وکیل دفاع از پزشک

وکیل دفاع از پزشک
در دعاوی جرائم پزشکی، سهل انگاری پزشک در انجام کار به عنوان نظریه غالب محسوب می‌شود. شاکی در این‌گونه موارد همه بار را به دوش می‌کشد تا با ارائه مدارک نشان دهد که پزشک قصور کرده و سهل انگاری او به شاکی آسیب رسانده است. این نوع محکومیت می‌تواند به قیمت ابطال مجوز پزشکی دکتر تمام شود. هر پزشکی که متهم به جرم شده باشد باید پرونده خود را در اختیار وکیل پایه یک دادگستری قرار دهد تا بتواند خود را تبرئه کند. وکلای «مؤسسه حقوقی دادسو» می‌توانند در قامت وکیل دفاع از پزشک در هر مرحله از رسیدگی به جرائم پزشکی حاضر شوند و با تهیه یک پرونده موثق و قوی از شما در دادگاه دفاع کنند.

قصور پزشک یعنی چه؟

قصور پزشکی حوزه‌ای از قانون صدمات شخصی است که به بیماران آسیب دیده جهت احقاق حق کمک می‌کند. قصور اصطلاحی است که به سوء رفتار حرفه‌ ای از جانب یک متخصص پزشکی اشاره دارد. در زمینه پزشکی، قصور شامل رفتار سهل انگارانه پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، درمانگران، تکنسین‌ها و سایر متخصصان پزشکی و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی است. در قصور پزشکی تقصیر و عمد وجود ندارد بلکه سهل‌انگاری، بی‌احتیاطی، نداشتن مهارت و هر کاری است که نشان دهنده قصد عمدی نباشد. هنگامی که یک پزشک، بیمارستان، یا سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، از طریق یک عمل سهل انگارانه یا کوتاهی در انجام عمل، باعث آسیب به بیمار شوند، آن فرد یا مرجع ممکن است در دادگاه مسئول شناخته شود. نمونه‌های بسیار زیادی وجود دارند که نشان دهنده قصور پزشکی هستند و بیمار آسیب دیده می‌تواند طرح شکایت علیه پزشک را در دادگاه مطرح کند. برخی از نمونه‌های رایج قصور پزشکی عبارتند از:
  • تشخیص اشتباه یا عدم تشخیص
  • نقض رازداری پزشک و بیمار
  • عدم سفارش تست‌های آزمایشگاهی مناسب
  • اشتباه خواندن یا نادیده گرفتن نتایج آزمایشات
  • درمان غیرمجاز یا عدم رضایت آگاهانه بیمار
  • انجام عمل جراحی غیرضروری
  • اشتباهات در جراحی
  • تجویز داروهای نامناسب
  • دادن دوز اشتباه دارو
  • ترخیص زودرس از یک مرکز پزشکی
  • توصیه مراقبت‌های غیراصولی بعد از عمل
  • عدم ثبت یا گرفتن شرح حال نامناسب بیمار
  • ارائه برنامه درمان با تأخیر
افشای اسرار بیمار توسط پزشک معالج خلاف قانون است و جرم محسوب می‌شود. این جرم طبق ماده 648 قانون، مجازاتی برابر با یک سال حبس برای پزشک مجرم دارد.

وکیل مدافع پزشک در دادسرای جرائم پزشکی

وکیل دفاع از پزشک وکیلی است که به دعاوی قصور پزشکی و دفاع از پزشک رسیدگی می‌کند. وکلای پزشکی معمولاً دانش گسترده‌ای از قوانین و استانداردهای پزشکی و همچنین دستورالعمل‌های حاکم بر رفتار اخلاقی و حرفه‌ای در زمینه پزشکی دارند. علاوه بر این، وکیل مدافع پزشک معمولاً در چندین زمینه دیگر حقوقی مربوط به دعاوی پزشکی دخیل تسلط دارد. این موارد می‌تواند شامل زمینه‌هایی مانند قانون بیمه، قانون صدمات شخصی، قوانین قراردادها و قانون تخلفات باشد. هدف بیشتر پرونده‌های قصور پزشکی به دست آوردن حمایت مالی برای کمک به هزینه‌های پزشکی، درآمد از دست رفته، تسکین درد و ناتوانی و غیره است. شاکی با درک شرایط احراز قصور پزشکی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کند. سپس پزشک می‌تواند از طریق وکیل به موارد قضایی خود رسیدگی کند. این امکان را دارید از وکلای مجرب ما در «مؤسسه حقوقی دادسو» مشاوره رایگان بگیرید و پرونده خود را برای رسیدن به موفقیت در اختیارشان قرار دهید. وکیل مدافع پزشک در دادسرای جرائم پزشکی

نقش وکیل مدافع پزشک در دادسرای جرائم پزشکی

وکلای پزشکی معمولاً بر وظیفه وکالت از پزشکان مجرمی تمرکز می‌کنند که به دلیل قصور پزشکی دچار مشکل قضایی شده‌اند. به طور خاص، برخی از وظایفی که وکلای پزشکی ممکن است انجام دهند عبارتند از:
  • انجام تحقیقات حقوقی برای دعاوی پزشکی
  • بررسی مدارک، پرونده‌ها و رسیدهای پزشکی
  • مشاوره به موکلان در مورد حقوق آنها در طول محاکمه
  • حفظ شواهد دست نخورده و برای آزمایش (مانند داروها یا تجهیزات پزشکی معیوب)
  • تفسیر قوانین، استانداردها و دستورالعمل‌های پزشکی

مراحل و نحوه رسیدگی قضایی به جرائم پزشکی

سازمان نظام پزشکی دارای ساز و کارهایی مخصوص به خود جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم پزشکی است. همچنین شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت و دادسرای انتظامی پزشکان و هیات‌های اداری دیگر نیز ممکن است در مورد جرائم پزشکی رسیدگی کنند. رسیدگی به جرائم و تخلفات پزشک در سازمان نظام پزشکی با وقوع یکی از موارد زیر شروع می‌شود:
  1. طرح شکایت توسط بیمار، سرپرستان یا وکیل جرائم پزشکی
  2. گزارش اعلام تخلف توسط بازرسان سازمان نظام پزشکی
  3. گزارش تخلف از طرف سایر مراجع قضایی و غیرقضایی
رسیدگی و تحقیق در مورد جرائم و تخلفات پزشکان در سازمان نظام پزشکی اغلب با ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت شروع می‌شود. این شورا جهت پذیرش صلح بین پزشک و شاکی با ارزش مالی کمتر از 5 میلیون تومان تلاش می‌کند. در صورتی که این امر به صلح و سازش منجر نشود، پرونده به دادسرای انتظامی پزشکان ارجاع خواهد شد. وکیل مدافع پزشک با تقدیم بهترین لایحه دفاعیه پزشکی می‌تواند از موکل خود در برابر مجازات‌های زیر دفاع کند:
  • توبیخ پزشک با درج در پرونده
  • تعلیق 3 ماهه و تعلیق 6 ماهه از طبابت (در تمام شهرهای کشور)
  • ابطال پروانه پزشکی
نحوه رسیدگی قضایی به جرائم پزشکی

وکیل دفاع از پزشک در تهران با موسسه حقوقی دادسو

هدف نهایی در هر دعوی اتخاذ تصمیم بی‌طرفانه بر اساس حقایق ارائه شده و قوانین مربوط به آن دعوی است. با ارائه تفاسیر و دفاع از واقعیت، نظر نهایی بر عهده قاضی است تا تعیین کند که ارائه چه کسی قانع کننده‌ تر است. به ویژه در مورد قصور پزشکی که دارای قوانین بسیار پیچیده‌ ای است، سپردن پرونده حقوقی به یک وکیل پایه دادگستری می‌تواند به معنای برطرف کردن اتهامات و بازگشت شما به حرفه پزشکی باشد. به همین دلیل، ضروری است که از یک وکیل ماهر که تجربه زیادی در رسیدگی به جرائم پزشکی دارد، مشاوره و نمایندگی بگیرید. وکلای پایه یک مؤسسه حقوقی دادسو به کلیه پزشکان جهت انجام مراحل و نحوه رسیدگی در سازمان نظام پزشکی و دادسرای جرائم پزشکی کمک می‌کنند.

سوالات متداول

  1. چه مواردی جزء قصورات پزشکی هستند؟
قصور شامل رفتار سهل‌انگاری، بی‌احتیاطی، نداشتن مهارت و هر کاری است که نشان دهنده قصد عمدی نباشد. پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان، درمانگران، تکنسین‌ها و سایر متخصصان پزشکی و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دارای مسئولیت هستند.
  1. پزشکان درصورت بروز قصور پزشکی در چه حوزه‌هایی مسئولیت خواهند داشت؟
مسئولیت پزشکان شامل مسئولیت کیفری و تحمل کیفری قصور ارتکابی، مسئولیت مدنی و جبران خسارات و مسئولیت انتظامی (مطابق مقررات سازمان نظام پزشکی) خواهد بود.
  1. اخذ برائت توسط پزشک رافع مسئولیت است؟
برخلاف تصورات عمومی اخذ برائت مسئولیت مطلق پزشک را رفع نکرده و در صورتی که پزشک مرتکب تقصیر و قصور شود دارای مسئولیت خوهد بود.
4.4/5 - (8 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *