شروط ضمن عقد چیست؟

شروط ضمن عقد (شرایط ضمن عقد) به شرایطی گفته می‌شود که در عقدنامه بین زوجین ذکر می‌شود.

سوالی که بسیار پیش می‌آید این است که، در عقدنامه چه چیزهایی امضا میشود؟ شروط عقد شامل توافقات مالی، تعیین مهریه، شرایط زوجین برای ازدواج، حق و حقوق فرزندان و… است.

اگر نمی‌دانید شروط ضمن عقد چیست؛ در این مقاله علاوه بر این که توضیح می‌دهیم ضمن عقد چیست و حقوق ضمن عقد را نام می‌بریم، نحوه نوشتن شروط ضمن عقد را نیز توضیح می‌دهیم.

در صورتی که به راهنمایی بیشتر در خصوص حق های ازدواج و بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی و یا وکیل طلاق توافقی دادسو در ارتباط باشید.

شرط ضمن عقد چیست؟

نحوه نوشتن شروط ضمن عقد و شروط 12 گانه ضمن عقد شامل موارد زیر است:

  1. پرداخت نکردن نفقه به خانم (به مدت 6 ماه)
  2. سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج
  3. ابتلای زوج به مریضی صعب العلاج
  4. جنون زوج
  5. داشتن شغل مناسب زوج
  6. محکومیت شوهر به مجازات 5 یا بیشتر از آن
  7. اعتیاد خانمان سوز
  8. ترک زندگی بدون عذر موجه
  9. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم
  10. عقیم بودن زوج
  11. مفقودالاثر به مدت بیش از 6 ماه
  12. ازدواج مجدد زوج

در ادامه هر یک از موارد شرایط ضمن عقد را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

شروطی که به عدم اجرایشان به خانم حق طلاق می دهد

مواردی که زن می‌تواند حسب مورد از دادگاه تقاضای صدور اجازه طلاق نماید به شرح زیر است:

  1. خودداری شوهر از دادن نفقه زن به مدت 6 ماه به هر عنوان و عدم امکان الزام اون به تادیه نفقه و همچنین در موردی که شوهر سایر حقوق واجبه زن را به مدت 6 ماه وفا نکند و اجبارا به ایفا هم ممکن نباشد.
    در صورتی که آقا به مدت 6 ماه به خانم نفقه پرداخت نکند خانم می‌تواند با ارائه دلیلش برای طلاق از طرف زن اقدام نماید.
  2. سوءرفتار یا سوءمعاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل نماید.
  3. ابتلا زوج به امراض صعب العلاج به نحوی که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره آمیز باشد. برای این مورد خانم می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و با ارائه مدارک پزشکی معتبر مبنی بر بیماری صعب العلاج برای طلاق یک طرفه اقدام کند.
  4. جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد. ابتلای آقا به بیماری‌های روانی به طوری که قابل درمان نباشد و زندگی خانم را دچار مشکل کند یا جان خانم در خطر باشد می‌تواند دلیلی برای اقدام طلاق باشد.
  5. عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد. وقتی اقا مشغول کاری باشد که با نظر دادگاه مخالف باشد یا شان زندگی خانم در نظر گرفته نشده باشد می‌تواند دلیلی برای طلاق باشد.
  6. محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعا منتهی به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد.
  7. ابتلا زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد. اگر مردی اعتیاد داشته باشد و از ترک کردن آن خودداری کند یا بعد از ترک کردن مجدد سمت اعتیاد برود خانم می‌تواند با ثابت کردن عسر و حرج اقدام به طلاق کند.
  8. زوج زندگی خانوادگی را را بدون عذر موجه ترک کند تشخیص ترک زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است و یا 6 ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت نماید.
  9. محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب جرم و اجرا هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتکاب جرمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد تشخیص ایکه مجازات مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی است با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف وموازین دیگر دادگاه است.
  10. در صورتی که پس از گذشت 5 سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیر زوج صاحب فرزند نشود. بهتر است بدانید برای هر یک از مواردی که مربوط به علم پزشکی است، تائید رسمی پزشکان معتبر برای رای دادگاه لازم و ضروری است.
  11. در صورتی ک زوج مفقود الاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود
  12. زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص داگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید.
شروط ضمن عقد

مشاوره با وکیل قبل از امضای شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد چیست و چرا مهم است؟

توصیه جدی ما به شما دوستانی که در حال خواندن این مقاله هستید این است که اگر قصد ازدواج دارید حتما قبل از امضا کردن شروط ضمن عقد سند ازدواج با یک وکیل متخصص این امر مشورتی داشته باشید.

برای مثال خانم نتواند به دلیل پرداخت مهریه فشاری به آقا وارد کند و آقا هم حقوقی که مربوط به خانم است را به ایشان بدهد.

وکیل خانواده که تجربه کار طلاق را به دفعات زیاد دارد حتما می‌تواند کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما بکند. چرا که مشکلاتی که زوجین در پروسه طلاق داشته‌اند در صورت تنظیم درست شروط ضمن عقد به آسانی قابل حل بود.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

بهترین شرایط ضمن عقد برای خانم ها

تا این قسمت شروطی که به صورت پیش فرض در عقدنامه نوشته شده است را بررسی کردیم.

بعضی از شروط هستن که خانم و آقا می‌توانند در زمان عقد به سند ازدواج اضافه کنند که به از آنها به عنوان شروط تکمیلی یاد می‌شود، در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

وکالت در طلاق

خانم تحت شرایط خاصی می‌تواند اقدام به طلاق بکند. که در بعضی مواقع اثبات این شرایط برای خانم بسیار سخت و یا حتی نشدنی است. برای بوجود نیامدن این مشکلات بهتر است آقا در زمان عقد وکالت در طلاق یا حق طلاق را به خانم بدهد.

بهتر است 4 نکته‌ی مهم در وکالت طلاق رعایت شود تا اعتبار کافی برای اجرایی شدن را داشته باشد.

  • وکالت به صورت بلاعزل باشد. به این معنا که همیشگی باشد و در هر زمان که نیاز شد خانم بتواند از این وکالت استفاده کند.
  • حق توکیل به غیر داشته باشد تا خانم بتواند به جای آقا وکالت به وکیل دهد تا به جای ایشان در امور مربوط به طلاق حضور داشته باشند.
  • حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی داشته باشد تا بعد از صدور رای دادگاه خانم بتواند بدون معطلی 45 روزه به دفترخانه مراجعه کند و صیغه طلاق جاری شود.
  • قبول بذل مهریه ذکر شده باشد یعنی خانم برای طلاق بخشی از مهریه یا کل مهریه را ببخشد.

حق ادامه تحصیل

امروزه بیشتر زوجین این مشکل را ندارند و خانم‌ها می‌توانند بدون مشکلی از جانب همسرشان برای تحصیل اقدام کنند.

ولی از آنجایی که در مشکلات و دعواهای خانوادگی آدم‌ها رفتارهای غیر قابل پیش بینی از خود بروز می‌دهند بهتر است که این شرط در عقدنامه به این صورت ذکر شود که زوج، زوجه را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند و در هر کجا که شرایط ایجاب نماید مخیر می‌سازد.

حق اشتغال

حق اشتغال یکی دیگر از شرایط ضمن عقد است که زوجین می توانند به شرط کنند. در جامعه امروز که خانم‌ها پابه پای آقایون در عرصه‌های مختلف مشغول به کار هستند داشتن حق اشتغال از مهم‌ترین شروط حساب می‌شوند.

حتما شنیده‌اید که خانمی تحصیلات دانشگاهی قابل توجهی را گذرانده ولی به دلیل عدم اجازه همسرش نتوانسته واد بازار کار شود. پس با توجه به تجربیات مختلف بهتر است حتما این شروط در عقدنامه عنوان شود.

حق خروج از کشور

خانم‌ها به صورت پیش فرض قبل از ازدواج برای خروج از کشور نیاز به اجازه کتبی پد یا جد پدری خود دارند. بعد از ازدواج این مسئولیت به همسرانشان داده می‌شود که در هنگام خروج از کشور اجازه این کار را به ایشان بدهند.

زمانی که این شرط به صورت کتبی در عقدنامه نوشته نشده باشد که خانم اجازه خروج از کشور را دارد، برای این کار در زمان گرفتن پاسپورت برگه ای را همسرش امضا می‌کند که به معنای اجازه خروج از کشور برای خانم است.

برای ثبت شروط ضمن عقد بهتر است که حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشورت کنید تا ایشان با علم کافی وکالت نامه شما را تنظیم نماید.

حق انتخاب محل زندگی

در بعضی مواقع با توجه به شرایط خانم و آقا، خانم م یتواند شرطی را طلب کند که انتخاب شهر زندگی زوجین در اختیار او باشد. در حالت عادی این حقدر زندگی زناشویی  بر عهده آقا است.

در صورتی که این شرط به خانم داده شود، محل زندگی زوجین را خانم مشخص می کند.

سوالات متداول:

شروط ضمن عقد چیست؟

بعضی از شروط هستن که خانم و آقا می‌توانند در زمان عقد به سند ازدواج اضافه کنند که به از آنها به عنوان شروط تکمیلی یاد می‌شود.

حق طلاق چیست و آیا شروط ضمن عقد به‌شمار می‌رود؟

حق طلاق از شروط ضمن عقد نیست اما برای بوجود نیامدن مشکلات طلاق بهتر است آقا در زمان عقد وکالت در طلاق یا حق طلاق را به خانم بدهد که خانم هم مانند آقا در صورت وقوع شرایط سخت بتواند اقدام به طلاق کند.

شروط ضمن عقد چند مورد است؟

شروط ضمن عقد 12 مورد است که باید در هنگام عقد به امضای زوجین برسد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.3/5 - (24 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.
49 پاسخ
  1. من تو شرایط ظمن عقد شوهرم شرط کرده ک من ن درس بخونم ن کار کنم منم امضا زدم الان بخاطر دخالت بیش از حد خانوادش قهریم و امکان به جدایی هست ایا من میتونم برم ادامه کار بدم؟؟؟و ایا مهریه بهم تعلق میگیره یا نه؟

  2. اگر شروط ضمن عقد مثله حق مسکن نصف دارایی و … در عقدنامه درج شده یعنی فاقد اعتبار و حتما باید در دفتر اسناد رسمی ثبت بشه؟؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر اعتبار دارد در صورتی که در عقد نامه درج شده باشد اما جهت اطمینان می توانید در دفتر اسناد رسمی هم ثبت کنید.

  3. چرا باید حق انتخاب محل زندگی را به زن داد در حالی که تهیه مسکن بر عهده مرد هست و نمی توان هزینه را با زن تقسیم کرد؟

    1. سلام.من خودم شاغل هستم باهمسرم چندین فقره وام گرفتیم، کل طلاهام روبهش دادم که بفروشه برای ساخت خانه،والان که داریم ازهم جدامیشیم میخوام خونه یی روکه باهم ساختیم نصف بشه برای هردومون،آیااین امکان داره؟آیا من میتونم به کدام موردازسندازدواج دررابطه باشریک بودن زن دراملاک ودارایی مرداستنادکنم؟

      1. سلام، وقت بخیر
        اگه توافق داشته باشید مشکلی ندارد.

  4. سلام ،آیا شرط ضمن عقد بعد از فوت شوهر پابرجاست؟یعنی اگه شوهر ضمن عقد شرط تهیه منزل جداگانه رو قبول کرده باشه ،حالاکه فوت شده ،شرط به عهده فرزندان شوهره؟در ضمن شوهر دوتا همسر داشته،و این شرط ضمن عقد برای همسر دوم بوده .

    1. سلام، وقت بخیر
      بله می‌توان از اموال به جای مانده برای گرفتن شروط ضمن عقد اقدام کرد.

  5. سلام سوال مهم من اینه آیا میشود به جای مهریه حق التزام قرار بدیم و بگوییم اگر مرد که حق طلاق دارد در صورت طلاق بدون دلیل یا ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول باید مثلا ۱۱۰ سکه به عنوان عدم التزام پرداخت نماید، بعبارتی واضحتر غرامت بگیرد و بدین شکل دیگر خطر اجرا گذاشتن بی دلیل مهریه برداشته بشود و فقط در صورت طلاق بی دلیل دادن مرد یا زوج یا خیانت یا ازدواج مجدد وی وجه التزام را که حتی سکه باشد پرداخت نماید؟

  6. سلام من درگیر طلاق هستم و همسرم گفتن که مهریه رو کامل یا قسط میدن ولی الان میگن که تا مهریه بخشیده نشه طلاق نمیده الان تکلیف چیه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که حق طلاق نداشته باشید باید به صورت توافقی طلاق بگیرید. برای راهنمایی بیش تر پیشنهاد می کنیم با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  7. امضای شروط اختیاری است ولی عدم اطلاع رسانی درست و کم سوادی جامعه امضای شروط ضمن عقد را امری اجباری دریافته.

  8. اگه عقدنامه معمولی باشه وتوسط کسی دیگر بجای زن امضا کرده باشه چه حکمی داره

  9. سلام وقت بخیر
    اگر در سند ازدواج تصنیف دارایی پس از ازدواج بین زوجه قید شود زمان طلاق چجوری محاسبه میکنند که کدام مربوط به قبل و بعد بوده یا معیار کل دارایی مرد هست؟

    1. سلام، وقت بخیر
      مبنای محاسبه تاریخ به نام زدن سند است.

  10. سلام من در شرف ازدواج هستم و چندتا سوال درباره ی شرایط مهریه داشتم
    اول اینکه امکان اینکه در شروط ضمن عقد قید بشه که زوجه تا مدت مثلا ۵ سال امکان به اجرا گذاشتن مهریه رو نداره هست؟
    یا اینکه قید بشه در صورت طلاق مهریه ای که باید به زوجه پرداخت بشه مثلا ۳۰ سکه باشه اما در صورتی که ازدواج به جدایی کشیده نشه و در اینده اگر زوج فوت کنه مبلغ مهریه ای که زوجه میتونه به اجرا بزاره از اموال متوفی به ۴۰۰ سکه تبدیل بشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  11. سلام خسته نباشید شوهرم میگه که مهریتو ببخشش ومن طلاقت میدم من میترسم ببخشم ونیاد یرای طلاق باید چکار کنم ممنون اگه راهنمایم کنید

    1. سلام، وقت بخیر.
      شما باید همزمان با تنظیم سند بخشش مهریه یک وکالت در طلاق کامل از آقا بگیرید که کارشناسان دادسو در این خصوص میتوانند شما را راهنمایی کنند.

  12. سلام وقت بخیر
    اگر زوج برای دادن حق طلاق شرط بزاره که باید زوجه مهریه رو بخشید از لحاظ قانونی چطور میشه جلوی این کار رو گرفت؟؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      باید در دفتر اسناد رسمی، یک وکالت در طلاق در قبال بخشش مهریه تنظیم کنید.

  13. سلام
    ببخشید درمورد زوج، زوجه را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و در هر محلی که صلاح بداند مخیر می‌نماید. این شرط صحیحه؟
    اخه در جای دیگری از قانون اومده که مرد میتونه زنش رو از اشتغال منع بکنه در صورتی که شغل زن در تضاد و منافی شخصیت و حیثیت خانوادگی مرد باشه

    1. سلام. وقت بخیر.
      اگر شغل خانم اختلال در روند زندگی مشترک ایجاد کند،آقا میتوانند خانم رو از کار کردن منع کنند.

  14. اگر زوج من رو وادار کنه که مهریه امو اجرا بزارم و طلاق بگیرم در صورتی که تمایل به طلاق نداشته باشم با چه دلیلی میتونه منو طلاق بده ؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      برای داشتن حق طلاق ۳ شرط اصلی حتما باید قید شود، بلاعزل بودن، قابل توکیل به غیر، حق اسقاط، تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی.

  15. سلام و خسته نباشید.
    من و همسر آیندم بین خودمون تصمیم گرفتیم برخلاف سنت عمل کنیم و جهیزیه را خودمان بدون کمک خانواده ها تهیه کنیم به این شکل که هزینه هر کالا بین ما دو نفر تقسیم بشود.من نصف هزینه را بدهم و همسرم نصف دیگر هزینه را… سوالی که برای من الان پیش آمده است این است که آیا این تصمیم باید جایی ثبت بشود؟ و اینکه اگر زمانی طلاق اتفاقی بیفتد،تکلیف این کالاها چیست؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، وقت بخیر.
      بهتر است در زمان خرید، فاکتور ها به نام هر دو نفر صادر شود و در صورت تمایل یک تفاهمنامه هم مکتوی کرده و امصا بکنید. با مضمون این که مالکیت کلیه اموال به صورت اشتراکی بین آقا و خانم است. در زمان استرداد جهیزیه هم می توانید با استناد به فاکتور ها، اموال را تقسیم کنید.

    2. سلام یه سوال
      من یه سری حقوق توی عقدنامه دارم مثل حق طلاق میخواستم ببینم میتونم ببخشمش؟

  16. من میخواستم عقد کنم

    واینکه خانواده دختر ۱۱۰تا سکه درنظر گرفتن

    من هم گفتم درصورتی که محضر (دفترخانه)قبول کنن که تو عقد نامه ثبت بشه درصورت خواستن مهریه توسطه زوجه فقط فقط پرداخت مهریه به صورت قسطی خواهد بود و اونم فقط یک چهارم حقوق
    در عوضش حق تحصیل و اشتغال رو به همسرم میدم و این شرط هم تو عقد نامه نوشته میشه

    آیا این امکانش هست

    ممنون میشم راهنمایی کنید🙏🏼🙏🏼

    1. سلام، وقت بخیر.
      خیر امکان قید شدن یان شرایط در عقدنامه وجود ندارد.

    2. شما در عقدنامه قید کن که پرداخت مهریه عندالاستطاعه می باشد. یعنی هر وقت که داشتم می دهم

  17. حق خروج از کشور رو اگر دفترخونه ای بهم بده . دیگه نمی تونه کاری کنه؟ من می تونم برم خارج هر وقت که بخوام؟

    1. بله. در صورتی که در دفتر ثبت اسناد تنظیم شود و بلاعزل باشد کامل است

      1. با سلام
        در شرط وکالت در طلاق زوجه این حق را دارد که هر وقت بخواهد طلاق بگیرد یا با توجه به شروطی ( استنکاف از نفقه و سو رفتار و …)اقدام به طلاق نماید؟

        1. سلام، وقت بخیر
          در صورتی که زوجه در شروط ضمن عقد، وکالت در طلاق را داشته باشد، برای اقدام به طلاق نیازی به اثبات سورفتار نخواهد بود.

  18. یعنی اگر م بخوام ادامه تحصیل بدم و همسرم راضی نباشه میتونه یه کار کنه که من درس نخونم؟؟ مگه میشه؟

    1. بله. در صورتی که اجازه ادامه تخصیل را از ایشان به صورت رسمی نگرفته اید می توانند

  19. سلام اگه همسرم به صورت شفاهی بگه که اجازه کار رو بهم میده بعدا نمیتونم پیگیری کنم اگه اجازه نداد؟

    1. اجازه اشتغال از طرف مرد به همسرش باید به صورت مکتوب و رسمی باشد. به طور مثال یا در سند ازدواج قید شده باشد و یا به صورت سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

  20. سلام یه سوال دارم. اگر از شوهرمون اجازه اشتغال رو در عقد نامه گرفته باشیم،ایشون نمیتونن بعدا منکر این قضیه بشن؟یهنی بی دلیل نذارن کار کنیم؟

    1. سلام. اگر در سند ازدواج حق اشتغال به شما داده شده باشد، هیچ حقی در این مورد ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *