راهنمای شکایت برای چک برگشتی

چک برگشتی

شناخت شرایط و قوانین چک برگشتی کمک می‌کند که جرائم و مجازات‌های این حوزه را بهتر درک کنیم و به این ترتیب کمتر دچار اشتباه و خسارت شویم. به همین دلیل ما در دادسو راهنمای شکایت برای چک برگشتی را برای شما فراهم کرده‌ایم.

براساس قانون صدور چک (چک صیادی)، فرد صادرکننده چک باید در تاریخ مشخص شده روی چک به میزان مبلغ نوشته شده در آن، در حساب خود وجه نقد داشته باشد و در غیر این صورت، چک او برگشت می‌خورد و علیه وی اقدامات قانونی انجام خواهد شد. این نوع چک، چک برگشتی یا چک بلامحل نام دارد.

شکایت کیفری از چک برگشتی

یکی از رایج‌ترین روش‌های ثبت شکایت چک برگشتی، شکایت کیفری است. در این مورد باید تا پیش از مدت شش ماه چک را برگشت زد و تا شش ماه پس از آن هم به دادسرا شکایت کیفری را ارائه داد. اگر این کار انجام نشود، نمی‌توان شکایت کیفری را علیه صادرکننده تنظیم کرد و فقط باید از طریق ثبتی یا حقوقی اقدام نمود. همچنین در مورد بعضی از چک‌ها مانند چک سفید امضا اصلاً امکان ثبت شکایت کیفری وجود ندارد. در قانون جدید، افراد موظف به ثبت چک هستند در صورتی که مراحل ثبت به‌درستی انجام نشود می‌توان صفر تا صد شکایت از چک ثبت نشده را با یک وکیل پیگیری کرد.

مراحل شکایت از چک برگشتی

مراحل شکایت از چک برگشتی را یک به بک باهم می‌خوانیم.

برگشت زدن چک

چنانچه صاحب چک، یعنی کسی که برای بار اول چک را به بانک ارائه می‌دهد، متوجه شود که صادرکننده چک در حساب خود به اندازه مبلغ مندرج روی چک وجه نقد کافی ندارد، ابتدا باید چک را برگشت بزند و پس از آن از بانک درخواست گواهی عدم پرداخت کند.

باید توجه داشت که در این مورد زمان از دست نرود. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود روند یک چک حقوقی شود معطلی و درنگ است. در صورتی که کسی یک چک بلامحل در دست داشته باشد، تنها دو ماه زمان دارد تا برای برگشت زدن آن اقدام نماید.

برخی از افراد تصور می‌کنند که این فرصت شش ماه است اما در واقع فقط دو ماه فرصت دارند که مراحل بانکی آن را طی کنند. ممکن است تعداد چک‌های برگشتی زیاد باشد و با شلوغی بیش از حد مواجه شود؛ در نتیجه فرصت مقرر برای طی مراحل اداری کافی نباشد.

برخی دیگر فکر می‌کنند که تنها برگشت زدن چک به معنای پایان مراحل اداری ثبت شکایت است. برگشت زدن چک صرفاً نمی‌تواند راهی کافی برای رسیدن به پول باشد. پس از برگشت زدن چک برای ثبت شکایت در مراجع قضایی فقط شش ماه فرصت وجود دارد. در صورتی که شکایت در این مدت ثبت نشود، امیدی به دریافت پولتان وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات کامل تر پیشنهاد می کنیم مقاله مهلت برگشت زدن چک را مطالعه کنید.

مراجعه به اداره ثبت اسناد

از نظر قانونی دارنده چک برای اینکه بتواند وجه خود را نقد کند، از دو راه می‌تواند اقدام کند:

  • مراجعه به اداره ثبت
  • مراجعه به محاکم قضایی

اکثر مردم برای وصل چک بلامحل به دادگاه حقوقی یا دادسرا مراجعه می‌کنند؛ اما اداره ثبت هم در بخش دایره اجرای ثبت دارای اختیاراتی برای این امر است.

گام نخست برای اقدام از راه اجرای ثبت تشخیص دایره اجرایی مورد نظر است. براساس ماده ۲۴۵ آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا، تقاضای اجرای چک از اداره ثبت همان جایی که بانک صادرکننده چک در آن واقع است، ثبت می‌شود. به عنوان مثال اقدام از طریق اجرای ثبت در شهر اصفهان برای چک‌های صادر شده به عهده بانک‌های اصفهان است.

ارائه مدارک مورد نیاز

شخصی که چکی دارد و آن را برای وصول به بانک می‌برد و بانک برای وی گواهی عدم پرداخت صادر می‌کند، باید لاشه چک و گواهی عدم پرداخت را همراه با کپی برابر اصل چک آماده کند و به بخش اجرای اداره ثبت برود که علیه صادرکننده چک، برای صدور اجراییه اقدام کند، البته این مرحله تقریباً ۴۸ ساعت تا لحظه صدور اجراییه زمان نیاز دارد.

چک برگشتی
چک برگشتی

عواقب چک برگشتی

پس از اینکه در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت شد که چک قابل پرداخت نیست و یا کسری موجودی دارد، سامانه بانک به صورت آنلاین وضعیت را به اطلاع همه بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری می‌رساند.

پس از طی بیست و چهار ساعت همه بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری وظیفه دارند که تا وقتی که اثر چک از بین برود، مراحل زیر را در مقابل صاحب حساب انجام دهند:

  • از افتتاح هر نوع حساب و صدور کارت جدید بانکی برای او جلوگیری شود.
  • همه حساب‌ها و یا کارت‌های بانکی و هر وجهی که به صادرکننده تعلق دارد مسدود شود.
  • از پرداخت هر نوع تسهیلات بانکی و یا اعطای هر ضمانت‌نامه ارزی یا ریالی جلوگیری شود.
  • اعتبار اسنادی، ارزی یا ریالی افتتاح نشود.

در مراحل بعدی، باید روند طوری پیش گرفته شود که هر چیزی که قرار است ب نام صادر کننده چک برگشتی ثبت شود، متوقف گردد.

برای مثال کسی که چک برگشتی یا بلامحل صادر کرده است، نتواند سند خودرو و یا ملک دیگری را به نام خود بزند، نتواند عضو فعال هیئت مدیره یک شرکت بشود و یا ممنوع‌الخروج می‌شود و حتی شاید از واریز وجه به حساب او نیز جلوگیری شود. امروزه با چک صیادی امکان برگشت خوردن چک بسیار کم شده است. دادسو در ثبت چک در سامانه صیاد و هر آنچه باید در مورد آن بدانید‌، به‌طور کامل در این زمینه توضیح داده است.

آیا چک برگشتی زندان دارد

پس از صدور و ابلاغ رأی قطعی از طریق دادگاه باید به دادگاه صالح درخواست شود که اجراییه را صادر کند و عملیات اجرایی حکم دادگاه به جریان افتد.

پس از صدور حکم اجراییه از لحظه ابلاغ آن به صادرکننده چک برگشتی، 10 روز به او فرصت قانونی داده می‌شود تا حکم صادر شده را اجرا کند و بدهی خود را تسویه نماید.

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که آیا چک برگشتی حقوقی زندان دارد؟ باید بگوییم در شرایطی که صادر کننده چک برگشتی در فرصت داده شده بدهی خود را تسویه نکند، قانون اموال و دارایی او را توقیف کرده و از این اموال بازداشت شده معادل وجه چک به فرد طلبکار پرداخت خواهد شد.

اگر اموالی از صادر کننده تشخیص داده نشد باید از طریق دایره اجرای احکام حکم جلب محکوم را دریافت کرد.

مدت زمان رسیدگی به چک برگشتی

همان‌طور که گفتیم، پس از ابلاغ اجرائیه به صادرکننده چک برگشتی 10 روز به وی فرصت داده می‌شود تا بدهی خود را تسویه کند، یا اینکه با موافقت دارنده چک مراتبی برای تسویه آن داده می‌شود یا مالی را به مرجع صالح معرفی کند که اجرای رأی را آسان‌تر کند.

در صورتی که مراتب فوق انجام نشود، اگر چک برای ضمانت کاری یا تعهد در معامله صادر نشده باشد – منوط به تحقق شرطی نشده نباشد و خود صادرکننده چک برای عدم پرداخت آن دستور نداده باشد، قوه قضائیه حکم را اجرا می‌کند و از طریق آن طلبکار می‌تواند وجه یا مال خود را پس بگیرد.

در این شرایط چنانچه صادرکننده چک شکایتی داشته باشد، مانند ضمانت بودن چک یا پیدا کردن چک از راه کلاه‌برداری و یا خیانت در امانت یا جرائم دیگر، باید در مرجع صالح قضائی طرح دعوی کند.

استعلام شکایت چک برگشتی

برای پیگیری و استعلام چک برگشتی می‌توانید از طریق درگاه ملی قوه قضاییه به آدرس https://eadl.ir/ اقدام کرد. برای این کار ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنید. برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی، می‌توانید پیش از مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از طریق آدرس https://sana.adliran.ir/ برای ثبت اطلاعات اولیه خود اقدام نمایید.

هزینه صدور اجراییه برای وصل چک

در مراحل اولیه که فرد برای وصول و پیگیری چک بلامحل خود به اداره ثبت می‌رود ملزم به پرداخت هزینه خاصی نیست؛ اما پس از صدور اجراییه برای چک، اداره ثبت باید اجراییه را به صادرکننده ابلاغ کند و وی موظف است ظرف ده روز مبلغ را پرداخت نماید.

اگر در این دوران از پرداخت آن امتناع بورزد یا تکلیف را مشخص نکند، عملیات اجرایی برای استعلام اموال صادرکننده چک آغاز می‌شود. اموالی مانند اموال غیرمنقول، خودرو، حساب‌های بانکی و غیره.

اگر طی ۱۰ روز مهلت داده شده، تکلیف مشخص و چک پرداخت شود یا در شرایط خارج از اداره توافق کند، هیچ مبلغی از طرفین شکایت دریافت نخواهد شد؛ اما در صورتی که صادرکننده چک در مهلت قانونی تعیین تکلیف نکند، نیم عشر معادل ۵ درصد نسبت به رقم صدور اجرایی کسر شده و به حساب خزانه واریز خواهد شد.

باید بدانید که روند دریافت هزینه‌ها در محاکم قضایی به این صورت است که ابتدا باید هزینه دادرسی پرداخت شود و پس از آن رسیدگی آغاز شود و بعد قاضی حکم را صادر کرده و در دایره اجرای احکام، اجرا می‌شود.

برای اداره ثبت، مراجعین در ابتدای امر برای پیگیری چک هیچ وجهی واریز نمی‌کند و ترتیب روال مالی آن با محاکم قضایی متفاوت است.

چک صیادی چیست؟ بیشتر بخوانید: چک صیادی چیست؟

صدور اجراییه در کوتاه‌ترین زمان مراجعه

هیچ رسیدگی اولیه یا دادگاهی در اداره ثبت نیست و صدور اجراییه از همان مرحله ابتدایی انجام می‌شود. یکی از موارد مثبت آن این است که در مراجعه به اداره ثبت مرحله مقدماتی وجود ندارد و از همان مراحل آغازین که فرد تقاضای خود را ثبت کرد، قابلیت اجرا دارد چرا که چک برای اداره ثبت به عنوان یک سند رسمی لازم‌الاجرا محسوب می‌شود.

در مواردی که نیاز به ممنوع‌الخروجی وجود داشته باشد، به محض اینکه دارند چک تقاضا را ثبت کند، بدهکار ممنوع‌الخروج خواهد شد.

نکات مهم در خصوص ثبت شکایت از چک برگشتی

در هنگام پیگیری چک برگشتی رعایت برخی از نکات الزامی است:

  • تهیه دو نسخه کپی از پشت و روی اصل چک،
  • تهیه دو نسخه کپی از گواهینامه بانک با ذکر دلیل پرداخت نشدن چک
  • برابر اصل کردن کپی‌های تهیه شده در مراجع قضایی
  • تکمیل و امضای شکایت در فرم‌های چاپی مخصوص
  • تحویل و ارائه اصل چک، اصل شناسنامه و یا کارت شناسایی دیگر به مرجع قضایی

شکایت از چک برگشتی کیفری و دریافت حکم جلب صادرکننده

اگر پس از بررسی نوع چک متوجه شوید که کیفری است باید اقدامات زیر را به ترتیب ذکر شده انجام دهید.

  • برگه اصلی چک و گواهی عدم پرداخت آماده کنید. سپس با تنظیم یک دادخواست شکایت چک برگشتی به دادسرا مراجعه کنید.
  • یک تمبر شکایت برای برگه شکایت تهیه کنید و بچسبانید.
  • در نهایت پس از ارائه و تنظیم دادخواست، دادسرای صالح حکم جلب را صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید: هزینه دادرسی خیانت در امانت

شکایت از چک برگشتی حقوقی

در صورتی که چک صادر شده وعده‌دار باشد و براساس موارد ذکر شده در بخش قبل تشخیص داده شود که چک برگشتی حقوقی است، دیگر نیازی به مراجعه به دادسرا نیست. برای پیگیری باید اقدامات زیر را انجام داد:

در صورتی که مبلغ چک کمتر از ۲0۰ میلیون ریال باشد، باید دادخواست حقوقی را به شورای حل اختلاف ارائه داد و برای پیگیری‌های قضایی در خصوص این پرونده تقاضا داد.

اما در صورتی که مبلغ چک بیشتر از ۲0۰ میلیون ریال باشد، ثبت شکایت علیه صادرکننده چک برگشتی از طریق مراجعه به دادگستری انجام‌پذیر است.

در صورت اطلاع و اطمینان از این‌که صادرکننده چک برگشتی اموال ثبتی دارد (خانه، ماشین، ملک یا دارایی خاصی به نام او وجود دارد) برای توقیف اموال وی باید به اداره ثبت مراجعه کرد. مدارک مورد نیاز برای مراجعه به این اداره با هدف مصادره اموال صادرکننده چک برگشتی، اصل برگه آن و گواهی عدم پرداخت است.

باید بدانید که اداره ثبت صرفاً حکم مصادره اموال را صادر می‌کند اما برای جلب فرد مجرم حکمی صادر نمی‌کند؛ بنابراین برای اخذ حکم جلب باید از طریق دادگستری اقدام شود.

مفقودی چک و راه حل های آن بیشتر بخوانید: مفقودی چک و راه حل های آن

نمونه متن شکایت از چک برگشتی

ضمن عرض سلام خدمت ریاست محترم دادگاه ………

این‌جانب ……… فرزند ……… یک فقره چک با شماره ……… و مبلغ ……… از خانم/آقای ……… گرفتم و پس از اینکه به بانک مراجعه کردم، متوجه شدم که حساب بانکی ایشان فاقد موجودی است کپی برابر اصل برگه چک و گواهی عدم پرداخت بانک ضمیمه شده است راجع به صدور چک بلامحل از وی شاکی بوده و پیگیری در مورد صدور چک و مقررات مربوطه را استدعا دارد.

امضا

نام و نام خانوادگی

مشاوره در رابطه با شکایت از چک برگشتی

اگر به مشاوره در خصوص شیوه شکایت از چک‌های برگشتی نیاز پیدا کردی، می‌توانید با بهترین وکیل کیفری تهران در موسسه حقوقی دادسو تماس حاصل فرمایید تا وکلا و کارشناسان این موسسه با ارائه مفیدترین خدمات و راهنمایی‌ها شما را همراهی کنند.

برای مشاوره حقوقی و پرسیدن سؤالات خود به صورت آنلاین و از طریق واتس‌اپ مشاوره رایگان دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره رایگان با موسسه در تماس باشید.

سؤالات متداول

برگشت زدن چک به معنای شکایت کردن است؟

خیر با برگشت زدن چک همه موارد حقوقی آن جریان پیدا خواهد کرد.

برای مصادره و توقیف اموال صادرکننده چک برگشتی باید به کجا مراجعه کرد؟

با همراه داشتن اصل برگه چک برگشتی و گواهی عدم پرداخت باید به اداره ثبت مراجعه کرد.

حکم جلب صادرکننده چک از چه سازمانی قابل دریافت است؟

در صورتی که چک برگشتی کیفری باشد، از طریق دادسرا و اگر حقوقی باشد، از طریق دادگستری قابل دریافت است.

4/5 - (216 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

69 پاسخ

  1. سلام،من از یک نفر طلب داشتم چک گرفتم به مبلغ۲۴میلیون،و دادم کسی دیگه الان چک برگشت خورده من باید شکایت کنم یا ایشان،لطفا راهنمایی کنید

  2. سلام میگن چکطرف برگه بخوره حساباش مسدود میشه طرف توبانک اشنا داره چکشهم برگه خورده حساباشم باز این چه وضعیه

  3. سلام بنده دوفقره چک به کسی دادم که قراربود بعدازثبت کردن چک ها بهم پول دهد.وقتی چک هاروثبت کردم بدون اینکه پولی دریافت کنم بدون هیچ واریزی ازایشون رفت شکایتم کردوچک هاروبرگشت زدآیا میتونم شکایت کنم .یادردادگاه ثابت کنم.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید باید بررسی شود.

  4. سلام.من چک از شخصی به تاریخ۱۴۰۲/۰۶/۲۴داشتم و یه هفته بعد برگشت زدم و در دفتر قضایی ثبت کردم.الان پیامک شماره پرونده برام اومده نوشته شعبه سوم دادگاه عمومی(حقوقی)دادگستری اراک.
    شکایت من کیفری هست یا حقوقی؟

  5. سلام من یه چک دست به دست من رسیده و برگشت خورده و من اون چک دادم به کسی ازش گرفته بودم تا پولشو از صاحب چک بگیر و بده ولی این کارو نکرد ولی چک در سامانه صیادی به نام من هستش آیا من میتونم به واسطه این شکایت کنم و پولم برسم

  6. من که پشت دستم داغ گذاشتم چک از احدی بگیرم چک دیگه هیچ اعتباری توی دادگاه نداره

  7. سلام من یک چک داده بودم به شخصی که به دلایلی برگست خوردو شخص هم شکایت کرده بود الان پول طرف رادادم و چکم را گرفتم ایا باید بروم دادگاه یا فقط رضابت محضری بگیرم کافیه؟

  8. سلام؛
    برای شکایت از چک برگشت،
    نیاز به مشاوره کارشناسی دارم.

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی تماس بگیرید تا راهنماییتون کنند.

  9. سلام.ایا از انتقال دهنده چک هم میتوان شکایت کرد .چک برای شخص دیگری است و در وجه کسی که چک رو به من انتقال دادن صادر شده.ایا میتوان از کسی که چک رو به ما انتقال داده شکایت کرد.

    1. سلام، وقت بخیر
      بله، در صورتی که چکی به نام شما صادر شده باشد و شما آن را از طریق انتقال دهنده چک دریافت کرده باشید و چک مورد نظر برای پرداخت برگشت داده شده باشد، می‌توانید در برابر انتقال دهنده چک شکایت کنید. البته برای شکایت، باید اثبات کنید که انتقال دهنده چک به شما چک را با انتقال حقیقی به شما پرداخت کرده ولی پول معادل چک در حساب او برای پرداخت چک وجود نداشته است.

  10. سلام وقت بخیر
    چکی در سیستم بانکی رفع سو اثر شده ، آیا دارنده لاشه همان چک می‌تواند دوباره شکایت کند آیا لاشه چک اصلا ارزشی دارد؟
    ممنون

  11. سلام من یه چک برگشتی دارم به طرف پول نقد دادم و‌چکو پاره کردم الان بانک از من رضایت محضری میخواد و طرفبهم رضایت نمیده میتونم ازش شکایت کنم که ۲ساله منو علاف کرده ممنون

  12. سلام.چک ثبت شده در سامانه صیاد دارم که امضاش درست هست ولی وضعیت صادر کننده رو زده قرمز.اگر چک موردی باشه و صادر کننده شخصی معتاد باشه امکانش هست که من طلبم رو بگیرم ازشون؟ممنون میشم پاسخ بدید

    1. نه داداش
      چون این حساب با مدارک اون معتاده براش اعتبار سازی شده که کلاهبرداری بشه.
      مگر اینکه اون کسی که چک را بهت داده بشناسی و از اون بگیری….

    2. داش چه ربطی به معتادیت داره چه ربطی به اعتیادداره هرکی باشه معتادچک بده باشه یانباشه .شمامیتونی ازش شکایت کنی بابت چک که محل نداشت شمامیگی قرمزبوداستعلام خوب چک برگشتی داشت.ربطی به شخص نداره که اعتیادداشته باشه یانه

  13. بسیار عالی تشکر از شما عریران ..رحمت بر پدرومادرتان

  14. سلام خسته نباشید
    من از فردی چک گرفتم و این فرد چک رو در سامانه صیاد ثبت نکرده و به نحوی هرروز با وعده و وعید منرو چرخونده.به بانک مراجعه کردم گفت چک ثبت نشده.من از صاحب چک علاوه بر چک رسید هم دارم.میتونم ازش شکایت کنم .مبلغ چک ۲۵ میلیون هست.تاریخ چک برای روز اول برج ۷ هست.

    1. سلام، وقت بخیر
      بله به عنوان سند عادی می توانید اقدام کنید.

  15. سلام خسته نباشید.من سه فقره چک به فاصله یک ماه هر کدام به مبلغ ۲۳ میلیون تومن از مشتری دارم که مستقیم به نام شرکتی که ازش خرید میکنم ثبت شده.و برای مشتری جنس فرستادن.و تا الان دو تاشو نقد نشده و شرکت برگشت زده .و بنده برای حفظ اعتبار پول شرکت دادم .خواستم بدونم الان باید چجوری پیگیری و شکایت کنم.ن چک به اسم بنده ثبت شده ن اینکه من برگشتش زدم.
    واینکه مشتریم دسته چک نداشت و از پسرعمش برگ چک گرفت حالا من باید از صاحب چک شکایت کنم یا مشتریم

    1. سلام، وقت بخیر
      شما برای گرفتن مبلغ چک باید از صاحب چک شکایت کنید. برای راهنمایی کامل می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

  16. سلام بنده یک فقره چک از شخصی دارم که به تاریخ ۳۰شهریور ۱۴۰۱تاکنون به عناوین مختلف به صادرکننده چک وقت داده ام ولی بی فایده بوده به نظر شما با توجه به گذشت دوماه ازتاریخ چک شکایت کیفری انجام دهم یا حقوقی یا از طریق اداره ثبت اقدام کنم ؟

      1. سلام من دوفقره چک به یک شرکت دادم هردوآنها فرم خورده وشرکت ازم شکایت کرده بعد چند ماه میخواهم بریزم به حساب بره پاس کنه میگه باید بریزی به حساب شرکت تا یک هفته بعدش چک برات بفرستیم

        1. سلام اصلا این کار رو نکن برو همون شرکت پول رو بده چک هات رو بگیر

  17. سلام.من یک چک قدیمی داشتم و شکایت کردم الان در مرحله اجراییات هست .میخواهد دوباره چند فقره چک بهم بدهد و من رضاییت بدهم..ایا فقط چک ها را بگیرم کافی است..ودر محضر قراره انجام بشه

    1. سلام، وقت بخیر
      حتما چک های جدید را در سامانه صیاد ثبت نمایید.

  18. باسلام چک مشتری برگشتی دارم مبلغ رو صادرکننده باید پرداخت کنه یاشخصی که بنام من انتقال داده از کدامیک شکایت کنم تشکر

  19. سلام
    من یه چک ۲۰۰ میلیون تومنی دارم از کسی که برگشت خورده .
    برای گرفتن‌جلب باید از شروع کار به دادسرا برم یا پلیس قضایی برای ثبت شکایت
    دادسرا رقتم‌گفتن اینجا نمیشه

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  20. سلام .من یک چک مشتری دادم به بازار …برگشت خورده…من پول چک دادم …و لاشه چک دستمه…ا …چک را بنام من ثبت کردند…اما برگه برگشتی بنام من نیست.ایا میتونم. شکایت کنم….

    1. سلام، وقت بخیر
      بله امکان تقدیم دادخواست توسط شما وجود دارد.
      البته بهتر است برای دادخواست حتما با یک وکیل چک برگشتی مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

      1. سلام شماره یک وکیل چک برگشتی تو مشهد رو میخواستم
        آخه بنده پخش بستنی دارم و تعداد ۱۲ تا چک برگشتی از مشتری ها دارم که سر تاریخ برگشت زدم ولی اقدام قضایی نکردم اصلا . حالا هم باید کجا برم دفاتر قضایی یا….واسه همین می‌خوام با وکیل در میون بزارم اگر میشه بدم همشو وکیل البته اگر بشه

        1. سلام، وقت بخیر
          باید با وکلای شهر مشهد صحبت کنید دوست گرامی

  21. سلام ما ی چک داریم اجرایی کردیم برای من ابلاغیه می ایدودرچندروز به نتیجه خواهیم رسید

    1. سلام، وقت بخیر
      تعیین زمان دقیق رسیدگی به پرونده به عهده قوه قضاییه است و نمی‌توان به طور دقیق زمان مشخص کرد.

  22. سلام
    وقت بخیر.
    من مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان چک برگشتی دارم و در حال حاضر قادر به پرداخت بدهی نیستم. بابت این چک از من شکایت شد و درخواست اعسار ثبت کردم.
    دادگاه درخواست اعسار را رد کرد و به نفع شاکی حکم داده.
    الان روند به چه صورت پیش خواهد رفت؟
    شاکی در چه صورت می تونه برای من حکم جلب بگیره؟
    آیا این امکان برای من وجود داره که باز هم درخواست اعسار ثبت کنم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  23. سلام من تعدادی چک برگشتی از یک نفر دارم ولی آدرس معتبرندارم چجوری میتونم شکایت کنم؟

    1. سلام؛ وقت بخیر
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  24. سلام
    من یک چک از کسی گرفتم و موقع ارائه دادن به بانک متوجه شدم که حسابشون مسدوده.فرمش زدم و اجرائیه گرفتم.
    مبلغش هم بالای پنجاه میلیون هست.
    در چه صورت میتونم شکایت حقوقی کنم؟
    در چه صورت میتونم شکایت کیفری کنم؟
    کدامیک از این دو نوع شکایت بهتر میتونن منو به حقم برسونن و پولم رو بگیرم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  25. سلام. در متن مشاوره درخصوص چک برگشتی فرمودید چنانچه سوالی داشتید با واتساپ سوالتون رو مطرح کنید. ولی متاسفانه شماره واتساپی اعلام نکردید. ممنون میشم چناچه شماره واتساپ دارید اعلام بفرمایید. باتشکر

    1. سلام، وقت بخیر
      شما می توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ و یا واتساپ ۰۹۳۵۶۲۶۷۵۴۱ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  26. سلام. پولی(معادل مبلغ چک) که از طرف صادر کننده چک بعد از برگشت خوردن چگ و جلب صادرکننده به حساب دولت ریخته میشه(برای ازادی صادر کننده)، قابل برگشت است یا ضبط میشود به نفع شکایت کننده(دارنده چک)؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

      1. سلام من چک برگشتی دارم وکیل دارین که چک برگشتی هامو روی پرونده ش کار کند

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان ما در ارتباط باشید بررسی می کنند و توضیح می دهند به شما

  27. خیلی جامع توضیح دادید
    ممنون از راهنمایی جامع و. کامل

  28. سلام من ساکن تهران هستم چک برگشتیم برای شهرستان زنجان هست باید بروم زنجان شکایت کنم یا در تهران میتوانم اقدام کنم

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  29. سلام چک رو برگشت زدم و صاحبش مهلت خواست بعد یکسال که نقد نشد امروز در دفتر قضایی شکایت کردم طبق گفته شما بعد ۶ماه فرصت از دست رفته؟چکار باید بکنم؟دفتر قضایی و بانک هیچکدام نگفتند دیر شده

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  30. سلام وقت بخیر
    ببخشید اگر چک را مشتری تایید نکرده باشه آیا راهی وجود داره ازش شکایت کنیم ؟
    منظورم این هست که نتیجه ای حاصل میشه ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      اگر منظور شما از تایید نشدن، ثبت نشدن چک هست، بله می توانید به عنوان یک سند عادی اقدام نمایید.

  31. سلام
    با تشکر از توضیحات عالی تون
    سوال: آیا بعد از ثبت شکایت کیفری میشه دادخواست حقوقی هم داد؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بله بسته به نوع پرونده امکان پذیر هست.

      1. سلام اگر طرف یک واحد داشته باشد اونم قولنامه ای باشد میتوان به ان توقیف در اورد فقط یک اپارتمان داشته باشد چون از میتقلات هستش

        1. سلام، وقت بخیر
          لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

      2. سلام من شخصی بهم چک داده الان هم شخص فراری هستش تا چه مدت فردمیتونه خودش رو پنهانهکنه شکایت کردم حک جلب هم گرفتم ولی دوسالی هستش فردمتواری شده چطورمیتونم شخص رو پیداکنم

        1. سلام آیا چک صیادی هم برای ضمانت نفردوم می‌تواند پشت چک را امضا کنه که اگر چک پاس نشود ازضمانت کننده شکایت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *