طلاق در ترکیه

طلاق در ترکیه

طلاق پایانی برای یک زندگی است که در آن زوجین نتوانسته‌اند بر سر مسائل متعدد به توافق برسند. طلاق در ترکیه همانند ایران به دو شیوه طلاق توافقی و طلاق از طرف یکی از زوجین انجام می‌شود. در این کشور، پروسه طلاق همچون ایران از طریق دادگاه صورت می‌گیرد و در یک مرجع حقوقی ثبت خواهد شد.

برای انجام طلاق توافقی در ترکیه حداقل باید یکسال از عقد گذشته باشد و توافق نامه رسمی به امضای هر دو طرف برسد. طلاق توافقی در این کشور در شهرداری ثبت می‌شود و نیازی به وکیل ندارد. اما چنانچه شما قصد داشته باشید طلاق خود را در ایران نیز به ثبت برسانید باید از طریق سامانه به یک وکیل وکالت دهید تا به جای شما پیگیری را انجام دهد.

بهتر است بدانید ایرانیان در هر کشوری که زندگی کنند احوال شخصیه آنها مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود. در این مطلب قصد داریم قوانین طلاق در ترکیه، تقسیم اموال بعد از طلاق در ترکیه و قانون مهریه در ترکیه را بررسی کنیم.

در صورتی که برای طی کردن مراحل طلاق در ترکیه به راهنمایی نیاز دارید می توانید با وکیل طلاق یا مشاورین موسسه حقوقی دادسو مشورت کنید.

طلاق در ترکیه بر اساس قوانین ترکیه

برای طلاق در کشور ترکیه چند حالت مختلف وجود دارد. حالت اول زمانی است که فرد ایرانی در کشور ترکیه بزرگ شده است یا در زمان ازدواج آنجا حضور داشته و ازدواج خود را آنجا به ثبت رسانده باشد. حالت دوم زمانی است که فرد ایرانی در کشور دیگر (چه ایران چه کشور دیگر) ازدواج کرده و در زمان طلاق، در ترکیه حضور داشته باشد.

بر این اساس افراد ایرانی باید هم طبق قوانین ترکیه و هم طبق قوانین ایران طلاق خود را به ثبت برسانند. طلاق ایرانیان در ترکیه تفاوت‌هایی با قوانین و مراحل طلاق در ایران دارد. که در ادامه به صورت مختصر درباره دلایل برای طلاق در ترکیه، مراحل طلاق در ترکیه و انواع طلاق اشاره می‌کنیم.

دلایل طلاق در کشور ترکیه

ایرانیانی که در کشور ترکیه اقامت دارند باید هم بر اساس قوانین کشور ترکیه و هم ایران پیش روند. برای اینکه بر اساس قوانین ترکیه پیش بروند باید دلایل مشخصی برای طلاق داشته باشند.

در  ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم. بهتر است توجه داشته باشید برای طلاق در ترکیه باید زوجین به مدت یک تا سه سال جدا از یکدیگر زندگی کنند و بعد اقدام به طلاق کنند.

جنون و دیوانگی همسر

زمانی که یکی از زوجین به جنون و دیوانگی مبتلا شوند و این جنون و دیوانگی به صورت مدتی مستمر (و نه موقتی) ادامه داشته باشد، طرف مقابل می‌تواند با اثبات این موضوع به دادگاه برای طلاق اقدام کند.

ماده 165 قانون مدنی ترکیه خاطرنشان می کند که اگر یکی از همسران به بیماری روانی مبتلا شود، ازدواج به دلیل چنین بیماری برای همسر دیگر غیرقابل تحمل می‌شود و کمیته پزشکی یک بیمارستان عمومی گزارشی را برای تأیید صادر می‌کند که بیماری روانی مذکور غیرقابل درمان است، همسر دیگر حق طرح دادخواست طلاق را دارد.

زنا

به رابطه جنسی که بین خانم و آقا بدون برقراری ازدواج صورت می‌گیرد زنا گفته می‌شود. اگر در زمان ازدواج یکی از زوجین مرتکب زنا شود، طرف دیگر می‌تواند با اثبات این موضوع درخواست طلاق خود را به مراجع قضایی تقدیم کند. ماده 161 قانون مدنی ترکیه خاطر اشاره می‌کند که اگر یکی از زوجین مرتکب زنا شود، همسر دیگر حق اقامه دعوی برای انحلال ازدواج آنها را دارد.

ترک منزل

اگر خانم یا آقا به مدت 6 ماه منزل مشترک را بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای ترک کند، می‌تواند دلیلی برای طلاق باشد. بر اساس ماده 164 قانون مدنی ترکیه؛ اگر یکی از زوجین به منظور پرهیز از تعهدات زناشویی خود یا به دلیل ناموجه دیگری از دیگری متروک شود و در صورت عدم جدایی حداقل شش ماه بازگردد هنوز در جریان است و اگر اخطار قانونی که دادگاه به درخواست همسر دیگر به دادخواست همسر متجاوز ارسال کرده است بدون پاسخ بماند، همسر متروک حق دارد دادخواست طلاق خود را مطرح کند.

سوء رفتار با همسر

اگر یکی از طرفین (خانم یا آقا) سوء رفتار نسبت به همسر خود داشته باشد، برای مثال ایشان را مورد برخورد فیزیکی قرار دهد یا مورد آزار روانی قرار دهد، طرف مقابل می‌تواند برا طلاق اقدام کند. فقط باید توجه داشته باشید که این موارد باید به اثبات دادگاه برسد.

بر اساس ماده 162 قانون مدنی ترکیه، اگر هر یک از همسران عمداً قصد کشتن دیگری را داشته باشد، با دیگری بدرفتاری کرده یا دیگری را به شدت تحقیر کند، همسر دیگر حق طرح دعوی در مورد انحلال ازدواج آنها را دارد.

انواع طلاق در ترکیه

طلاق در کشور ترکیه هم مانند سایر کشورها به دو دسته طلاق توافقی و طلاق از طرف یکی از زوجین تقسیم می‌شود. طلاق توافقی زمانی اتفاق می‌افتد که خانم و آقا هر دو نفر راضی به طلاق باشند و طلاق غیر توافقی زمانی است که با استناد به یکی از دلایل گفته شده در عنوان قبل، یکی از طرفین برای طلاق اقدام می‌کند.

مراحل این دو نوع طلاق با یک دیگر متفاوت است و زمان طلاق غیر توافقی از طلاق توافقی طولانی‌تر است. همچنین قانون مهریه در ترکیه براساس طلاق توافقی یا از طرف زوجین تعیین می‌شود.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

احوال شخصیه ایرانیان

احوال شخصیه به مجموعه‌ای از امور مانند طلاق، ازدواج، ارث و وصیت گفته می‌شود که با توجه به قانون و فرهنگ هر کشور متفاوت است. افراد بر اساس این احوال شخصیه دارای حق و حقوقی در جامعه می‌شوند. بر همین اساس، ایرانیان در هر کشوری زندگی کنند باید ازدواج خود را طبق قوانین ایران انجام دهند و در صورتی که قصد طلاق دارند باید این طلاق را در دفاتر طلاق ایران به ثبت برسانند.

ما برای شما چه کار می کنیم؟

مراحل طلاق در ترکیه

برای طلاق توافقی در ترکیه باید حداقل یک سال از زندگی مشترک خانم و آقا گذشته باشد، هر دو نفر راضی به طلاق باشند و در جلسه دادگاه حضور پیدا کرده و اعلام کنند که قصد طلاق دارند، متن توافقات طلاق توافقی را هر دو نفر نوشته و امضا کنند.

مراحل طلاق توافقی در ترکیه به این صورت است که طرفین درخواست طلاق خود را به مرجع قضایی مرتبط ارائه می‌دهند. سپس هر دو نفر در جلسه دادگاه حضور پیدا کرده و اعلام می‌کنند طبق توافقات گفته شده راضی به طلاق هستند. در طی چند روز از جلسه دادگاه رای طلاق صادر می‌شود.

در توافقی که طرفین آن را امضا می‌کنند باید تکلیف حضانت فرزند مشترک متوفی، اموالی که بعد ازدواج بدست آوردند، حمایت مالی از همسر و فرزند مشخص شود. رای طلاقی که دادگاه صادر می‌کند بر اساس این توافقات بین خانم و آقا است. تقسیم اموال بعد از طلاق در ترکیه همانند قوانین ایران خواهد بود.

طلاق در ترکیه بر اساس قوانین ایران

اگر فرد ایرانی در ترکیه زندگی می‌کند و قصد طلاق دارد باید طلاق خود را در دفاتر طلاق ایران به ثبت برساند. برای این کار می‌تواند حضوری به ایران مراجعه کند و طلاق خود را ثبت کند، می‌تواند از طریق سامانه ثنا به وکیل وکالت دهند و همچنین می‌توانند از سامانه میخک ترکیه به یک وکیل طلاق توافقی وکالت دهند تا امور ثبت طلاق را به جای ایشان انجام دهند.

قوانین طلاق در ترکیه

ثبت طلاق در سامانه میخک

برای وکالت دادن از طریق سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولگری) باید ابتدا در این سایت ثبت نام کنید. اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس خود را وارد کنید. سپس باید سفارت مورد نظر خود را انتخاب کرده و نوع وکالتی که به وکیل خود می‌دهید را مشخص کنید.

بعد از انجام این مراحل باید کد رهگیری دریافت کنید و یک وقت احراز هویت (به صورت تصویری یا اسکایپی) بگیرید. بعد از احراز هویت و تائید مدارک در سفارت، وکیل مورد نظر شما می‌تواند وکالت نامه را از وزارت امور خارجه دریافت کند و کار طلاق شما را انجام دهد.

سامانه ثنا

در شرایطی که کارت ملی شما هوشمند باشد می‌توانید در سامانه ثنا که برای قوه قضاییه است، ثبت نام کنید. توجه داشته باشید برای ثبت نام در سامانه ثنا باید یک سیم کارت فعال در ایران داشته باشید. بعد از ثبت نام وکیل مورد نظر شما، باید یک قرارداد الکترونیک در این سامانه تنظیم کند.

پس از تنظیم این قرار داد یک کد برای سیم کارت شما پیامک می‌شود. زمانی که وکیل این کد را در سامانه ثبت می‌کند به معنی امضا قرارداد از  سمت شما است. سپس وکیل طلاق باید دادخواست طلاق توافقی را بر اساس توافقات شما ثبت کند.

مدارک لازم برای طلاق در ترکیه

طلاق در این کشور باید ادار نفوس ثبت شود و زوجین مکلف هستند به دولت ترکیه اثبات کنند که به صورت قانونی همسر یکدیگر بوده‌اند. مدارک مورد نیاز برای طلاق در کشور ترکیه شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک هویتی همچون شناسنامه و کارت ملی
  • مدارک اقامتی کشور ترکیه
  • کپی و اصل سند ازدواج
  • تمکیل کردن دادخواست و فرم‌های مرتبط با طلاق
  • چهار قطعه عکس برای هر فرد

تقسیم اموال بعد از طلاق در ترکیه

بعد از این که طلاق در ترکیه انجام شود، باید تکلیف تقسیم اموال بعد از طلاق در کشور ترکیه مشخص شود. در صورتی که طلاق به صورت توافقی باشد، اموال بر اساس توافق طرفین تقسیم می شود. همچنین آقا باید بر اساس قانون مهریه در ترکیه، مهریه خانم را پرداخت کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این باره می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

جمع بندی

طلاق در ترکیه طبق قوانین ایران و ترکیه انجام می‌شود. نحوه تقسیم اموال در طلاق و مهریه همانند ایران است در عین حال برای درخواست طلاق باید یکسال از زمان ازدواج زوجین گذشته باشد. افرادی که قصد دارند به ایران رفت و آمد کنند لازم است طلاق خود را در ایران و ترکیه به ثبت برسانند.

چنانچه اقامت در ترکیه کامل شده باشد، حق تابعیت از بین نمی‌رود در نتیجه فرد می‌تواند در ترکیه به اقامت خود ادامه دهد و از طریق سامانه میخک، وکیلی برای خود اتخاذ کند تا کارهای قانون طلاق در ایران نیز به ثبت برسد. در موسسه دادسو تمامی مراحل بدون حضور موکل و تنها از طریق ایمیل امکان‌پذیر خواهد بود که برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان دادسو تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای طلاق در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

کارت شناسایی زوجین، مدارک اقامتی کشور ترکیه، ۴قطعه عکس، ارائه فرم‌های دادخواست طلاق و کپی و اصل شناسنامه برای طلاق توافقی در ترکیه لازم است.

طلاق در ترکیه به چه روشی انجام می‌شود؟

افراد ایرانی باید طلاق خود را براساس قوانین کشور ترکیه و ایران پیش ببرند. برای این درخواست لازم است یکسال از ازدواج زوجین گذشته باشد.

آیا طلاق در ترکیه تابعیت را از بین می‌برد؟

چنانچه پروسه تابعیت به صورت قانونی و کامل صورت بگیرد، طلاق یا فوت همسر منجر به انحلال تابعیت نخواهد شد. اما در صورتی که طلاق پیش از تکمیل پروسه تابعیت باشد امکان اقامت برای فرد خارجی وجود ندارد.

4.7/5 - (37 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

18 پاسخ

  1. سلام
    من ۱۰ ماه با نامزادم عقد کردم و عقدم ثبت دولت ترکیه است . در این مدت ۱۰ ماه از طرف نامزادم خیلی شکنجه روحی شدم خیلی لفظی آزار و اذیتم کرده و حتا تهدید به کتک کاری بعد ازدواج هم کرده . حالا حاضرم بمیرم اما باهاش زیر یک سقف نرم .ازش بیزارم و نمیخام باهاش ادامه بدم . اما اون راضی نیست
    میشه بگید چیجوری میتونم اقدام به طلاق کنم ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      یا باید حق طلاق داشته باشید و یا یکی از شروط عسر و حرج را و به صورت یک طرفه برای طلاق اقدام کنید.
      در غیر این صورت برای طلاق توافقی باید اقدام کنید.

  2. با سلام
    همسر بنده قبل از ازدواج با بنده بخاطر اقامت به صورت صوری با یک خانم ایرانی مقیم فنلاند ازدواج کرده ، میخاستم ببینم مراحل طلاق چقد طول می‌کشه منظور چند ماه ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که خودشان اقدام کنند برای طلاق ایرانی (توافقی) حدود ۶ الی ۹ ماه زمان میبرد. اما در صورتی که دادسو پرونده شما را به عهده داشته باشد طلاق توافقی ظرف مدت ۱۰ الی ۲۰ روز و بدون نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌ای انجام می‌شود. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

  3. سلام
    دختر من با یک پسر ترکیه در ایران ازدواج گرده ولی ثبت نشده
    متاسفانه این پسر یک ازدواج نا موفق در ترکیه با یک دختر غیرترک هم داشته که هنوز طلاقش ثبت نشده بود وما از این مورد اطلاعی نداشتیم
    الان در ترکیه هم به صورت صوری ازدواج کرده با دختر من
    البته با وعده و وعید
    میگفت که کارهای طلاق از طریق دادگاه ترکیه انجام میشه ولی الان نزدیک به هفت ماهه انجام نشده
    و بهانه ای که داره میگه در ترکیه کارهای طلاق خیلی سخت پیش میره
    و الان دخترم از هیچ حق وحقوقی برخوردار نیست
    دخترم از قانون ترکیه چیزی نمیدونه ولی با این پسر رابطه برقرار کرده و حامله هم هست

    لطفا راهنمایی بفرمائید شرایط ما در این وضعیت فعلی چیه
    چیکار باید کرد

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنید.

  4. سلام. مرسی از سایت خوبتون.
    من آنکارا هستم و قصد طلاق در ترکیه دارم. همسرم هم استانبول هستن و هر دو راضی هستیم . می تونیم به یک وکیل دادسو وکالت بدیم و خودمون نیاییم ایران؟ اصلا شرایطشو نداریم.

    1. سلام وقت بخیر
      هر دو می‌تونید به وکلای حقوقی دادسو وکالت بدید تا بدون حضور شما، طلاق انجام بشه.

  5. سلام من حدود دوسال هست از همسرم جدا شدم ایران ازدواج کردیم ولی ترکیه طلاق گرفتیم الان من میخوام برگردم ایران میخوام طلاقمو ثبت کنم بدون اینکه همسر سابقم بیاد میشه؟چه مدارکی لازم داره من طلاقناممو ترجمه هم کردم ولی میترسم مدارکم ناقص باشه نتونم ثبت کنم .باید وکیل بگیرم یا احتیاجی نیست؟ممنون میشم کامل راهنماییم کنید

    1. سلام، وقت بخیر.
      برای طلاق در ایران میتونید از طریق سامانه ثنا و به صورت غیرحضوری اقدام کنید و یا میتونید به ایران بیاید و حضوری طلاق غیابی بگیرید.

    2. سلام خسته نباشید من در ترکیه هستم و زنم در ایرلم میخوام طلاق بگیرم ایا راهی وجود داره؟

      1. سلام، وقت بخیر
        بله شما می توانید از طریق سامانه میخک و یا سامانه ثنا به یک وکیل طلاق توافقی وکالت دهید، تا بدون حضور شما اقدام به طلاق توافقی کند.
        در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید.

  6. من و همسرم شهر ازمیر هستیم. برای طلاق در ترکیه حتما از ایران اقدام کنیم؟ میشه به شما وکالت بدیم انجام بدین؟ ما که ایران نیستیم چجوری از ترکیه به وکیل در ایران وکالت بدیم؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      بله. برای طلاق باید از ایران اقدام کنید. برای طلاق در ترکیه می توانید به وکلای دادسو در ایران وکالت دهید تا به جای شما در همه مراحل حضور داشته باشند و بدون نیاز به حضور شما در ایران طلاق شما به صورت قانونی و شرعی ثبت شود.

  7. مرسی از مشاوره خوبتون. الان با خانم شهبازی صحبت کردم. خدا خیرتون بده. یک سال بود گیر کرده بود. چقدر راحت

  8. ازدواج اگر داخل ترکیه ثبت شده باشه ، طلاق از طریق ایران باید انجام بشه یا ترکیه ؟

    1. سلام.
      برای ثبت طلاق ایرانی، حتما زوجین باید سند ازدواج رسمی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *