معایب طلاق از طرف مرد

حق طلاق بر طبق قانون حمایت از خانواده و قانون مدنی ایران با مرد است. بنابراین با توجه به قوانین، مرد در هر شرایطی و هر زمانی می‌تواند بدون ارائه هیچ دلیلی برای طلاق همسر خود اقدام کند. اما زوج باید قبل از درخواست خود از معایب طلاق از طرف مرد، آگاهی کامل داشته باشد، سپس درخواست طلاق همسر خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد.

در این مقاله از مجله حقوقی دادسو، به بررسی معایب طلاق از طرف مرد می‌پردازیم، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط طلاق از طرف مرد، می‌توانید با مشاوران حقوقی این مؤسسه از طریق واتساپ در ارتباط باشید.

مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد

با توجه به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون، با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.»

آقایان بر اساس این ماده از قانون مدنی تصور می‌کنند که مانعی برای درخواست طلاق همسر وجود نداشته و به راحتی و با استناد به این ماده می‌توانند، همسر خود را طلاق دهند. اما برای انجام مراحل طلاق از طرف مرد با موانعی رو به رو می‌شوند، در ادامه به بررسی معایب طلاق از طرف مرد می‌پردازیم.

دلایل محکمه پسند مرد برای طلاق همسر

برخلاق طلاق توافقی، طلاق از طرف زوج و یا طلاق از طرف زن ممکن است با موانعی همراه باشد. یکی از بزرگ ترین موانع برای درخواست طلاق از طرف مرد، ارائه دلایل محکمه پسند به دادگاه برای طلاق همسر است.

به این صورت که اگر مردی بخواهد همسر خود را طلاق دهد، باید دلایلی که نشان دهند قادر به ادامه زندگی با همسر خود نبوده یا زندگی دشواری با همسر خود دارد را به دادگاه خانواده ارائه دهد.

اگر دلایل ارائه شده توسط قانون گذار و قاضی مورد پذیرش باشد، با درخواست وی موافقت خواهد شد اما اگر دلایل منطقی و کافی به دادگاه ارائه نشود، حکمی برای طلاق صادر نمی‌شود.

پرداخت حقوق زن

یکی از مهم ترین معایب طلاق از طرف مرد، پرداخت کامل حق و حقوق زن قبل از طلاق است که عبارتند از:

پرداخت مهریه زن

اگر مردی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد، باید طبق قانون و مقررات حمایت از خانواده، مهریه همسر خود را به طور کامل پرداخت کند. بر طبق ماده 29 قانون حمایت از خانواده «ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است.

طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم، ثبت می‌شود.» بنابراین هنگامی که مرد درخواست طلاق دهد، زن مهریه خود را به طور کامل مطالبه کرده و تا مهریه به طور کامل پرداخت نشود، حکم طلاق صادر نمی‌گردد. مرد اگر اعسار خود برای پرداخت مهریه (به طور کامل) را اثبات کند، می‌تواند مهریه همسر خود را به صورت قسطی پرداخت کند.

تأدیه نفقه و اجرت المثل زن

یکی دیگر از حقوق زن، تأدیه نفقه و اجرت المثل زن در طول زندگی مشترک است که مرد باید قبل از درخواست طلاق آنها را پرداخت کند.

طبق ماده ۳۳۶ قانون مدنی اجرت المثل ایام زوجیت: «چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت ‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌ المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.»

همچنین بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده «اجرت المثل ایام زوجیت نیز در زمره حقوق زن به شمار می‌رود و تا پرداخت نشود حکم طلاق صادر نمی‌شود.» نفقه نیز یکی دیگر از مهم ترین حقوق زن محسوب شده که باید در طول زندگی مشترک به زن پرداخت شود.

زن اگر در دادگاه ثابت کند که در ایام زوجیت و زندگی مشترک، مرد نفقه را پرداخت نکرده، زوج محکوم به پرداخت کامل نفقه زوجه شده و حکم درخواست طلاق از طرف مرد صادر نمی‌شود.

بارداری زن

باردار بودن زن مانع اصلی برای درخواست طلاق از طرف مرد بوده و دادگاه خانواده صدور حکم طلاق را با باردار بودن زن، رد می‌کند.

دلایل موجه طلاق از طرف مرد

  • ترک زندگی از سمت زن به هر دلیلی
  • بیمار یا عقیم بودن زن
  • عدم تمکین زن
  • سوء رفتار زن
  • محکومیت زن به حبس

مرد با ارائه داشتن این دلایل و مدارک می‌تواند درخواست طلاق یک طرفه خود را به دادگاه خانواده ارائه دهد. درخواست طلاق از طرف مرد با موانع و مشکلات بزرگی همراه است که مرد با داشتن وکیل طلاق متخصص می‌تواند در سریع ‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

به همین سبب به شما پیشنهاد می‌کنیم که با مشاوران و وکلای متخصص و خبره مؤسسه حقوقی دادسو ارتباط برقرار کرده و به نتیجه دلخواه برسید.

سوالات متداول

درخواست طلاق از طرف مرد چگونه است؟

درخواست طلاق از طرف مرد، با ارائه دلایل منطقی و کافی نظیر ترک زندگی از طرف زن، عقیم بودن، سوء رفتار زن و محکومیت به دادگاه خانواده امکان پذیر است.

شرایط مرد برای درخواست طلاق چیست؟

بر اساس قانون مدنی کشور، مرد برای ثبت درخواست طلاق خود باید بالغ، عاقل، قاصد و مختار باشد.  

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.2/5 - (22 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
7 پاسخ
  1. سلام وقت بخیر و عرض معذرت بنده میخوام دادخواست طلاق بدهم آیا اموالی که دارم باید از آن اموال هم به زن بدهم ویا همان مهریه و نفقه به او میرسد درضمن فرزندانم همگی مرا تشویق به طلاق می‌کنند کنند

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که طلاق به صورت توافقی باشد، توزیع اموال و مهریه بر اساس توافق دو طرف انجام می‌شود. بنابراین، اگر شما و همسرتان به توافق در مورد توزیع اموال و مهریه برسید، می توانید بر اساس آن اقدام کنید. در صورتی که طلاق به صورت یک طرفه باشد، توزیع اموال و مهریه بر اساس قوانین و مقررات دادگاه تعیین می‌شود.

  2. سلام مرد هستم،حدود ۱۵ سال ازدواج کردم یه پسر ۷سال دارم زنم از اول اذیت کرده موقع ازدواج هم دوشیزه نبوده خانواده کامل نا حق حمایت کرده ،مال و اموال دارم خیلی میخواد که همه رو بگیره دنبال بهونه خیلی بوده الان میخواد جدا بشه خیلی زرنگ و مال دوست از لحاظ حقوقی من چیکار میتونم بکنم پسرم و مالم و حفظ کنم ممنونم

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که طلاق توافقی باشد می توانید برای حضانت و مهریه توافق کنید.

  3. سلام نامزدم میخوادطاقم بدہ اما من راضی نمیشم میخوام باھاش بمونم چیکارکنم باھاش بعدم ایا الان شوھرم اگہ اقدام کنند می توانند طاقم بدن؟

    1. سلام، وقت بخیر
      حق طلاق در ایران با مرد است و هر زمان بخواهند می توانند برای طلاق اقدام کنند.

      1. خیلی ناعادلانست
        چرا باید حق طلاق با مرد باشه
        چرا نصف نصف نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *