هزینه وکیل انحصار وراثت

هزینه وکیل انحصار وراثت
در این مقاله قرار است درباره هزینه وکیل انحصار وراثت برای شما توضیح دهیم. انحصار وراثت از جمله پرونده‌های حقوق خانواده است که پیچیدگی‌های خاصی برای به سرانجام رساندن آن وجود دارد. بنابراین معمولا وراث یا افراد ذینفع در انحصار وراثت تصمیم می‌گیرند که امور پرونده خود را به وکیل انحصار وراثت بسپارند. اگر وکیل انحصار وراثتی که وراث به ایشان وکالت می‌دهند متخصص باشد، پرونده در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به حضور وراثت انجام شده و گواهی انحصار وراثت دریافت می‌شود. در این مقاله قرار است درباره مراحل انحصار وراثت و مشکلات پرونده انحصار وراثت برای شما توضیح دهیم. در نهایت هزینه وکیل انحصار وراثت را بررسی کنیم. اگر در پروسه انحصار وراثت هستید و نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از طریق واتس‌آپ با کارشناسان حقوقی موسسه دادسو در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

انحصار وراثت چیست؟

قبل از توضیح درباره هزینه وکیل انحصار وراثت بهتر است کمی درباره انواع انحصار وراثت بیشتر بدانیم. تا بتوانیم با توجه نوع پرونده به بهترین وکیل انحصار وراثت وکالت دهیم. به تقسیم اموال به جا مانده از متوفی بین وراث قانونی ایشان یا افراد ذینفع بر اساس وصیت نامه قانونی متوفی، انحصار وراثت گفته می‌شود. به صورت کلی انحصار وراثت به دو نوع محدود و نامحدود تقسیم می‌شود. زمانی که اموال به جا مانده از متوفی کمتر از پنجاه میلیون تومان باشد، باید وراث برای انحصار وراثت محدود اقدام کنند. زمانی که اموال به جا مانده از متوفی بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد، باید انحصار وراثت نامحدود انجام شود. انحصار وراثت محدود و نامحدود مراحل تقریبا یکسانی دارند. که در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم. اگر به دنبال وکیل انحصار وراثت برای دریافت گواهی انحصار وراثت محدود هستید، باید بدانید که مدت زمان دریافت این گواهی و حق الوکاله کمتر از انحصار وراثت نامحدود است.

هزینه وکیل انحصار وراثت

به صورت کلی بخشی از هزینه‌ای که به وکیل انحصار وراثت پرداخت می‌کنید مربوط به حق الوکاله ایشان برای انجام پرونده است. این حق الوکاله بسته به تجریه وکیل، مدت زمان انجام کار، شفافیت پرونده، همکاری یا عدم همکاری وراث، در دسترس بودن همه مدارک و مشخص بودن همه اموال متوفی متفاوت است. که می‌توانید با وکلای مختلف صحبت کرده و شرایط پرونده خود را به صورت کامل برای ایشان توضیح دهید. تا مدت زمان انجام کار و حق الوکاله انجام پرونده را برای شما توضیح دهند. اما بخش دیگر از هزینه وکیل انحصار وراث مربوط به هزینه‌های ثابتی است که برای انجام مراحل اداری پرونده برای دریافت گواهی انحصار وراثت است. برای مثال دریافت گواهی فوت متوفی، دریافت استشهادیه انحصار وراثت، ثبت دادخواست انحصار وراثت، نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، پرداخت هزینه به اداره مالیات و دارایی و … از مواردی است که به صورت ثابت برای هر پرونده باید پرداخت شود. پس برای اطلاع از هزینه وکیل برای انحصار وراثت بهتر است با وکلا مختلف صحبت کرده و با شرح جزئیات پرونده از مدت زمان انجام کار و هزینه حق الوکاله مطلع شوید. بهترین وکیل انحصار وراثت بیشتر بخوانید: بهترین وکیل انحصار وراثت

مشکلات انحصار وراثت

همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم انحصار وراثت معمولا پیچیدگی‌هایی دارد که انجام این پرونده توسط وکیل منفعت بیشتری از نظر مدت زمان کار یا حتی هزینه برای وراث دارد. برای مثال ممکن است وراث تا مرحله‌ای از پرونده را پیش ببرند و با پیش آمدن مشکلی مجبور شوند از ابتدا دادخواست جدیدی ثبت کنند. از جمله مهم‌ترین مشکلات انحصار وراثت می‌توان به عدم همکاری وراث اشاره کرد. برای مثال ممکن است یکی از وراث در خارج از کشور باشد و تمایلی به انجام انحصار وراثت نداشته باشد. این یکی از موضوعاتی است که معمولا به کمک وکیل متخصص انحصار وراثت به راحتی قابل حل است. از دیگر مشکلات انحصار وراثت می‌توان به تکمیل نبودن مدارک وراث یا متوفی اشاره کرد. برای مثال ممکن است استشهادیه انحصار وراثت، گواهی فوت ایشان یا حتی مدارک هویتی و مالکیت وراث یا متوفی در دسترس نباشد. در این شرایط وکیل می‌تواند بدون نیاز به حضور وراثت برای تکمیل مدارک انحصار وراثت اقدام کند. یکی دیگر از مشکلاتی که در پروسه انحصار وراثت وجود دارد عدم اطلاع وراث از همه دارایی‌های متوفی است. استعلام از اموال، دارایی و حساب بانکی‌های متوفی بدون وکیل مدت زمان زیادی نیاز دارد.

مراحل انحصار وراثت

اگر به دنبال وکیل وصیت نامه خوب برای ارث هستید، بهتر است کمی درباره مراحل انحصار وراثت آگاهی بیشتری داشته باشید. در این صورت برای پرداخت هزینه وکیل انحصار وراثت با دقت بیشتری عمل می‌کنید. مراحل انحصار وراثت به صورت کلی به دو بخش دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم و تحریر ترکه، تقسیم می‌شود.

گواهی فوت

اولین مرحله برای دریافت گواهی انحصار وراثت دریافت گواهی فوت متوفی از سازمان ثبت احوال است. برای دریافت گواهی متوفی وراث قانونی ایشان، افراد ذینفع، کارکنان امداد، پلیس، قبرستان و مالک ملکی که متوفی در آن فوت کرده می‌توانند اقدام کنند. چه کسانی حق انحصار وراثت دارند؟ بیشتر بخوانید: چه کسانی حق انحصار وراثت دارند؟

استشهادیه انحصار وراثت

بعد از دریافت گواهی فوت وراث متوفی باید به همراه سه نفر از اشخاصی که بدون داشتن نسبت فامیلی درجه اول، همه وراث را می‌شناسند به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند. در این مرحله استشهادیه انحصار وراثت صادر می‌شود. آن سه نفر گواهی می‌دهند که متوفی ورثه‌ای غیر از افرادی که نام آنها در استشهادیه نوشته شده، ندارد.

گواهی انحصار وراثت

در مرحله بعد باید ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت انجام شود. این دادخواست باید در شورای حل اختلاف شهری که محل آخرین سکونت متوفی بوده ثبت شود. پس اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید باید به دنبال وکیل انحصار وراثت در تهران باشید. بعد از ثبت دادخواست، دادگاه به هزینه وراث آگهی در روزنامه کثیرالانتشار چاپ می‌کند تا از عدم حضور ورثه دیگر مطمئن شود. در مرحله بعد باید به اداره دارایی و مالیات مراجعه شود. تا مالیات بر ارث بر اساس نوع اموال (ملک، خودرو و…) و طبقات ارث (طبقه اول، دوم و سوم) مشخص و پرداخت شود. در نهایت بعد از طی کردن همه این مراحل گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود که به کمک این گواهی می‌توان تقسیم و تحریر ترکه را انجام داد. هزینه وکیل انحصار وراثت برای دریافت گواهی انحصار وراثت یا تقسیم و تحریر ترکه متفاوت است. که باید قبل از انجام کار طی یک قرارداد رسیم این مبلغ را مشخص کنید. عدم همکاری وراث در تقسیم ارث بیشتر بخوانید: عدم همکاری وراث در تقسیم ارث
 

هزینه وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

همان‌طور که می‌دانید ایرانیان در هر کشوری زندگی کنند برای امور ازدواج، طلاق، ارث و وصیت خود باید مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش روند. انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور به این صورت انجام می‌شود که باید به یک وکیل انحصار وراثت در ایران وکالت دهند. تا بدون نیاز به حضورشان در ایران پرونده ایشان انجام شود. برای وکالت دادن به وکیل در ایران باید از طریق ثبت نام در سامانه ثنا یا سامانه میخک اقدام کنند. سامانه ثنا متعلق به قوه قضاییه است که اگر کارت ملی افراد هوشمند باشد امکان ثبت نام، ثبت قرارداد و دادخواست در این سامانه وجود دارد. در صورتی که امکان ثبت نام در سامانه ثنا وجود ندارد می‌توان در سامانه میخک ثبت نام، کد رهگیری را دریافت و به وکیل در ایران وکالت داد.

نکات تکمیلی هزینه وکیل انحصار وراثت

برای اطلاع از هزینه وکیل انحصار وراثت باید شرایط پرونده را به صورت کامل برای وکیل خود توضیح دهید تا با توجه به پیچیدگی پرونده، هزینه را به شما اعلام و در قرارداد رسمی مکتوب کنند. اگر نیاز به دریافت راهنمایی برای انجصار پرونده انحصار وراثت خود دارید می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما در موسسه دادسو، از طریق واتس‌آپ در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. مدت زمان انحصار وراثت چقدر است؟
مدت زمانی که تقسیم ارث و انحصار وراثت به طول می‌انجام به پیچیدگی‌های پرونده بستگی دارد. برای این منظور بهتر است با وکیل انحصار وراثت مشورت کنید.
  1. برای انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور نیاز به حضور وراثت است؟
خیر، شما می‌توانید با وکالت دادن به وکلای حقوقی موسسه دادسو بدون نیاز به حضور در هیچ مرحله ای، انحصار وراثت اموال را انجام دهید.
4.6/5 - (22 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *