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      به فرزندان برادرتان ارث تعلق نمیگیرد.

  17. سلام ببخشید پدرمن فوت شدن وبقیه نمیان دادگاه ومازمین کشاورزی داریم به اسم پدربزرگمه پدرم که فوت شدن سندزمین نداره زمینها دست پنج شش نفره عموندارم دوتا عمه دارم ویک پسرعمو

    1. سلام، وقت بخیر
      هر یک از وراث به تنهایی می توانند برای انحصار وراثت اقدام کنند.

  18. سلام من یک خونه ویک ماشین به نام همسرم خریدم وهمسرم باماشین تصادف کرده وفوت شده ومادرش بااینکه میدونه من خریدم کوتاه نمیاد وهمکاری نمی کنه ومن انحصاروراثت راانجام دادم الان چکارکنم

    1. سلام، وقت بخیر
      ماشین در صورتی که به نام همسرتان بوده باشد مانند باقی اموال تقسیم ارث می شود.

  19. سلام من هم خودم قربانی همین تقسم ترکه شدم برادرم رفته بدون وارثان سند خانه ومغازه را زده بنام خودش ودر حال حاضر قوه قضائیه باید پیامک وارثی را مثل روزنامه قانونی کند دیکر کسی روزنامه نمی خاند متشکریم

  20. سلام وقت بخیر.پدر من حدود ۳۰سال پیش زمانیکه کن نوزاد بودم فوت کردن .ایشون دو زن داشتن یکی مادر .همسر اولشون که از اونا پنج فرزند دارن. الان بعد از ۳۰سال می‌خوان خونه رو بفروشن البته خونه حیاط دار است و پشت حیاط هم دارد.به‌من میگن سهم تو پشت حیاطه که انتهاش وصل میشه به رود خانه که ارزش زمین پایین میاره.راه هم نمی‌دن.الان میگن زمین تو ارزونتره.سوال من اینه من میتونم
    بگم که چون این قسمت زمین ارزش کمتری داره در عوضش به من زمین بیشتری بدین

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که ملک فروخته شود بعد از فروش تقسیم ارث صورت می گیرد.
      به زبان ساده نمی توان بخشی از خانه را برای شما در نظر گرفت و سپس آن را فروخت و مبلغ را دریافت کرد. تقسیم مال بعد از فروش انجام می شود و هرشخص قانونا بر اساس طبقات ارث، ارث به او تعلق میگیرد.

  21. سلام وقتتون بخیر
    اگه پدر فوت کنه آیا همسر و فرزندان میتونن اجازه ندن که سهم الارث به مادر متوفی برسه ؟ بدلیل اینکه مادر متوفی به اندازه کافی دارایی دارد و حتی مستمری بگیر است

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر همچین امکانی وجود ندارد.

  22. سلام خسته نباشید.
    من پدرم دوسال فوت کرده و برادر بزرگم نه برای تقسیم ارث اقدام می کنه و نه گواهی فوت و برگه انحصار وراثت که دستشه را بمن می ده. چون انحصار وراتث شده ولی دست برادربزرگمه ولی برای تقسیم ارث هیچ اقدامی نمی کنه. لطفا راهنمایی کنید چکار می تونم بکنم

  23. سلام مادر من فوت شدند و خانه ی ما به نام ایشون بود و الان وراث که پدر بزرگ و مادربزرگ من می‌شوند پول را به ما نمی‌دهند و ما پول رو نیاز داریم به دلایلی و من به سن قانونی نرسیدم اما یرادرم به سن قانونی رسیده آیا میتونیم کاری کنیم که پول رو ازشون بگیریم ؟
    و اینکه. مطالبتون خیلی عالی بود ممنونم از شما من الان ۱۶ سال دارم و برای انتخاب رشته میخوام انسانی بخونم برای حقوق چون شغل بسیار عالی هست که میشه به مردم کمک کرد ازتون ممنونم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که برادرتان به سن قانونی رسیده‌اند می توانند برای گرفتن سهم الارث اقدام کنند. سهم الارث شما نیز به قیم شما داده می شود تا زمانی که به سن قانونی برسید.

  24. سلام ۶هزارمترزمین فولنامه ای اپدر مرحوم بجا مونده ۴وارث ب توافق رسیدیم برای تقسیم وامضا کردیم برادربزرگتر میگه هیچ امضایی در هیچ موردی نمیدم بزارید بمونه چکار باید کرد ،ممنون ازراهنمایتون

    1. سلام، وقت بخیر
      هر یک از وراث به تنهایی می توانند به صورت قانونی برای انحصار وراثت اقدام کنند و نیازی به حضور همه وراث نیست.

  25. چهار خواهر برادر هستیم یکی از برادرها به خارج از کشور رفته وپیدایش نیست برای فروش خانه پدری چکار باید بکنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      اول انحصار وراثت انجام دهید.
      سپس برای تحریر و تقسیم اقدام کنید.

      در صورتی که برادرتان نباشند سهم الارث ایشان در صندوق دادگستری میماند

  26. سلام وقت بخیر
    من برادرم که قیوم هست و صلاحیت قیومیت ندارد چندین سال هست که اموال پدرم دست اوست اما اقدامی مناسب برای فروش آن انجام نمیده
    میخواستم ببینم که چطور می شود اون رو از قیومیت بر کنار کرد

  27. اگر بعد از گرفتن برگه انحصار وراثت باز هم ورثه همکاری نکنند چه می شود؟

    1. سلام، وقت بخیر
      باید از طریق دادگاه برای تقسیم ترکه اقدام کنید.

  28. باسلام پدر بنده ۴ سال است که فوت کرده ما سه خواهر هستیم وبه غیر از ما هیچ وارثی نیس خواهر کوچکترم به دلیل معلولیت جسمی مادرزادی ازدواج نکرده وعضو بهزیستی است و ۴ سال است که در خانه پدری ما زندگی می‌کندو هرموقع راجب تقسیم ارث صحبت میکنیم مارا با بهزیستی تهدید میکند ۴ سال است که هیچ همکاری در تقسیم ارث نمیکند ما برای تقسیم ارث چه باید بکنیم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      از طریق دادگاه برای تقسیم ترکه اقدام کنید.

  29. سلام. پدرم فوت کرده و ما پنج برادر دو‌خواهر بهمراه مادر هستیم برگه انحصاری وراثت رو هم گرفتیم، دو برادر که از قبل پدرم برای ساخت خانه به آنها زمین واگذار کرده الان حاظر به تقسیم بر اساس ارزش گذاری اموال نیستند. سوال اینجاست که آن زمینی که پدرم‌ به اونها واگذار کرده در تقسیم محاسبه میشود یا نه؟ و سوال دوم اینکه مگر اموال بر اساس ارزش آن تقسیم نمیشود؟ اگر اری از کجا و چگونه باید درخواست کارشناس داد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      فقط اموالی که متعلق به متوفی است تقسیم ارث می شود، اگر ملکی قبل از فوت ایشان به نام شخص دیگری زده شده باشد جزو تقسیم ترکه محسوب نمیشود.

  30. سلام اگر متوفا قبل از مرگ وصیت کرده باشد که زمینش به دخترانش برسد اگر پسران راضی نباشند در صورت شکایت و داشتن شاهد می توانند زمین را بگیرند

    1. سلام، وقت بخیر
      متوفی در خصوص یک سوم ارث می‌توانند وصیت کنند. مابقی بر اساس طبقات ارث تقسیم می شوند.

  31. سلام وقت بخیر آیا باشکایت کردن یک وارث ارث بین همه وارثین تقسیم میشود؟

  32. باسلام پدرم ۱۸سال است که فوت کرده یک منزل وراثی برای ما۶فرزند۳پسرو۳دخترمانده است حدود۱۵یا۱۷سال است که من سهم خودروبه اجباروبخاطرنداشتن واحتیاج مالی به سه میلیون برادرم ازمن خریداونزمان خونه صدتاصدوپنجاه تومان ارزش داشت اکنون نزدیک به دومیلیاردتومان قیمتشه واقعاموندم چیکارکنم البته امضاهیچکدام ازوارثین پای اون کاغذنیست دونفری رفتیم محضروبرگشتیم الان چیزی به من میرسه قانونی نیومده که کمکی کنه

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *