ثبت چک در سامانه صیاد و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

ثبت چک در سامانه صیاد
ثبت چک در سامانه صیاد یک روش الزامی در قوانین جدید بانکی است که امنیت شما در مقابل وصول و حفظ پول را تضمین می‌کند. در دنیای اقتصادی مطمئن‌ترین روش خرید، دریافت پول به‌صورت نقدی است. اما تکنولوژی تمامی بخش‌های جامعه را دچار دگرگونی کرده است. اینترنت به بخش جدانشدنی زندگی امروز تبدیل شده پس طبیعتا خیلی از افراد تمایل دارند کارهای خود را به‌صورت آنلاین پیگیری کنند. تا چندی پیش در معاملات مالی، افراد زیادی در اثر وصول نشدن چک ضررهای مالی جبران ناشدنی را تجربه می‌کردند. این موضوع دولتمردان را ترغیب کرده تا با تصویب قانونی سفت و سخت جلوی هرگونه دزدی و جعل چک را بگیرند. قوانین چک از ابتدای سال 1400 هجری شمسی تغییراتی پیدا کرده و کلیه عملیات ثبت، تایید و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد انجام می‌شود. این قانون شامل تمامی بانک‌ها می‌شود. ثبت کردن چک صیادی چه اهمیتی دارد؟

ثبت چک در سامانه صیاد چگونه است؟

از 28 شهریور سال 1396 سامانه صدور یکپارچه دسته چک توسط بانک مرکزی راه اندازی شد که هدف آن کاهش آمار کلاهبرداری و آمار چک برگشتی، جلوگیری از صادر شدن چک برای افراد بد حساب، کنترل اهلیت متقاضی پیش از صدور چک، استانداردسازی ابعاد، جاسازی ویژگی‌های امنیتی، اعتبارسنجی یکپارچه، استعلام حساب صادرکننده چک توسط گیرنده و بالارفتن اعتبار چک بیان شد. این طرح مراحل یکپارچه سازی را در مدت 4سال طی کرد؛ سپس از اردیهشت 1400 اجرای طرح در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت. طبق این دستورالعمل تمامی چک‌های صادره از بانک‌های مختلف، رنگی بنفش دارند و دارای کد شناسه 16 رقمی هستند. در بخش پایینی چک عنوان ” کارسازی این چک منوط به ثبت چک در سامانه صیاد است” درج شده که از اعتبار این سند مالی خبر می‌دهد. تفاوت چک صیادی با چک‌های معمول در کد اختصاصی 16رقمی است که استعلام حساب صادرکننده را برای گیرنده امکان‌پذیر می‌کند. ثبت چک در سامانه صیاد امکان پیگیری آنلاین چک، بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده را فراهم می‌کند و در صورت مفقود شدن چک، امکان استعلام آن را قراهم می‌سازد. با استقرار این سامانه ابعاد و فرمت برگه چک در تمامی بانک‌ها به‌شکل یکسان درآمده و اطلاعات هویتی صاحب چک در قالب کد شناسه به‌صورت بارکد دو بعدی روی برگه چک درج شده است. براین اساس اگر مشکل یا خطایی از سوی صادرکننده وجود داشته باشد در لحظه، فرد گیرنده از طریق پیامک مطلع می‌شود و می‌تواند پیش از انجام معامله، چک را رد کند. با این سامانه اصالت چک و وضعیت صاحب چک بدون خطا قابل رویت خواهد بود. دریافت چک توسط گیرنده منوط به ثبت چک در سامانه صیاد، وارد کردن اطلاعات فرد و احراز صلاحیت او توسط بانک مرکزی است که این امر حجم پرونده‌های مالی را کاهش می‌دهد. چنانچه چک شما قدیمی است می‌توانید در این خصوص از مشاوره یک وکیل چک استفاده کنید.
ثبت چک در سامانه صیاد چگونه است؟
ثبت چک در سامانه صیاد چگونه است؟
نحوه دریافت چک صیادی از بانک چگونه است؟ نحوه دریافت چک برای افراد حقوقی و حقیقی متفاوت است. هر فرد به‌عنوان نماینده ارگان، موسسه و شرکت، شخص حقوقی نامیده می‌شود و هر فرد غیروابسته به یک شرکت در نقش شخصی حقیقی در نظر گرفته می‌شود. افراد واجد شرایط با مدارک زیر را به بانک ارائه کنند: ارائه کپی تمامی صفحات شناسنامه فرد متقاضی • به‌همراه داشتن یک قطعه عکس • در دست داشتن نسخه کپی از مدارک شغلی برای ثبت چک در سامانه صیاد • امکان ارائه یکی از قبض‌های برق، آب، گاز و … برای ثبت دقیق محل سکونت یا ارائه نسخه کپی شده اسناد محل زندگی • همراهی یک فرد به‌عنوان معرف • به‌همراه داشتن یک نسخه از اجاره‌نامه در صورت مستاجر بودن فرد پس از ارائه مدارک لازم فرد متقاضی، درخواست چک در سامانه صیاد ثبت شده و اگر فرد واجد شرایط باشد، چک در سامانه نمایش داده می‌شود و از طریق بانک مرکزی صادر می‌شود.

مراحل ثبت چک در سامانه صیاد

  • به این منظور ابتدا وارد سایت بانک موردنظر و بخش چک صیاد شوید سپس از بخش مدیریت یکی از گرینه‌های “ثبت”، “تایید یا رد”، “استعلام”، “انتقال” را انتخاب کنید. اگر در حال ثبت چک در سامانه صیاد هستید گزینه ثبت را انتخاب کنید.
  • در بخش احراز هویت اطلاعات شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. این قسمت ممکن است در بانک‌های مختلف کمی متفاوت باشد.
  • در مرحله بعد کد شناسه 16 رقمی چک را وارد کنید. این شماره در بالاترین قسمت چک سمت چپ قرار دارد. مابقی اطلاعات خواسته شده مانند مبلغ چک به ریال و تاریخ سررسید را وارد کنید و با تایید و ادامه به مرحله بعدی بروید.
  • در این بخش با فشردن ” +افزودن دریافت کننده” اطلاعات دریافت کننده چک که شامل (حقیقی یا حقوقی، اتباع بیگانه حقیقی، اتباع بیگانه حقوقی) می‌شود را وارد کنید. نام، نام خانوادگی و کد ملی شخص را بنویسید و گزینه افرودن را بفشارید.
  • اطلاعات لازم شرح چک را به‌درستی و با دقت وارد کنید و ادامه را کلیک نمایید.
  • در بخش نهایی پیش نمایشی از آنچه وارد کرده‌اید نمایش داده می‌شود. درصورتی که کلیه اطلاعات با مدارک مورد نظر شما صدق می‌کند دکمه تایید و صدور چک را فشار دهید. در غیر این‌صورت به عقب برگشته و اطلاعات خود را اصلاح کنید.
  • ثبت چک در سامانه صیاد نهایی شده و دریافت کننده چک باید از طریق سامانه تایید یا رد چک را انجام دهد. سپس از طریق یکی از شعب، چک قابل وصول خواهد بود. البته درحال حاضر برخی سایت‌ها امکان ارائه خدمات را ندارند و این روند توسط اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد اپلیکیشن آپ

اگرچه این قسمت شبیه به مورد بالا انجام می‌شود اما توضیح مختصری از آن ارائه خواهیم کرد که بتوانید روند را سریع‌تر پیش ببرید.
  1. پس از بارکردن برنامه آپ روی گوشی موبایل خود، به بخش چک صیادی بروید.
  1. در صفحه بعد توضیحاتی در رابطه با سامانه صیاد و مقررات آن به شما نمایش داده می‌شود. پس از مطالعه این قسمت دکمه بعدی را فشار دهید.
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد اپلیکیشن آپ
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد اپلیکیشن آپ
  1. در قسمت بعدی گزینه دوم یعنی “ثبت چک صیادی” را انتخاب کنید. شما در این بخش وارد سامانه صیاد آپ شده‌اید.
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد اپلیکیشن آپ
نحوه ثبت چک در سامانه صیاد اپلیکیشن آپ
  1. در صفحه بعد در کادر اولیه توسط فلش، بانک صادرکننده را از لیست انتخاب کنید و در کادر دوم شناسه 16 رقمی چک را وارد نمایید. سپس دکمه مرحله بعد برای ثبت چک در سامانه صیاد آپ را فشار دهید.
  2. این مرحله که احراز هویت خوانده می‌شود از شما اطلاعاتی مانند شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضا و cvv2 را درخواست خواهد کرد. پس از وارد کردن اطلاعات بانکی در فیلدهای درخواست شده دکمه استعلام را بزنید.
  3. در صورتی‌که تمامی مراحل ثبت چک صیادی در سامانه اپلیکیشن آپ را به‌درستی در سامانه ثبت کرده باشید پیغام ثبت موفقیت آمیز را مشاهده خواهید کرد. در این بخش اطلاعاتی همچون شناسه و تاریخ وصول را دریافت می‌کنید. وصول یا انتقال چک مستلزم تایید سامانه صیاد برای دریافت برگه چک و مندرجات آن است.

آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد

توضیحات بیان شده به‌خصوص اگر اولین‌باری است که قصد ثبت چک جدید خود را دارید ممکن است برای شما کمی نامفهوم باشد، به‌این منظور می‌توانید تصاویر ثبت چک صیاد در سامانه اپلیکیشن ساد 24 را دنبال کنید.
  • ابتدا ثبت چک صیاد را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • سپس از میان 32 لوگوی بانک مربوط به کشور یکی را انتخاب کنید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • پس از ورود به ثبت چک در سامانه صیاد یکی از بانک‌ها، حقیقی یا حقوقی بودن را مشخص کرده و ثبت را بفشارید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • کد ملی و شماره همراه را وارد کنید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • کد پیامکی ارسال شده را در فیلد مشخص شده وارد نمایید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • اطلاعات بانکی خود را وارد کرده و به مرحله بعد بروید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
  • کد 16 رقمی شناسه چک را وارد کنید، مندرجات را بنویسید و به عملیات پایان دهید.
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد
آموزش تصویری ثبت چک در سامانه صیاد

استعلام وضعیت چک صیاد

سامانه صیاد به دو بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از: ثبت چک در سامانه صیاد و استعلام چک صیاد. برخلاف راه طولانی که برای ثبت چک بیان شده استعلام، روشی آسان را پیش پای شما قرار می‌دهد. در صورتی‌که ثبت چک صیادی در سامانه صیاد را تکمیل کرده و قصد پیگیری و استعلام را دارید راهی ساده را امتحان کنید. صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده را نیز در این سایت پیگیری کنید. به سایت بانک مرکزی به آدرسhttps://www.cbi.ir/  بروید و در بخش “نظام‌های پرداخت و زیرساخت” گزینه “استعلام وضعیت اعتباری چک” را انتخاب کنید. در بخش استعلام، شماره کد 16رقمی را وارد کنید و استعلام بگیرید. همچنین استعلام چک صیاد از طریق پیامک نیز امکان‌پذیر است که برای اجرای آن کافی است 1*1* را به‌همراه کد 16 رقمی چک به شماره 701701 ارسال کنید تا اطلاعات چک صیادی برای شما فرستاده شود. براساس اعلامیه بانک مرکزی در حال حاضر استعلام چک تنها با استفاده از کد شناسایی 16رقمی و اقلام اطلاعات چک از طریق سامانه صیاد بانک مرکزی امکان‌پذیر خواهد بود.

 مشخصات امنیتی در چک صیادی

اگر درحال ثبت چک در سامانه صیاد هستید بهتر است جزییات چک را به‌خوبی بررسی کرده و بشناسید.
 مشخصات امنیتی در چک صیادی
مشخصات امنیتی در چک صیادی
جمع بندی: صیاد سامانه صدور یکپارچه دسته چک است که هرچند از سال 1396 راه‌اندازی شده اما از ابتدای سال 1400 در دستور کار اجرایی تمامی بانک‌های ایران قرار گرفته است. باتوجه به قوانین ذکر شده در بخش‌نامه‌های جدید ثبت چک در سامانه صیاد برای جلوگیری از کلاهبرداری اجباری است. همچنین گیرنده چک می‌تواند به‌این طریق در لحظه حساب صادرکننده و اهلیت آن را چک کند. برای ثبت چک در این سامانه شما باید اطلاعات کارت بانکی خود و شناسه 16رقمی چک را در اختیار داشته باشید سپس از طریق یکی از اپلیکیشن‌های مالی اقدام به ثبت چک نمایید یا استعلام وضعیت را درخواست کنید. سوالات متداول: [vc_row][vc_column][vc_tta_accordion color=”turquoise” c_align=”right” c_position=”right” active_section=”1″] [vc_tta_section title=”ثبت چک صیادی چگونه انجام می‌شود؟” tab_id=”faq1″] به این منظور می‌توانید از طریق گوگل به سامانه ثبت چک صیادی وارد شوید یا از اپلیکیشن‌هایی چون آپ کمک بگیرید. هر چک صیادی شماره‌ای 16 رقمی دارد که باید آن را در قسمت مورد نظر وارد کنید. [/vc_tta_section] [vc_tta_section title=”بچک صیادی دارای چه جزییاتی است؟” tab_id=”faq2″] تمامی بخش‌های این چک همانند چک‌های معمولی است با این تفاوت که بارکد و شماره‌ای 16 رقمی برای پیگیری در آن قرار داده شده است. [/vc_tta_section]
4.1/5 - (38 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

7 پاسخ

  1. با عرض سلام و احترام
    من یه چک ۶ماهه را به یه نفر بابت بدهکارم داده‌ام ،حال گیرنده بعد از یک هفته سخت به من فشار آورده که چک را ثبت کن . حالا بنظر شما چکار کنم.آیا تا تاریخ سررسید چک من نباید چک را ثبت کنم؟آیا مشگلی ندار بعد از یک هفته چک را ثبت کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      چک ثبت نشده اعتباری ندارد چک صیادی ثبت شده باید بهشون بدید.

  2. سلام این خطا یعنی چه

    ارسال کد بابت اجباری می باشد یعنی چه

    1. منم همین سوال رو داشتم. واقعا خیلی سیستم بانکی فشله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *