شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

در این مقاله قرار است درباره شرایط سلب حضانت فرزند از مادر توضیح. ولی قبل از این که به سراغ موضوع اصلی برویم باید کمی درباره حضانت فرزند و ملاقات فرزند و شرایط این موارد صحبت کنیم.

زمانی که خانم و آقایی قصد تمام کردن زندگی مشترک خود به هردلیلی را دارند و فرزند مشترکی از این رابطه دارند باید حتما تکلیف حضانت، ولایت و ملاقات را مشخص کنند.

در ادامه مقاله درباره پس گرفتن حضانت فرزند از مادر و موارد سلب حضانت مادر توضیح می‌دهیم. برای اطلاع از این که در چه صورت حضانت از مادر سلب می‌شود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

حضانت چیست؟

برای اینکه درباره سلب حضانت فرزند از مادر بدانیم باید ابتدا درباره تعریف حضانت و سن قانونی حضانت دختر و پسر بیشتر بدانیم و اطلاعاتی در رابطه با اینکه حضانت فرزند دختر بعد از طلاق با چه کسی است‌، داشته باشیم.

همان طور که در عنوان قبل توضیح دادیم بعد از طلاق باید خانم و آقا تکلیف حضانت فرزند مشترک خود را مشخص کنند. در صورتی که طلاق توافقی باشد، خانم و آقا می‌توانند با در نظر گرفتن مصلحت فرزند، تکلیف حضانت فرزند در طلاق توافقی را مشخص کنند و قانون به این توافق احترام می‌گذارد.

در صورت این که طلاق به صورت یک طرفه از جانب خانم یا یک طرفه از جانب آقا باشد یا به هر دلیلی نتوانند برای حضانت به توافق برسند باید مطابق قانون پیش روند. حضانت قانونی دختر تا هفت سالگی با مادر، از هفت تا نه سالگی با پدر است. بعد از نه سالگی از مدار حضانت خارج می‌شود و خودش تصمیم می‌گیرد که با پدر یا مادر زندگی کند.

حضانت فرزند پسر تا هفت سالگی با مادر، از هفت تا پانزده سالگی با پدر است. بعد از پانزده سالگی خودش تصمیم می‌گیرد که با پدر یا مادر زندگی کند.

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

در ماده 1170 قانون مدنی در خصوص سلب حضانت از مادر تعیین تکلیف شده است . بر اساس این ماده ، در صورتی که مادر در مدتی که حضانت بر عهده اوست مبتلا به جنون یا دیوانگی شود ، یا با شخص دیگری ازدواج کند ، حضانت از وی سلب می شود. برای این منظور پیشنهاد می کنیم مقاله حضانت فرزند بعد از ازدواج مادر را مطالعه کنید.

پس با توجه به متن قانون اگر در زمانی که حضانت فرزند با مادر است ایشان ازدواج کند سلب حضانت می‌شود. در صورتی که در این شرایط پدر در شرایط خاصی باشد ممکن است که حضانت هم چنان با مادر بماند. در این موارد باید به نظر قاضی پرونده استناد کرد چرا که باید بررسی‌های لازم انجام شود.

فقط توجه داشته باشید که سلب حضانت از مادر موجب سلب ملاقات نمی‌شود و مادر تحت هر شرایطی حق دارد در زمان‌هایی که دادگاه مشخص کرده (که معمولا هفته‌ای یک روز است) فرزند خود را ملاقات کند.

رابطه نامشروع باعث سلب حضانت می‌ شود؟

یکی از مواردی که به سلب حضانت فرزند از مادر ارتباط دارد موضوع ارتباط نامشروع مادر در زمان حضانت است. بهتر است بدانید که درباره این موضوع با هیچ قطعیتی نمی‌توان صحبت کرد. در صورتی که مادر روابط نامشروع متعدد داشته باشد و در فحشا شهرت داشته باشد سلب حضانت می‌شود چرا که مصلحت کودک در این مورد به خطر می‌افتد.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه حضانت فرزند پاسخ داده شده است.

شرایط سلب حضانت فرزند از والدین

بهتر است بدانید که همیشه استثنائی وجود دارد که قانون این موارد را در نظر گرفته است. در شرایط عادی هیچ کدام از والدین حق سلب حضانت فرزند از والد دیگر را ندارند مگر در شرایط خاصی که در ادامه در قالب متن قانون توضیح می‌دهیم.

  • اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار
  • اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
  • ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی
  • سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

در صورت دارا بودن هر یک از موارد گفته شده والد مربوطه سلب حضانت می‌شود

قوانین مربوط به سلب حضانت

این موارد قانونی هم برای سلب حضانت فرزند از مادر و هم پدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماده 2 و 3 قانون حمایت از کودک و نوجوانان به شرح زیر است:

  • ماده 2: هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه‌ جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد‌ ممنوع است.
  • ماده 3: هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌اعمال خلاف ازقبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده‌به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ده میلیون (000 000 10) ریال تا ‌بیست میلیون (000 000 20) ریال محکوم خواهد شد.

ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده

هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسوول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند ویا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی‌حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

تبصره ـ قوه قضائیه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل ساز و کار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید.

آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف شش‌ماه توسط وزارت دادگستری تهیه می‌شود و به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.

نمونه دادخواست سلب حضانت

در صورتی که هر یک از والدین قصد سلب حضانت والد دیگر را دارند باید از این دادخواست استفاده کنند. این متن برای سلب حضانت فرزند از مادر هم استفاده می‌شود.

ریاست محترم دادگاه های خانواده شهر …..

با سلام احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ……. و خوانده در مورخ ………….. با رای طلاق توافقی از هم جدا شده ایم و فرزند …………… ساله در حضانت ……………… است ولی متاسفانه حسب دادنامه…………..مورخ……………. شعبه……………….کیفری دو تهران، خوانده محکوم به دایر کردن خانه فساد شده است.

با توجه به مراتب فوق ایشان صلاحیت نگهداری فرزند مشترک ………… ساله را ندارد و بیم این می رود که رفتار های……………….. باعث تربیت غلط و آثار منفی در او گردد. مضافا بر اینکه این ارتکاب جرم خوانده در نزد اقدام و همسایگان ایشان روشن است و آینده و تربیت فرزندم در مخاطره است لذا حکم بر سلب حضانت ایشان مورد استدعا است.

امضاء

چگونه مادر را از حضانت سلب کنیم؟

بهترین راه‌کار برای سلب حضانت فرزند از مادر، داشتن وکیل حضانت کودک است که در امور حضانت متخصص باشد.

به صورت کلی در صورتی که پدر یا مادر به فرزند آسیب بزنند و صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشند، می‌توان برای گرفتن حضانت وی اقدام کرد.

در صورت تمایل می‌توانید مقاله سلب حضانت پدر از سایت دادسو را نیز مطالعه کنید.

همچنین اگر به وکیل حضانت برای کاهش مدت زمان ملاقات با فرزند و یا سلب حق ملاقات فرزند نیاز دارید، با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در چه صورت حضانت از مادر سلب میشود؟

در شرایطی که آینده، سلامت و مصلحت فرزند به خطر افتد امکان سلب حضانت از مادر وجود دارد.

شرایط سلب حضانت فرزند از مادر

در صورت ازدواج مجدد مادر، تنبیه فرزند، مشکلات روانی، فساد و فحشا و دیگر مواردی که در این مطلب توضیح داده ایم شرایط پس گرفتن حضانت فرزند از مادر است.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.7/5 - (19 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
تحریریه دادسو
این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است. اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

59 پاسخ

  1. سلام من پسرم ۴۰ روزشه می‌خوام از همسرم جدا بشم میتونم حضانتشو‌ بگیرم ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      یا باید با هم توافق داشته باشید و یا اینکه ایشون رو سلب حضانت کنید.
      در غیر این صورت مطابق قانون حضانت سرپرستی فرزند بین والدین تعلق میگیرد.
      تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن تا ۱۵ سالگی حضانت با پدر است (فرزند پسر)

  2. سلام
    اگر زنی با وجود پسر ۴ ساله و دختر ۷ساله به همسرش خیانت کند آیا میتواند حضانت فرزندان را بگیرد؟

    1. سلام، وقت بخیر
      همانطور که در مقاله توضیح دادیم در این مورد به صورت قطعی نمی توان نظر داد و بستگی به نظر قاضی دارد.

  3. حضانت من دست مادرم هست و من ۱۳ سال سن دارم اگر با قاضی صحبت کنم که مادرم من رو ببر خارج کشور تعطیلات چون از طرف خانواده پدری افسرده شدم قاضی حکم رو به مادرم میده که ببره منو و بیاره؟

    1. سلام، وقت بخیر
      برای خروج از کشور به اجازه پدر نیاز دارید.

  4. سلام. به نظرم در مقابل سوال واضح؛ قانون خیلی مبهم و غیر شفاف هست؛ در صورتی که مادر حضانت کامل محضری پسر خودش رو داشته باشه؛ آیا میتواند ازدواج مجدد کند؟ قانون یک جا به صراحت گفته سلب حضانت میشود و جای دیگر مصلحت فرزند رو معیار قرار داده. کدومش قابل استناده؟؟

  5. سلام خانم بنده رابطه نامشروع داشتن بخاطرش زندان هم رفتن بخشیدمش برگشتیم سرزندگی ولی دوباره متوجه شدم رابطه دارن حالا نمیزارم بچه هارو ببینه رفته شکایت کرده آیاحضانت فرزند بهش میرسه وآیا حق ملاقات دارن

    1. سلام، وقت بخیر
      سلب حضانت بستگی به نظر قاضی و دفاعیه شما دارد. حق ملاقات ولی دارند بله

    1. سلام، وقت بخیر
      بستگی به نظر قاضی دارد. می توانید برای سلب حضانت اقدام کنید.

  6. سلام وخسته نباشید.دخترم شش سالشه وحضانت با مادرش ولی مادر با چند پسر دوست شده ودخترمون رو به زور سوار خودرو آنها می‌کنه و به مسافرت دور ونزدیک می‌بره وکلمات نا مربوطی با پسران میزنه وبچه میاد این کارها وحرفهاشو بهم میگه آیا میتونم صلب حزانت کنم ممنون

    1. سلام، وقت بخیر
      می توانید اقدام کنید اما به نتیجه رسیدن به نظر قاضی بستگی دارد نمی توان به صورت دقیق گفت.

  7. سلام..من ۱۶ سالمه و پدر و مادرم شرایط نگه داری از من رو ندارن..پدرم معتاده و همش کتکم میزنه..خیلی اذیت میشم تو خونه..میتونم از طریق دادگاه ازشون جدا بشم ایا راهی هست برای جدایی از اینا یا میتونم برم پرورشگاه یا هرچیز دیگع ای

    1. سلام، وقت بخیر
      بله از دایره حضانت خارج شده اید خودتان می توانید تصمیم بگیرد.
      شما می توانید با یکی از اقوام زندگی کنید و ایشان قیم شما شود.

  8. سلام علیکم.اگردادگاه حزانت را به مادر بدهد و مادر از زمان طلاق که ده سال بگذرد و فرزندش را ده بار ندیده باشدتکلیف چیست

    1. سلام، وقت بخیر
      سوالتون گویا نیست، پس فرزند با چه کسی بوده وقتی حضانت با مادر بوده؟
      و اینکه الان فرزند دختر است یا پسر و چند سالش است؟

  9. سلام من بچم یک سالشه با شوهرم دعوام شده منو از خونه بیرون کرده بچه روهم گرفته چیکار باید بکنم؟

  10. سلام ببخشید من حدود ۴الی ۵ بار بابت افسردگی و استرس دکتر رفتم و قرص مصرف میکردم اونم بابت خیانت هایی که میکرد یا اخلاق بدش و کتک هایی که میزد حالا میخوام جدا شم آیا میتونم حضانت بچه رو بگیرم

  11. آیا بچم دستش هنگام بازی شکسته اون از من میبرن و سلب حضانت میشم

    1. سلام، وقت بخیر
      خیر، شرایط سلب حضانت را داخل مقاله توضیح دادیم.

  12. سلام خسته نباشین من دختر سه سال و نیم دارم همسرم مارو بیرون کرده و میگه تو دادگاه میگم برادرات معتادن ازت میگیرمش برادرام در منزل پدرم هستن منو دخترمم بناچار در خانه پدری ایا میتونه بخاطر برادرام منو سلب حصانت کنه

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  13. سلام استفاده از قرص های اعصاب توسط مادر میتونه منجر به سلب حضانت فرزند از مادر بشه؟

    1. سلام، وقت بخیر
      چنین مواردی توسط قاضی تصمیم گرفته می شود.

  14. سلام اگر مادر بچه پرونده کیفری در دادسرا داشته باشد میتوانم سلب حضانت کنم
    ۱ _پرونده تشکیل خانه فساد
    ۲_پرونده رابطه نامشروع
    دوتا اینا رو داره تو‌ دادسرا

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در این صورت سلب حضانت می شود.

  15. سلام حضانت دخترم دست مادرش است و دوتا پرونده کیفری داره
    خانه فساد و رابطه نامشروع
    ایا میتوانم به قطعیت حضانت رو بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      حضانت فرزند بستگی به رای قاضی دارد البته شما می توانید برای این موضوع اقدام کنید.
      برای راهنمایی بیشتر لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  16. سلام خانمم شش ماه بدون دلیل بچمو برداشته از خونه رفته عدم تمکین زدم به تازگی چون فهمیدم میخاد دانشگاه بره بچم رو به دست اشخاص دیگری مثلا پدرش یا مادرش میسپاره میره به تحصیلاتش برسه ایا میتوانم لغو حزانت کنم ؟

    1. سلام؛ وقت بخیر
      این مورد باید در دادگاه بررسی شود
      لطفا برای راهنمایی های بیشتر با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید.

  17. سلام حضانت بچه من با مادر است
    ایشون به جرم تشکیل خانه فساد رفته زندان
    میتوانم حضانت رو از او بگیرم

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در صورتی که ایشان دست به اعمالی از قبیل فساد و فحشا زده باشند می‌توانید برای حضانت اقدام کنید.

  18. من حصانت دخترم رو قبول کردم ولی دیگ نمیتونم نگهش دارم میتونم حضانت رو ب پدر بدم؟

    1. سلام، وقت بخیر
      باید توسط دادگاه بررسی شود. در صورت تایید دادگاه این امکان وجود دارد.

  19. سلام.من حق طلاق و حضانت رو ازم گرفتن خانواده زن بیوجدان سابق بنده پولمم خوردن..الان پسرم رو نمیبینم.نمیدونم چی بهش یاد دادن..الان۱۱سالشه و حق حضانت با زنه هست.من شنیدم پدر حق ولایت داره آیا اون حضانت مثل ی وکالت کاریه؟یعنی من میتونم بچه رو بگیرم به راحت؟

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  20. یه سوال داشتم، مادری که شاغل نیست میتونه حضانت پسرش رو بر عهده بگیره بعد از ۱۵ سالگی؟

    1. سلام، وقت بخیر
      فرزند پسر از ۱۵ سالگی از مدار حضانت خارج می شود و خودش تصمیم می گیرد که با کدام یک از والدین زندگی کند.

        1. سلام، وقت بخیر
          فرزند دختر از سن ۹ سالگی از مدار حضانت خارج می شود

    2. اگر مادر شغل و خانه نداشته باشد چی سلب حضانت میشود یعنی خانه مادرش یا اقوامش زندگی کند و مکانی برای رفا کودک نداشته باشد

  21. سلام اگر مادر به فرزندش آسیب وارد کنه و باعث افسردگی و اختلالات عصبی و روانی بشه سلب میشه حضانت؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بله در صورتی که ثابت شود مادر دچار اختلالات عصبی و روانی است سلب حضانت فرزند امکان پذیر است.

  22. ایادرصورتی که حضانت بامادراست مادرازدواج کرده وبخواهدحضانت فرزندرابه مادرخودش بدهدامکانپذیراست؟درحالیکه پدرصلاحیت حضانت نداردوبه بیماری روانی مبتلاست ایابایدبه دادگاه برودبرای تعویض حضانت یالازم نیست

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  23. سلام بعد از طلاق اگ حضانت فرزند با مادر باشد و همینجور خرج روزمرگی از جمله خوراک پوشاک تحصیل و غیره … غیر از خرج دوا و دکتر .. آیا ماده ای هست ک درصورت کار کردن مادر حضانت بچه ازش گرفته بشه ؟ یعنی بگن چون مادر داره کار میکنه حق حضانت و نگه داری فرزند نداره؟

    1. سلام، وقت بخیر.
      خیر، کار کردن مادر مانع حضانت او بر فرزند نمیشود.

    2. سلام اگر پدر زن دوم اختیار کرده باشدبدون اجازه همسر اول و بخواهد مادر(همسر اول ) را طلاق دهد و دختر کوچکی ۸ ساله داشته باشد ایا مادر می توانداو(پدر ) را سلب حضانت کند و یک سری شرایطی از جمله عدم تمکین پدر و ترک انفاق پدر نیز داشته باشد

      1. سلام، وقت بخیر
        نیاز به بررسی های بیشتر است. لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

    1. سلام.
      بر اساس ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی در صورتی که مادر در مدتی مه حضانت بر عهده اوست، مبتلا به جنون و دیوانگی شود یا با شخص دیگری ازدواج کند، حضانت از وی سلب می شود.

        1. سلام، وقت بخیر
          حضانت پسر تا ۱۵ سالگی با پدر است. تنها به صورت توافقی حضانت می تواند به مادر داده شود و یا اینکه پدر سلب حضانت گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *