صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده

شکایت از چک ثبت نشده

چک به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد تجاری در کشور شناخته می‌شود که به کمک آن می‌توان روند معاملات تجاری را سریع و آسان پیش برد. در عین حال زمانی‌که افراد یا شرکت‌ها قصد خرید نسیه یا مدت‌دار کالا و خدماتی را داشته باشند، استفاده از چک یکی از بهترین گزینه‌ها برای آن‌ها در این مواقع خواهد بود.

امکان صدور چک برای اولین بار در سال 1333 با توجه به قانونی که دارای 12 ماده و 5 تبصره بود، برای مردم فراهم شد و از آن سال تا به امروز شاهد تغییراتی در روند صدور چک بوده‌ایم. با توجه به ماده 310 قانون تجارت، چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادر کننده، وجوهی را که در نزد محال علیه (بانک) دارد، کلا یا بعضا می‌تواند مسترد یا به دیگری واگذار کند.

صدور چک همواره راهی برای خرید به‌صورت نسیه یا به عنوان ضمانت است، اما این امکان وجود دارد که صادر کننده چک در هنگام ثبت آن مشکلاتی داشته باشد و چک او در سامانه صیاد به ثبت نرسد. در این حالت دارنده چک هنگام وصول آن با مشکل رو به رو ‌می‌شود و ممکن است قصد شکایت از چک ثبت نشده را داشته باشد.

از این رو ما در موسسه حقوقی دادسو می‌خواهیم صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده را برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

سامانه صیاد چیست ؟

صیاد در واقع سامانه‌ای است که برای صدور یکپارچه چک فعالیت دارد. هدف از ثبت چک‌ در سامانه صیاد‌، نظارت بر تقاضای صدور دسته چک، منع از صدور دسته چک برای افراد فاقد صلاحیت، استعلام و پیگیری وضعیت چک و امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضاء است.

لازم به ذکر است که مدت اعتبار چک‌های صیادی طبق قانون، تا حداکثر 3 سال از زمان دریافت دسته چک اعلام شده است.

ویژگی‌های استفاده از سامانه صیاد

چک در واقع یک دستور پرداخت در قالب سند تجاری است که طبق ماده 2 قانون صدور چک، از سال 1397 و با اصلاحات صورت گرفته در این زمینه در سال 1400، باید برای اطمینان از صحت چک، آن‌را در سامانه صیاد ثبت کنید. در این حالت 3 طرف صادر کننده چک، دارنده چک و شخصی که دستور پرداخت چک را می‌دهد (معمولا بانک این وظیفه را بر عهده دارد)، برای صدور و وصول چک نقش دارند.

سامانه صیاد که برای ثبت چک استفاده می‌شود ویژگی‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • با کمک این سامانه در بخش اعتبار پرداختی، می‌توان جریان چک‌ برگشتی و روند پرداختی چک‌ها را  رصد کرد.
  • با وجود استفاده از سامانه صیاد دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی برای صدور دسته چک نیست و فرد از طریق بانک مرکزی اعتبار سنجی می‌شود و در صورت داشتن صلاحیت، دسته چک برای او صادر خواهد شد.
  • با سامانه صیاد، تنش اعتباری کاهش می‌یابد و در عین حال قدرت نظارت بر فرآیند صدور چک‌ها نیز افزایش می‌یابد.
  • چک‌ها همگی متحدالشکل هستند، روی آن‌ها لوگوی بانک مربوطه ثبت می‌شود و امکان جعل چک وجود نخواهد داشت.
  • امکان بررسی میزان اعتبار صادر کننده چک از طریق سامانه صیاد توسط ذینفع وجود دارد.
شکایت از چک ثبت نشده

تفاوت قوانین چک‌های قدیمی و جدید

در قانون چک‌های قدیمی و جدید تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه این بخش از مطالب به آن‌ها اشاره شده است:

  • بر اساس قوانین قدیم، برای دریافت دسته چک نیازی به ثبت نام در هیچ سامانه‌ای نیست، اما برای دریافت دسته چک‌های جدید بایستی در سامانه صیاد ثبت نام کنید.
  • رنگ چک‌های جدید به بنفش تغییر کرده است.
  • رنگ بندی و محتوای همه چک‌ها برای بانک‌های صادر کننده یکی است و تنها با چاپ لوگو هر بانک تفاوت آن‌ها مشخص می‌شود که این مورد نیز در قانون جدید لحاظ شده است.
  • چک‌های قدیمی و جدید شناسه 16 رقمی را دارند، اما تفاوت آن‌ها در این است که در چک‌های جدید که در سامانه صیاد بایستی ثبت شوند، یک عبارت تاکیدی نیز درج شده است.
  • در چک‌ صیادی از بارکد 2 بعدی استفاده شده است و به این ترتیب برای اسکن و اعتبار سنجی صادر کننده قابل استفاده هستند.
  • در چک‌های جدید تاریخ اعتبار بر روی برگه‌ها قید می‌شود که در این حالت فقط صاحب دسته چک مجاز به استفاده از آن تا زمان مشخص شده خواهد بود.

شرایط شکایت از چک ثبت نشده

چک‌های جدید و بنفش رنگ که دارای عبارت “کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است” مشمول قانون جدید چک می‌شوند و فرآیند تبادل آن‌ها با چک‌های قدیمی متفاوت است. در این نوع از چک‌ها صادر کننده باید مشخصات چک را هم‌چون تاریخ، مبلغ، علت صدور، هویت دریافت کننده و هویت خود را در سامانه صیاد ثبت کند.

اگر چک صادر شده در سامانه صیاد ثبت نشود، گیرنده نباید آن‌را دریافت کند. چرا که چک ثبت نشده در سامانه صیاد قابلیت نقد شوندگی را ندارد و به همین دلیل است که گیرنده چک باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و از اطلاعات درج شده بر روی چک استعلام بگیرد و آن‌ها را از طریق قسمت ثبت چک صیاد، تایید کند. همچنین ظهر نویسی و پشت نویسی چک نیز باید در سامانه صیاد انجام شود.

در واقع هدف از انجام این‌کار جلوگیری از جعل چک و در عین حال پولشویی است. لازم به ذکر است که اگر چک‌های صیاد در سامانه ثبت نشوند، مشمول سازوکارها و الزام‌های مقرر در قانون چک نخواهند شد و به عنوان یک سند مدنی به این منظور که از شخصی طلب دارید، نقش خواهند داشت. همان‌طور که در مطالب مکررا اشاره شده چک ثبت نشده در قانون جدید، بی اعتبار است و مزایای قانونی چک را نخواهد داشت.

نحوه شکایت از چک ثبت نشده

از چک ثبت نشده  یا مفقودی چک نیز نسبت به چک‌های ثبت شده سخت‌تر خواهد بود و بزرگ‌ترین مزیت چنین چکی این است که دارنده آن می‌تواند چک را تنها به عنوان مدرکی که نشانگر طلب او از فرد دیگری است، نزد خود نگه دارد. از آن‌جایی که صدور چک بدون ثبت در سامانه صیاد از مزایای اسناد تجاری بهره نخواهد برد، اعتباری در حد سند عادی را دارد.

به این منظور که برای شکایت از چنین سندی که به صورت رسمی ثبت نشده است، نیاز به مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی خواهد بود. از این رو بایستی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی شهر خود مراجعه کرده و شکایت خود را در آن‌جا تنظیم و ثبت کنید تا برای رسیدگی به دادگاه عمومی ارسال شود. در عین حال بایستی در نظر داشته باشید که برای رسیدگی به مبالغ کمتر از 20 میلیون تومان، درخواست شما به شورای حل اختلاف فرستاده خواهد شد و رسیدگی به مبالغ بیشتر از 20 میلیون تومان در دادگاه عمومی امکان پذیر است.

اگر در این مرحله با وجود در اختیار داشتن سند عادی (چک ثبت نشده) به نتیجه نرسیدید، می‌توانید دادخواهی خود را در رابطه با رای صادر شده اعلام کرده تا پرونده شما مجددا در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گیرد و بتوانید به حق و حقوق خود برسید. همچنین برای رسیدگی به چنین مواردی یک وکیل چک مختصص و حرفه‌ای می‌تواند شما در رسیدن به خواسته‌تان یاری کند.

جمع بندی

با توجه به قوانین جدید در رابطه با چک، شکایت از چک ثبت نشده یکی از مواردی است که بسیاری از افراد به دنبال کسب اطلاعاتی کاربردی در مورد آن هستند. از این رو ما در دادسو سعی بر این داشتیم که در مطالب بالا صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده را برای شما همراهان عزیز مجله حقوقی دادسو بیان کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چک ثبت نشده چیست؟

چک ثبت نشده در واقع چکی بنفش رنگ است که صادر کننده بایستی آن‌را پس از صدور در سامانه صیاد ثبت کند و دریافت کننده چک نیز بایستی به سامانه صیاد مراجعه کرده و پس از استعلام از صحت چک، آن‌را تایید کند.

اگر چکی در سامانه صیاد به ثبت نرسد، در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر چک صادر شده در سامانه صیاد به ثبت نرسد، سازوکارها و الزمات مقرر در قانون چک برای آن لحاظ نمی‌شود و تنها به عنوان یک سند عادی مدنی طلقی خواهد شد که صرفا بیانگر طلبی است که شما از شخص دیگری دارید.

شکایت از چک ثبت نشده امکان پذیر است؟

بله، اما با توجه به این‌که چک ثبت نشده، یک سند عادی به شمار می‌آید، بایستی از طریق راه‌کار ذکر شده در مطالب بالا که شامل مراجعه به دفتر خدمات الکترونیکی قضایی است، اقدام به شکایت از چک ثبت نشده کنید.

3.9/5 - (678 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

217 پاسخ

  1. با عرض سلام ادب قانون چک صیاد با این آیین نامه چیز خیلی خوب می باشد وباعث کم شدن بیشتر مشکلات بازار ودادوستد میشود ولی افسوس در هر جای آدمهای شیطان وصفت وسواستفاده گر وجود دارد تنها مشکلات طرف چک صادر میکنند ۶۰میلیون تومن ولی ثبت میکنند ۶میلیون تومن وفقط یک قانون وجزایی سختی برای این افراد یه مجازاتی سنگین تعیین کنند قانون چک صیاد عالی میشود با تشکر

  2. سلام من همه دارو ندارم رو دادم دست یه طلبه که لوازم خانگی می‌فروخت یه چک ازش گرفتم ثبتش نکرده الان استعلام چکش گرفتم در وضعیت قرمز هست هر کاری میکنم ثبتش نمیکنه نمی‌دونم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. در صورت اثبات طلب ،می توانید حقوقی مطالبه کنید

  3. شکایت بابت چک ثبت نشده نتیجه نداره ولی یکی یه متر کابل بدزده باید ۱۰کیلو گردن بگیره اون دزدی باشه این تخلافات دزدی نیست بنظرتون یا چون دزدی های بزرگ میکنن دادگاه اهمیت نمیده

  4. من چک ازخریدار گرفتم و قرار شده ثبت کنه ولی تا بحال ثبت نکرده الان من چه باید بکنم اگرشکایت هم کنم چند ماه طول میکشه و با حال واحوال چک دیگه اعتباری براش نیست لطفا قانونی برای چک ثبت نشده فراهم بشه که صادرکننده چک سواستفاده نکنه

    1. باسلام
      ابتدا یک اظهارنامه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال بفرمایید تا مشمول خسارت تاخیر نادیه گردد و سپس اقدام به طرح دعوای مطالبه وجه کنید.

  5. سلام من سال ۱۴۰۱ ده عدد چک کشیدم دادم به طرف چکها را هم به نام طرف ثبت کردم پاس هم شدن یعنی پول هم از حسابم برداشت شده الان دوباره درخواست دسته چک جدید دادم بانک توسییستم میزنه ۸۰ درصد چکهات پاس نشده دسته چک برام صادر نمیشه

    1. سلام
      سوال اینجا پیش میاد، ده برگ چک که دادین از چه تعدادی بوده؟؟؟
      دسته چک ها یا ده برگی هستن یا بیست و پنج برگی یا ۵۰برگی نهایتش ۱۰۰برگی اینجا شما روشن نکردین ده برگ از چند برگ رو دادین و پاس کردین🤔🤔

  6. باسلام من چکی بیست میلیون ثبت کردم به اسم یه بنده خدا رفتم پول بهش دادم چک گرفتم اون بنده خدا هرکارمیکنم نمیره چک ثبت کنه به اسم من چکار باید بکنم

    1. چون لاشه چک دست شماست اظهارنامه بدید و ملزم به ایفای تعهد کنید

  7. سلام من مغازه ای را اجاره دادم بابت کرایه چک داده ثبت نکرده امروز وفردا می‌کند چه کار کنم

  8. با توجه به اینکه این مشکل برای کلاه برداران خیلی خوب شده لذا باید کشیدن چک بعدی نیاز به ثبت چک قبلی داشته باشد

  9. اگر کسی چک راثبت نکرد قانون گذار باید برای وی مجاز زاتی در نظر بگیرید حداقل یک سال حبس وجریمه نقدی دوبرابر چک تا کسی جرعت نکند چنین قلطی بکند تاوی هیچ وقت کلاهبرداری نکند عیب از قانون گذار است که مردم رابه جان هم انداخته

    1. حالا اونی که ثبت می‌کنه وپول تو حسابش نیست تکلیف چیه بیو من معادل یک میلیارد چک ثبت شده دارم وصول نشده به تو میدمش ۳۰۰میلیون برو بگیرش برای خودت کلا پشت دستم داغ میکنم معامله چکی انجام نمیدم

      1. بابا باز تو دستت ی جا بنده اونی ک چک ثبت نشده داره چیکار کنه طرفم پیداش نیس….ولی در کل موافقم معامله چکی نکنید نکنید نکنید

  10. سلام من زمین کشاورزی دارم دادم اجاره فقط اشتباهی که کردم آب چاه راضمانت کردم وآب بخورد کم شدبعد ازبرادرام گرفتم درست شدطرف یکی از محصولش را برداشته ولی یکیش مونده الان داره بدونه اطلاع من از کسی آب میگیره که ثبت چکونزده داربازی درباره ممنون میشم راهنمایی کنی

  11. ثبت چک فقط به کلاهبردار اجازه میده قانونی کلاهبرداری کنه. تو این مملکت قانونی میتونی همه جوره کلاهبرداری کنی و هیچ کسی هم گردن نگیره

  12. سلام بنده چک ثبت نشده دادم که قرار بود در قبال دریافت وسایل ثبت کنم حالا طرف نه وسایل ها رو میده نه چک ها رو لطفا راهنمایی کنید

  13. همه که جنس نمی‌فروشن یامعامله نمیکنن یاروکارکرده طلب داره چک میگیره طرف ثبتش نمیکنه اگرهم چکونگیره هیچ مدرکی نداره که طلب داره

  14. سلام من چک از مشتریم گرفتم و چک ماله یکی دیکه هست این انتقال داده بنامه من وچک برگشت خورده من باید از کی شکایت کنم لطفا منو راهنمایی کنید

  15. سلام .ممنون از راهنمایی ارزنده شما .مرسی
    با چک‌های برگشتی چه کنیم

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید شکایت کنید. در صورتی که به وکیل چک نیاز دارید با کارشناسان دادسو در ارتباط باشید.

  16. اگه مهر و امضا معتبر نیست پس چی معتبره ثبت سیستم کامپیوتری واقعا مردم بعلت عدم آگاهی بیچاره شدن

  17. این چک صیادی دوتا مشکل را درست میکنه ۱۰ تا بهش اضافه
    اگر مسولین سریعا به موارد مهم و حساسش رسیدگی نکنند باعث خیلی مشکلات میشه
    یکیش ثبت نکردن چک توسط صاحب چک هست
    و دومی تاریخ میزنه برا مثل ۱/۱ چک را ثبت میکنه برای ۳/۱ خوب طرف هزارتا قول میده و حساب میکنه روی چک
    باید نقایص حتما برسی و رسیدگی بشه

  18. دوستان بعضی وقتا ادمای کلاهبردار زمانیکه چک برای شما ثبت میکنن تو سامانه مینویسه بابت چی اگهدطرف دغل باز باشه بنویسه ضامت که شماهم متوجه نمیشی سرت کلاه رفته دوتاگوشات هم برده حتما حواستون باشه مثل من سرتون درنیاد

  19. با سلام من چک به نامم ثبت شده ولی برگ چک به دستم نرسیده چطور میتونم مشخصات چک رو در بیارم
    آیا راهی هست که بدونیم چه چکهایی برای ما ثبت شده

    1. سلام، وقت بخیر
      برای استعلام چک به نام خودتان، می‌توانید با مراجعه به بانکی که چک برای شما ثبت شده است، اطلاعات لازم را در خصوص وضعیت چک خودتان دریافت کنید.

      1. من مغازه دارم یکی وسیله برداشت برای جهیزیه نصفشو داد نصفشم چک نمی‌دونستم باید ثبت بشه الان شکایت کردم چقد طول می‌کشه به نتیجه برسم؟

        1. سلام، وقت بخیر
          نمی توان زمان دقیقی مشخص کرد.

    2. سلام تاهمه بخوان ازقانون چک اطلاع پیداکنن کلاهبردارکارخودشه وکرده (دسته کلاهبرداربازترشده)

      1. سلام، وقت بخیر
        لطفا با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  20. سلام چک به اسم من ثیت شده ولی برگ چک به دستم نرسیده چطور استعلام بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      برای استعلام چک به نام خودتان، می‌توانید با مراجعه به بانکی که چک برای شما ثبت شده است، اطلاعات لازم را در خصوص وضعیت چک خودتان دریافت کنید.

  21. سلام من پول قرض دادم بهم چک داد. ثبت هم کرد ولی روزموعد چک حساب طرف خالی بود خواهشن راهنمایی کنی باید چ کار کنم

    1. ‌سلام، وقت بخیر
      می‌توانید برای گرفتن مبلغ چک شکایت کنید. در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید با کارشناسان حقوقی در ارتباط باشید.

  22. سلام من چک قدیم داشتم پشت نویس کردم بنام یه نفروشید چک ودخترم برده ازیه جای گوشی خریده بدون اطلاع من من وقت خبردارشدم که طرف طرف ازمن شکایت کرده‌ وحکم جلب گرفته حال میخواستم بدونم چیکار میشه کرد

  23. سلام آیا فردی که چک وسفته با قرارداد دارد می‌تواند به شخص دیگری واگذار کند

  24. سلام دوستان من شب عید چنتا چک گرفتم یکیش ثبت نکردن برام الان نمیدونم از کی گرفتم چکو از کجا باید بفهمم چک اخرین بار برای کی ثبت شده تا برم سراغش

  25. سلام من هم چکی رو دریافت کردم که ثبت نشده هستش میخاستم بدونم اگر به عنوان یک سند عادی به دادگاه برم و طرح شکایت کنم آیا امیدی میتونم داشته باشم که به پولم برسم یا یک اقدام بیخودی خواهد بود و در صورتی که امیدی وجود داشته باشه بهتر نیست این اقدام به شکایت رو از طریق وکیل انجام بدم؟ یا خودم شخصا اقدام کنم چطور زودتر و بهتر به نتیجه میرسم البته در صورتی که نتیجه مثبتی وجود داشته باشه ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس

    1. سلام، وقت بخیر
      با توجه ثبت نشدن چک کار سخت تری پیش رو دارید ولی بهتر است که اقدام نمایید.

  26. سلام میخاستم بپرسم اگر روی چکی که ثبت نشده به عنوان سند معمولی اقدام و شکایت کنم آیا میشه به نتیجه برسم یعنی امیدی به زنده شدن پولم هست یا امیدی نداشته باشم ؟وآیا اگر وکیلی رو برای این شکایت در نظر بگیرم بهتر نیست؟

  27. این قانون به تدریج اموال طبقه زحمتکش جامعه را به آقایان شریف کلاه بردار انتقال میده، بدون اینکه کسی متوجه بشه
    دست مریزاد داره چنین مصوبه ای!!!

  28. واقعا ثبت چک یه کار مسخره ای هست که به کلاه برداران دور داده لحظه تحویل چک به هزار دلیل ثبت نمیشه بعد با این قانون مسخره که فکر میکنید به مردم کمک کردید ولی سخت در اشتباهید

  29. من سال ۱۳۹۹چکی دریافت کردم که بنابه دلایلی برای نقدکردنش اقدام نکردم .. الان که اون چک درصیاد ثبت نیست چکارباید بکنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      به عنوان یک سند عادی می توانید برای آن اقدام کنید.

  30. سلام خدمت همه عزیزان
    این قانون ثبت چک نه الکی هست نه یک قانون مسخره ای من خودم به جای یکی از اقوام چک دادم کارش گیر بود که اون پول واریز کنه به حساب من بعد چک بره بانک الان چند ماه میگذره هرچی بهش میگم پول واریز نمیکنه چک بره بانک منم چکو ثبت نکردم اون طرف طلب کارم میدونه که چک ثبت نشده یعنی یک برگ کاغذ الکی حالا اگه چکهای قدیمی بود طلبکار میتونست شکایت منو کنه پولشو از من بگیره ولی چون ثبت نشده کاری نمیتونه بکنه اونایی که با چک سروکار دارن میدونن که چه قانون خوبی هست

    1. دوست عزیزم دوستان دارن درمورد کلاهبرداری ک با چک میکنند حرف میزنند…در مورد شما درسته اینکار مزعیت داره ولی هزارتا مشکلم دارع

    2. برا شما خوب شده ولی واسه اون کسی که از اقوام شما طلبکار بوده و شما بهش چک دادی ولی ثبت نکردی خوب نیست طرف طلبکار هست از اقوام شما ولی یه برگ چک الکی دستش افتاده

    1. سلام، وقت بخیر
      به بانک مراجعه کنید و برای اقدام به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید.

      1. سلام بنده چک ثبت نشده دادم که قرار بود در قبال دریافت وسایل ثبت کنم حالا طرف نه وسایل ها رو میده نه چک ها رو لطفا راهنمایی کنید

  31. اتفاقا عالی شده خب شما که داری چک میگیری باید ثبت نشده نگیری الان دیگه وقتی شمادخودت قبول میکنی طرف میگه الان نمیتونم شب ثبت میکنم دیگه خودت قبول کردی اون لحظه گرفتن خب عجله نکن وقتی چک ثبت نشده نگیرین دیگه کسی نمیاد اینجور بهونه در بیاره بگه نت ندارم از این حرفا

  32. سلام باید قانونی میگذاشتن که کسی چک صیاد وثبت نکرده متخلف بوده وفراموش مبلغ فلان میباشد تا دست کلاهبرداران بسته میشد

  33. ببخشید بانک صادرکننده چک، هیچگونه محدودیتی در صدور دسته چک، کاهش اعتبار و… برای مشتریی که یک یا چند چک ثبت نشده داره، قانونا نمیتونه در نظر بگیره؟ممنون

  34. واقعا ثبت چک کار مسخره ایه ادم دستش به هیچجا بند نیست برا کلاهبردارا خوب شده فقط چک بدن وبرن جلو

    1. سلام من به یه نفر ماشین فروختم دوتا چک برام داده وثبت نشده کرار بود صد تومان نقد شنبه بدهد وچکها هم ثبت کند ولی نه صد تومان داد نه هم چک ثبت کرد ماشین برده گوشی خاموش کرده ماشین هم توقف زدم هنوز خبری ازش نشده رهنمای کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *