وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده کیست؟

به دلیل این که وکیل خانواده به طور کامل از قوانین و پیچیدگی‌های پرونده طلاق، مهریه، حضانت فرزندان و… اطلاع دارد، پیشنهاد ما این است که برای صرف هزینه و زمان کم‌تر حتما با وکیل خانواده متخصص مشورت کنید. وکیل متخصص حوزه خانواده می‌تواند در پرونده کمک زیادی بکند.

در صورتی که وکیل خانواده دادسو پرونده شما را به عهده داشته باشد، بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌ای و ظرف مدت کوتاهی طلاق شما انجام می‌شود. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

وکیل خانواده کیست و چه کمکی می کند؟

وکیل خانواده، با تخصص، دانش و حرفه‌ای که دارد؛ وکالت دعواهای خانوادگی نظیر شروط ضمن عقد ازدواج، طلاق، مهریه، نفقه، حضانت، نفقه طفل و مواردی دیگر را بر عهده می گیرد. وکیل امور خانواده برای اجرای عدالت، دفاع از حقوق موکل خود و پیروزی، با صداقت و رعایت اصول اخلاقی، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وظایف وکیل خانواده

  • تلاش برای تحقق و اجرای عدالت، رعایت اصول اخلاقی و انجام اقدامات لازم برای پیروزی در پرونده
  • دفاع از حقوق موکل خود
  • رسیدگی و پیگیری پرونده
  • گزارش مراحل مختلف پرونده به موکل
  • حفظ اسرار موکل
  • حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از آن
  • تهیه لایحه‌ها، قراردادها و نامه‌های لازم برای انجام مراحل پرونده
  • انجام امور حقوقی و قضایی موکل خود
  • جمع آوری و نگهداری از مستندات، گزارش‌ها و مدارک مربوط به پرونده برای دفاع از موکل خود در دادگاه
  • برقراری صلح در برخی از دعاوی خانوادگی نظیر طلاق برای حفظ و بقای کانون خانواده

وکیل خانواده متخصص در امور طلاق

همان‌طور که گفتیم، وکیل خانواده در امور مختلفی از جمله طلاق، نفقه، گرفتن حضانت فرزند و… می‌تواند شما را راهنمایی کند. وکیل دعاوی خانواده با اطلاع دقیق از قوانین انواع طلاق در ایران مانند طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه می‌تواند به شما کمک کند. برای راهنمایی بیش‌تر می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

طلاق توافقی با وکیل خانواده

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زن و مرد برای طلاق گرفتن باهم توافق دارند. در این شرایط آقا و خانم باید بر سر تمام مسائل مالی و مشترک زندگی مانند مهریه، حضانت فرزندان، نفقه و… باهم توافق کنند.

در صورتی که یکی از طرفین برای طلاق راضی نباشد قاضی حکم طلاق تفاهمی را صادر نمی‌کند و طلاق یک طرفه خواهد بود. مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی شامل شناسنامه، کارت ملی زوجین و اصل عقدنامه است. وکیل خانواده با اطلاع دقیق از شرایط طلاق به صورت توافقی توافقی می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی کند.

مراحل طلاق توافقی (بدون وکیل و با داشتن وکیل)

اولین شرط طلاق توافقی، توافق زوجین برای جدایی و تفاهم بر سر مسائل مشترک زندگی است. بعد از توافق زوجین باید در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و در جلسات مشاوره شرکت کنند. معمولاً جلسات مشاوره حدود 2 الی 3 ماه زمان می‌برد.

بعد از گذراندن جلسات مشاوره، باید به مراکز غربالگری برای صدور حکم عدم امکان سازش مراجعه کرده و دادخواست طلاق را در دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید. سپس در جلسات دادگاه شرکت کنید. به طور کلی مراحل طلاق توافقی بدون وکیل حدود 6 الی 9 ماه طول می‌کشد.

اما در صورتی که وکیل خانواده دادسو پرونده طلاق توافقی شما را انجام دهد، نیازی به حضور شما در هیچ یک از مراحل نیست (حتی جلسات مشاوره) و وکیل خانواده صفر تا صد مراحل طلاق توافقی را ظرف مدت 20 الی 40 روز کاری انجام می‌دهد. برای ارتباط با وکیل خانواده می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

حضانت فرزند

حضانت فرزندان طبق ماده ١١۶٨ قانون مدنی، حق و تکلیف والدین است، همچنین طبق ماده ١١٧١ قانون مدنی اگر یکی از والدین فوت کند، حضانت و نگهداری از فرزندان بر عهده طرف دیگری است. ماده ۴٣ قانون حمایت از خانواده نیز بیان دارد که حضانت فرزندانی که پدر آنها فوت شده با مادر است، مگر آنکه دادگاه مراقبت و نگهداری از فرزندان توسط مادر را خلاف مصلحت آنها تشخیص دهد.

وکیل خانواده در زمینه حضانت و اخذ حضانت فرزندان اعلام می‌کند که حضانت طفل تا سن ٧ سالگی با مادر بوده و بعد از سن ٧ سالگی، حضانت فرزند پسر تا ١۵ سالگی و فرزند دختر تا ٩ سالگی با پدر است. فرزندان بعد از سن 15 و 9 سالگی، حق انتخاب زندگی با پدر یا مادرشان را دارند.

وکیل خانواده در امور مربوط به حضانت فرزندان می‌تواند با اثبات شرایط مقرر در قوانین، حق حضانت را از هر یک از والدین سلب کرده و مراقبت از فرزندان را به طرف مقابل بسپارد. در رابطه با حضانت فرزندان مقالات حضانت فرزند دختر و حضانت فرزند با چه کسی است می‌تواند اطلاعات کاملی به شما ارائه دهد.

وکیل خانواده متخصص در نفقه زوجه

وکیل خانواده برای نفقه زوجه اعلام می‌کند که نفقه زوجه در عقد دائم بر عهده زوج بوده اما در عقد موقت مرد وظیفه ای برای پرداخت نفقه به زوجه ندارد.

ویژگی‌‌ های بهترین وکیل خانواده

بهترین وکیل خانواده علاوه بر این که باید اطلاع دقیق از قوانین طلاق در ایران داشته باشد، با صداقت و فعالیت تخصصی در حوزه خانواده می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه ویژگی‌های بهترین وکیل خانواده در ایران را به شما توضیح می‌دهیم.

بهترین وکیل خانواده

داشتن دانش حقوقی بالا در زمینه‌های مختلف علم حقوق

یکی از فاکتورهای مهم وکیل خانواده، سواد حقوقی بالای آن وکیل است که با دانش و آگاهی بالا مشاوره حقوقی درست و دقیقی در حوزه‌های مختلف خانوادگی به موکل خود ارائه دهد. همچنین در مراحل مختلف پرونده نظیر ثبت دادخواست، تنظیم لایحه‌ها و شرکت در جلسات دادگاهی برای رسیدگی به سایر امور پرونده، به صورت حرفه ای و کارآمد کار خود را انجام دهد.

فعالیت تخصصی در یکی از حوزه‌های دعاوی حقوقی یا کیفری

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بهترین وکیل خانواده این است که به جای پذیرش پرونده در دعاوی مختلف، تنها روی یک حوزه تمرکز کرده، با قبول وکالت در یک حوزه مشخص نظیر خانواده، مالی، ملکی و کیفری، به نتیجه بهتری دست پیدا کند.

رعایت اخلاق حرفه‌ای و شأن وکالت

رعایت شأن و منزلت وکالت و اخلاق حرفه ‌ای برای یک وکیل خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. وکیل با اخلاق و حرفه‌ای در هنگام پذیرش وکالت، همه جوانب کار و حدود اختیارات خود را در پرونده، برای موکل خود توضیح داده و تمام تلاش خود را در جهت اجرای عدالت و گرفتن حق موکل خود انجام می‌دهد.

داشتن صداقت و امانت داری در انجام مراحل کاری

یکی از ویژگی‌های اخلاقی مهم برای یک وکیل، داشتن صداقت و امانت داری در انجام مراحل کاری است. صداقت و امین بودن وکیل با موکل خود در هر مرحله از پرونده، موجب جلب اعتماد و رضایت موکل می‌شود.

درنظر گرفتن مصلحت موکل در هنگام پیگیری پرونده

یک وکیل خوب در هر مرحله از پرونده، باید مصلحت موکل خود را در نظر بگیرد. در برخی از پرونده‌ها، صلاح موکل سازش با طرف مقابل است. در برخی دیگر، صلاح موکل در این است که دعاوی را مطرح نکند و زمان و هزینه خود را بی جهت از دست ندهد. گاهی اوقات هم صلاح موکل، مطرح دعاوی و پیگیری سریع از سمت وکیل خانواده است. بنابراین یک وکیل خانواده خوب، موکل خود را از انتخاب راه‌های بیراهه باز می‌دارد.

یک وکیل خانواده در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

طبق ماده 4 قانون حمایت خانواده یک وکیل خانواده در حوزه‌های زیر فعالیت می‌کند.

  • دعاوی مربوط به دوران نامزدی
  • اجازه ازدواج
  • طلاق توافقی
  • نفقه همسر
  • استرداد جهیزیه
  • حضانت فرزندان پس از طلاق و وضعیت آنها بعد از طلاق
  • ازدواج موقت و صیغه
  • مهریه در عقد موقت
  • نفقه در عقد موقت
  • صیغه 99 ساله
  • فرزند خواندگی
  • واگذاری فرزند خوانده به دختران مجرد
  • فسخ نکاح
  • تغییر جنسیت
  • چند همسری
  • رشد
  • نسب
  • حجر و حکم رفع حجر
  • قیمومیت
  • وصیت
  • اهدای جنین
  • تمکین و نشوز

در ادامه برخی از حوزه‌های فعالیت وکیل خانواده را بررسی خواهیم کرد.

وکیل خانواده در تمکین و نفقه

وکیل خانواده متخصص در عقد نکاح

وکیل خانواده آگاه و خبره در امور خانواده و دعاوی خانوادگی، زوجه را آگاه کرده که در صورت داشتن حق حبس، برای گرفتن کامل مهریه، از حق حبس خود استفاده کرده و نسبت به تمکین زوج اقدامی نکند. همچنین زوج نیز با کمک وکیل به حق و اختیارات قانونی خود نسبت به زوجه آگاه می‌شود.

بنابراین وکیل خانواده متخصص هر یک از طرفین را با توجه به حقوق و تکالیفی که بر عهده دارند، آگاه می‌سازد تا زندگی سالم و به دور از هرگونه دغدغه و مشکلی سپری کنند.

وکیل خانواده و نفقه فرزندان

وکیل خانواده مراحل کاری مربوط به نفقه فرزندان نظیر هزینه‌ها و تهیه مسکن و نحوه درخواست نفقه را بر عهده می‌گیرد. با توجه به ماده ۴٨ قانون حمایت از خانواده، نفقه فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان پسر تا سن بیست سالگی یا بعد از این سن به علت معلولیت، از کار افتادگی یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی، به عهده پدر بوده و در صورت فقدان پدر و جد پدری، نفقه فرزندان به عهده مادر است.

جمع بندی

بنابر آنچه در مقاله دادسو بیان کردیم، مؤسسه حقوقی دادسو با به کارگیری کادری مجرب، خبره و با سواد حقوقی بالا در اجرای امور خانواده، بهترین و کاربردی‌ترین راهبردهای حقوقی و قضایی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

در صورتی که برای انواع طلاق مانند طلاق توافقی یا طلاق با داشتن حق طلاق به وکیل متخصص خانواده احتیاج دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده متخصص با سواد حقوقی بالا به امور خانوادگی نظیر مهریه، طلاق، شروط ضمن عقد نکاح، نفقه زوجه، نفقه و حضانت فرزندان می‌پردازد.

مهم‌ترین وظایف وکیل خانواده چیست؟

اولین وظیفه وکیل خانواده در دعاوی خانوادگی برقراری صلح و سازش میان موکل و طرف مقابل دعواست. دومین وظیفه مهم وکیل خانواده اجرای عدالت و دفاع از حقوق موکل خود برای پیروزی در پرونده‌های خانوادگی است.

دلیل اهمیت داشتن وکیل خانواده چیست؟

بسیاری از افراد جامعه به علت عدم آگاهی و شناخت لازم از قانون و مقرارت، توانایی اخذ حق و حقوق خود را ندارند، به همین سبب طبق ماده 35 قانون اساسی داشتن وکیل خانواده حق مسلم این افراد بوده و آنها می‌توانند برای دفاع از حقوق خود در امور خانوادگی، وکیل خانواده متخصص، با اخلاق و حرفه ای انتخاب کنند.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

5/5 - (24 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

2 پاسخ

  1. من نیاز به وکیل خانواده دارم. ساکن تهران هستم. برای طلاق توافقی. لطفا بگین باید چیکار کنم؟ میتونم تماس بگیرم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله، لطفا با کارشناسان حقوقی تیم دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *