ملک مشاع چیست؟

ملک مشاع

شاید تا به حال بارها واژه مشاع به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال شده باشد که این کلمه به چه معنی است ؟ یا این‌که وقتی صحبت از ملک مشاع می‌شود، منظور افراد چیست؟ ملک مشاع یکی از انواع املاکی است که در زمان تقسیم سهم یا خرید و فروش آن ممکن است همواره با مشکلاتی رو به رو شوید. چراکه در این نوع از ملک‌ها، بیش از یک صاحب وجود دارد و هر شخص قسمتی از ملک را تحت مالکیت خود خواهد داشت. از این رو ما در موسسه حقوقی دادسو سعی بر این داشتیم که در مطالب ذکر شده هر آن‌چه که باید در رابطه با ملک مشاع بدانید را برای شما همراهان همیشگی بلاگ دادسو بیان کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعاتی جامع درباره ملک مشاع تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ملک مشاع چیست ؟

ملک مشاع نوعی ملک است که مالکیت عرصه و اعیان آن بین 2 یا چند نفر مشترک خواهد بود و هر یک از بخش‌های این ملک تحت مالکیت شرکا است. در عین حال جالب است بدانید که در اصطلاحات قانونی نیز به این نوع از ملک‌ها “اشاعه” گفته می‌شود.

برای این‌که بهتر متوجه این موضوع بشوید با یک مثال ملک مشاع را برای شما تعریف خواهیم کرد. به‌طور مثال یک خانه در نظر بگیرید که 2 مالک دارد و دارای یک پارکینگ است، هر کدام از مالکین نیز نیمی (3 دانگ) از ملک را تحت مالکیت خود دارند. در این حالت نمی‌توان گفت پارکینگ متعلق به یکی از این 2 مالک است، چرا که هر یک از طرفین به‌طور مساوی از این خانه و پارکینگ آن سهم دارند. به وضعیت پیش آمده اشاعه یا همان ملک مشاع گفته می‌شود.

سند ملک مشاع

در سند ملک مشاع نام تمامی مالکین قید خواهد شد و این موضوع فقط برای مشخص بودن مالکیت افراد اهمیت دارد. در واقع قید شدن نام مالکان به معنای جدا شدن بخشی از ملک نیست و نمی‌توانند به دلیل این‌که نام آن‌ها به عنوان مالک در سند قید شده است، اقدام به فروش ملک یا سهم خود از آن کنند. گاهی در اثر فروش ملک مشاع که ارث چند نفر است، پلمپ ملک ورثه‌ای صورت می‌گیرد. به این ترتیب مشخص است که برای هرگونه خرید و فروش، نیاز است که تمام مالکین در رابطه با آن تصمیم گیری کنند. البته هر کدام از مالکان نیز می‌توانند سندی جداگانه را دریافت کرده و پیش خود نگهداری کنند، اما مشاع بودن ملک حتما در آن قید می‌شود.

سند ملک مشاع
سند ملک مشاع

فروش ملک مشاع به چه صورت انجام می‌شود ؟

طبق قوانین حال حاضر برای فروش عرصه و اعیان ملک مشاع 2 راه پیش روی مالکان قرار دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • فروش ملک مشاع قبل از ثبت: طبق ماده 114 قانون ثبت، هرگاه چند نفر که صاحب یک ملک بوده و سهمی از آن دارند، درخواست ثبت سند ملک را داشته باشند، می‌توانند قبل از پایان فرآیند ثبت، سند ملک را با ذکر اسامی متقاضیان در این فرآیند، به نام یکی از صاحبانی که دیگر مالکین نیز با آن موافق هستند ثبت کنند.
  • فروش ملک مشاع بعد از ثبت: طبق ماده 11 قانون ثبت، پس از این‌که مراحل ثبت سند ملک مشاع به اتمام رسید، مالکان می‌توانند مجددا آن‌را به نام یکی از صاحبین که همگی با آن موافق هستند، به ثبت برسانند تا تمامی اسناد مالکیت قبلی باطل شده و سند مالکیت جدید صادر شود. الزام به تنظیم سند رسمی برای جلوگیری از پیشامدهای احتمالی است.

افراز ملک مشاع

افراز در واقع به معنی این است که سهم هر یک از شرکا مشخص شده و بین آن‌ها تقسیم شود. در عین حال مالکان نیز یک سند رسمی دریافت خواهند کرد. به‌طور کلی 2 دونوع افراز اجباری و تراضی برای ملک مشاع وجود دارند.

  • افراز اجباری: در این حالت افراز ملک مشاع طبق تصمیم دادگاه یا اداره ثبت اسناد انجام خواهد شد. همچنین حدود سهم افراد نیز توسط دادگاه مشخص شده و مالکین بایستی حکم را بپذیرند.
  • افراز تراضی: در این حالت مالکین با یکدیگر مشورت کرده و سهم هر شخص از ملک مشاع به صورت توافقی و اختیاری برای او مشخص خواهد شد.

نحوه افراز اجباری ملک مشاع چگونه است ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای افراز اجباری ملک مشاع بایستی دادگاه یا اداره ثبت تصمیم گیری کند. از این رو در ادامه این بخش از مطالب به 2 نحوه افراز اجباری ملک مشاع اشاره شده است.

  • افراز اجباری ملک مشاع توسط دادگاه: افراز ملک مشاع توسط دادگاه تحت شرایط زیر امکان پذیر است و مالک یا مالکان می‌توانند دادخواست خود را جهت افراز ملک مشاع به دادگاه ارائه کنند.
  • ملک مشاع دارای مشکل یا سابقه ثبتی نباشد.
  • مساحت ملک مشاع از حد تعیین شده برای افراز توسط اداره ثبت نباید کمتر باشد.
  • در صورتی‌که ملک توسط اداره ثبت غیر قابل افراز تشخیص داده شده باشد، در دادگاه قابل پیگیری است.
  • افراز اجباری ملک مشاع توسط اداره ثبت: اگر ملک مشاعی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت شده باشد، قابلیت این را دارد که توسط اداره ثبت به سادگی افراز شود. برای انجام این کار مالک یا مالکان می‌توانند به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست افراز ملک مشاع را به ثبت برسانند.

پس از این‌که درخواست شما در اداره ثبت، تنظیم شد؛ نماینده‌ای از طرف این اداره به محل ملک مشاع مراجعه خواهد کرد و آن‌را مورد بررسی قرار می‌دهد. بعد از ارائه محل و پلاک ثبتی ملک مشاع جهت نقشه برداری، مساحت آن محاسبه شده و اگر در حد استاندارد مد نظر اداره ثبت باشد، در تاریخی معین بایستی نماینده اداره ثبت، نقشه بردار و صاحبین ملک مشاع در محل ملک حاضر شوند. در ادامه نیز نقشه بردار صورت جلسه‌ای ترتیب می‌دهد تا مالکین آن‌را امضا کنند. پس از امضای شرکا، افراز توسط نقشه بردار انجام می‌شود، اداره ثبت آن‌را تایید می‌کند و در انتهای به اطلاع صاحبین ملک مشاع خواهد رسید.

در عین حال باید اشاره کرد که [su_label type=”success”]تصمیم اداره ثبت در رابطه با افراز ملک مشاع به مدت 10 روز در دادگاه عمومی قابل اعتراض و دادرسی خواهد بود.[/su_label]

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز در چیست ؟

ملک مشاع و ملک مفروز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ملک مشاع پس از تقسیم شدن، بنا به تصمیم تمام مالکان، به ملک مفروز تبدیل می‌شود.
  • تصمیم گیری درباره ملک مشاع بر عهده تمام مالکان است، اما در ملک مفروز فقط یک مالک وجود دارد و تصمیمات فقط بر عهده او است.
  • وقتی یک ملک مشاع به 6 قسمت تقسیم شود و هر قسمت به یک شخص برسد، هر کدام از قسمت‌ها یک ملک مفروز به شمار می‌رود. برای مثال اگر یک بلوک آپارتمانی 6 طبقه را با 6 واحد در نظر بگیرید که یک حیاط نیز دارد و سند هر کدام از واحدها به نام یک شخص است، متوجه این موضوع می‌شوید که حیاط این ملک برای همه مالکین مشاع خواهد بود اما به دلیل این‌که هر واحد سند جداگانه دارد، به‌طور کلی یک ملک مفروز محسوب می‌شود و برای فروش هر واحد، نیازی به توافق با دیگر مالکان نخواهد بود.

[su_highlight background=”#fffa99″]اما این مورد برای یک خانه ویلایی امکان پذیر نیست، چرا که خانه قابلیت تقسیم شدن ندارد و هر قسمت آن می‌تواند تحت مالکیت یک نفر باشد و در واقع یک ملک مشاع به شمار خواهد آمد.[/su_highlight]

تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز در چیست ؟
تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز در چیست ؟

دادرسی ملک مشاع

برای این‌که بتوانید از دعاوی ملک مشاع جلوگیری کنید و روند رسیدگی به درخواست خود را سریع‌تر پیش ببرید، نیاز است که دادخواست خود را به صورت دقیق  برای تفکیک املاک تنظیم کرده و با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و دیگر مالکین اقدام به دادرسی برای ملک مشاع کنید.

همچنین برای این‌که بتوانید در اسرع وقت به نتیجه دلخواه خود برسید، ما در دادسو به شما پیشنهاد می‌کنیم که از یک وکیل ملکی متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. هزینه وکیل ملکی بر اساس سختی پرونده تعیین می‌شود.

در عین حال شما مخاطبین عزیز دادسو می‌توانید برای دریافت مشاوره در رابطه ملک مشاع و هر آن‌چه که لازم است درباره آن بدانید، به سایت موسسه حقوقی دادسو مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین و وکلای ما در ارتباط باشید.

[su_accordion][su_spoiler title=”ملک مشاع چیست ؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””]نوعی از ملک است که بین 2 یا چند نفر تقسیم شده است و برای خرید و فروش آن بایستی همه شرکا هم‌نظر باشند.[/su_spoiler] [su_spoiler title=”چگونه می‌توان ملک مشاع را به فروش رساند ؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] برای انجام این کار 2 روش وجود دارد : 1 – فروش ملک مشاع قبل از ثبت سند 2 – فروش ملک مشاع بعد از ثبت سند[/su_spoiler] [su_spoiler title=”تفاوت ملک مشاع و ملک مفروز در چیست ؟” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” anchor_in_url=”no” class=””] ملک مشاع دارای چند مالک است، اما ملک مفروز فقط یک مالک و تصمیم گیرنده دارد. [/su_spoiler][/su_accordion]

3.4/5 - (41 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

6 پاسخ

  1. باعرض سلام واحترام
    ممنون وسپاسگزاریم که به مردم آگاهی می دهیدکه به حقوق خودآشناشوند.

    یک تذکر را ازما بپذیرید:

    درسایت لینک مشاوره با وکیل ازطریق واتساپ و…قراردادین. اما متاسفانه چون هیچکسی واتساپ یاتلگرام وب ندارد عملا دسترسی به وکلاء امکان پذیر نیست.
    لذا مثل سایر سایتهای حقوقی شماره موبایل وکلای قابل مشاوره را درسایت بگذارید.
    بااحترام مجدد

    1. سلام، وقت بخیر
      سپاس از نقد شما؛ تلاش می کنیم که چالش شما برطرف شود 🙂
      متاسفانه امکان گذاشتن شماره تماس با وکیل وجود ندارد، در صورت تمایل می توانید از طریق شماره تماس درج شده روی سایت با ما تماس بگیرید تا جلسه با وکیل متخصص برای شما تنظیم گردد.

  2. با سلام و احترام
    ملک مشاعی به مقدار نود وشش سهم در شیراز هست که از این مقدار یازده نفر مالک ملک خود را به ثبت رساندند و بعضی از مالکان خانه های قدیمی احداث کردند توضیحا مقدار پنج سهم از نود وشش سهم بصورت مجهول (نامعلوم) میباشد و بعضی دیگر از مالکان با توجه به سهم خود ملکی را به تصرف در اوردند سوال اینجاست که آیا با توجه به توضیحات بالا امکان شکایت یا دادخواست جهت افراز اجباری وجود دارد که یک نفر به عنوان خواهان و بقیه مالکان بصورت خوانده وارد شکایت شوند ؟ لطفاً راهنمایی بفرمائید ، با تشکر فراوان از تحریریه دادسو

    1. سلام، وقت بخیر
      در خصوص مسائل ملکی باید با وکیل متخصص جلسه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *