سلب حق ملاقات فرزند

هیچ والدی حق ندارد والد دیگر را از حضانت یا ملاقات فرزند مشترک منع کند.

در صورتی که یکی از والدین صلاحیت حضانت و ملاقات با فرزند را نداشته باشد، باید ملاقات در حضور دیگران انجام شود. اما سلب حق ملاقات فرزند از والدین ممکن نیست.

در این مطلب درباره سلب حق ملاقات فرزند توضیح می‌دهیم. در صورتی که برای دادخواست لغو ملاقات فرزند و یا جلوگیری از ملاقات فرزند به وکیل حضانت نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

حضانت فرزند چیست؟

زمانی که خانم و آقا قصد طلاق دارند باید تکلیف حضانت فرزند خود را مشخص کنند. اگر طلاق توافقی باشد قانون به توافقات خانم و آقا نسبت به حضانت فرزند احترام می‌گذارد به شرط این که این توافقات بر اساس مصلحت کودک باشد.

زمانی که طلاق یک طرفه از سمت خانم یا طلاق یک طرفه از سمت آقا باشد یا به هر دلیلی برای حضانت فرزند به توافق نرسند می‌توانند بر اساس سن قانونی حضانت فرزند پیش روند.

قانون حضانت فرزند دختر را تا سن 7 سالگی با مادر، 7 تا 9 سالگی با پدر می‌داند.

حضانت فرزند پسر را تا 7 سالگی با مادر و از 7 تا پانزده سالگی بر عهده پدر می‌داند.

بعد از این سن از مدار حضانت خارج می‌شود. زمانی که یک والد حضانت فرزند را بر عهده دارد والد دیگر حق ملاقات فرزند خود را دارد.

ملاقات با فرزند

برای صحبت درباره سلب حق ملاقات فرزند و ضمانت اجرای آن ابتدا درباره ملاقات با فرزند به خوبی آگاه باشیم.

بر اساس ماده 1174 قانون مدنی: در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

قانون زمان و مکان ملاقات با فرزند با بر عهده والدین قرار داده است. به شرطی که این زمان و مکان بر اساس مصلحت کودک باشد.
برای مثال زمان ملاقات معمولا بین 24 تا 48 ساعت در یک هفته می‌باشد. این زمان را نمی‌توان از 24 ساعت کمتر یا از 48 ساعت بیشتر در نظر گرفت. چرا که کودک در این شرایط ممکن است آرامش کافی نداشته باشد.

هیچ والدی نمی‌تواند والد دیگر را از ملاقات با فرزند خود منع کند و قانون برای منع این ملاقات یک ضمانت اجرا در نظر گرفته است.

جلوگیری از ملاقات فرزند و ضمانت اجرای آن

همان طوری که توضیح دادیم قانون یک ضمانت اجرا برای منع ملاقات با فرزند در نظر گرفته است. بر اساس این ضمانت اجرا در صورتی که دادگاه متوجه شود که شرایط حضانت و ملاقات بر اساس مصلحت فرزند نیست یا والدی که حضانت را بر عهده دارد از ملاقات فرزند با والد دیگر جلوگیری می‌کند حق تجدید نظر یا حتی واگذاری حضانت با شخص دیگر را دارد.

حتی ممکن است در صورت بروز این مشکل ابتدا والدی که مانع ملاقات فرزند با والد دیگر شده به پرداخت جریمه نقدی محکوم شود. اگر مجدد این کار را تکرار کرد به مجازات سنگین‌تر محکوم می‌شود.

در شرایط دیگر ممکن است که به دستور دادگاه فردی که مانع ملاقات فرزند شده تا زمان اجرای حکم بازداشت شود.

ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده 1391

صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با درنظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌حق این امر را اجازه دهـد.

دادگاه درصـورت موافقت با خـارج کردن صغیـر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی‌نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تامین مناسبی اخذ می‌کند.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

شرایط دادخواست لغو ملاقات فرزند

همان طوری که توضیح دادیم در حالت عادی، شرایط لجبازی یا خصومت شخصی بین والدین، حق ندارند دیگری را ملاقات یا حضانت فرزند منع کنند. البته قانون شرایطی را در نظر گرفته که در صورت بروز این شرایط می‌توان والدی را سلب ملاقات یا حضانت کرد.

بر اساس ماده 1173 قانون مدنی: هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

  • اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
  • ابتلا به بیماریهای روانی با اثبات پزشکی قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

نتیجه گیری

همان‌طور که توضیح دادیم، دادخواست لغو ملاقات فرزند ممکن نیست و در صورتی که مشکلی برای ملاقات با فرزند وجود دارد، تنها می‌توان ملاقات با فرزند را در حضور دیگران انجام داد.

در صورتی که برای سلب حق ملاقات فرزند، سلب حضانت فرزند از پدر و یا سلب حضانت فرزند از مادر به راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با وکیل حضانت دادسو مشورت کنید.

برای این منظور با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

4.1/5 - (16 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

17 پاسخ

  1. سلام ی پرونده دارم که حضانت پسرمو از مادرش گرفتم چون ۸سالشه و ملاقاتم نمیارش .الان محکومه به تحویل فرزند و اعتراض رد شد و حکم قطعی شد و اجراییه زدم و صادر شد و ۱۰روز فرصت داشت بچه رو نیورد.حالا ۲۵روز گذشته و دیدم نوشته نامه صادر شده به موضوع ارسال مدارک در مجتمع قضایی خانواده اهواز ثبت شد..این آخرین خبریه که از پرونده دارم.لطفا فقد ی کلام بگید باید چکار کنم صدبار رفتم اهواز میگن اجرای احکام ابلاغت میکنه نمیدونم چکار کنم ۲ساله پسرمو ندیدمش لطفا همکاری کنید باهام اگه راهی داره یا کار که بنفه منه رو انجام بدم.مادر فرزندم هم ازدواج کرده.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا به طور کامل شما را راهنماییی کنند.

  2. من وشوهرم باهم اختلاف داریم ومیخواهیم ازهم جدا بشم چون دخترم شش ساله پیش من بود وهفته ای ۴۸ساعت پیش پدرش الان پدرش گرفت وبه من نشون نمیده اگه شکایت کنم میتونم جلبشو بگیرم

  3. باسلام،طی ۶ماه گذشته ۴الی۵مرحله زوجه که حضانت داره بچمونیاورده متاسفانه مرکز مهر خانواده محل تحویل گرفتنه ومدیرمرکز شدیدا حمایتش میکنه درمرکز یاقفله یابعدازتماسای مکرر جواب میده میگه این هفته نیستن. تکلیف وراهکلرچیه ممنون میشم .قبلا اززحماتتون سپاسگذارم

  4. بنده از همسرم جدا شدم و حضانت هر دو بچه با خودمه. الان غم اسرار از طرف خودم و فرزندانم ایشان حاضر به دیدن بچه ها نیست کتاب در منزل مادر ایشون هم رفتیم ولی حاضر نشد بچه ها رو ببینه. آیا می شود مجبور به ملاقات با فرزند کرد یا اینکه حق ملاقات رو تا آخر عمر ازش گرفت؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  5. من ۳ ماهه طلاق گرفتم وحدوددوسال خونه ی پدرم بودم تواین مدت پدره پسرم اصلا برای ملاقات نیومده والان حدود۱۰ ماه هست که نفقه به بچه نداده دوماه پیش با ماموراومد دم در که تووقت مشخص شده توسط دادگاه بچه رو ببینه که پسرم نرفت باهاش ازمن شکایت کرده که بچه رو نمیذاره ملاقات کنم اون اقا اعتیاد به شیشه دارن و چندین بار گفتن که میخوادبچه رو به دست که اورد بدزده منم به هیچ عنوان نمیخوام بچمو حتی یک ساعت دست همچین شخصی بدم من چطور میتونم اونوازملاقات سلب کنم ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

  6. سلام مادرم ۲۰ سال هست که از پدرم جدا شده،همسر دوم مادرم طی ۲۰ سال گذشته با یکسری از تهدیدات اجازه ملاقات من و مادرم رو نداده و هم اکنون هم این اجازه را نمی‌دهد.من ۲۳ سال دارم و با وجود دیدار پنهانی با مادرم طی چندین مرتبه و در مدت زمان خیلی کم،به مادرم خیلی وابسته هستم.من چه اقدامی باید انجام بدهم؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      متاسفانه اقدام قانونی نمیتوانید انجام بدهید دوست عزیز.

      1. سلام من از همسرم جدا شدم وحضانت بچه با منه ودر هفته با توافق قراشده ۷۲ملاقات داشته باشه ومن شکایت کردم که این حق ملاقاتو کمتر کنم چون خانوادش که فهمیدن ما طلاق گرفتم با پیامک تهدید نسبت به من وخانوادم کردن وخودش که گفته بود بچرو بگیرم دیگه کاری باهات ندارم وپیامک اخلاقی که خیانتو نشون میده من با این مدارک تجدید نظر برا ملاقاتو خواستم. ایا میتوانم تا زمان رای دادگاه بچرو نشون مادر ندم

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  7. شوهر عمه من ورداشته بچه رو برده شهرستان پیش پدر و مادر پیرش. پسر عمم هم فقط ۳ سالشه. طلاق هم نگرفتن و فکر نکنم شوهر عمم طلاقش بده. عمه بیچاره من چجوری میتونه درخواست ملاقات با فرزند بده؟

      1. سلام ببخشید یعنی این ناپدری می‌تونه مانع ملاقات فرزند با مادربشه

        1. سلام، وقت بخیر
          سوالتون گویا نیست. لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *