نفقه بعد از طلاق و هر آن‌چه که باید در مورد آن بدانید

نفقه بعد از طلاق

زن پس از ازدواج و یا زمانی‌که از همسر خود جدا شده‌، حق و حقوقی دارد که بایستی به‌طور کامل به آن‌ها پرداخته شود. از جمله حقوق زن در خانواده که در عقد دائم به زن تعلق خواهد گرفت، نفقه است. مرد در زمانی‌که خانمی را به عقد دائم خود در می‌آورد موظف است در صورت تمکین زن، به او نفقه بدهد. اما در عین حال در مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، مرد بعد از طلاق نیز بایستی به زن نفقه بدهد.

با توجه به این موضوع ما در موسسه حقوقی دادسو می‌خواهیم مطالبی را در رابطه با نفقه بعد از طلاق را برای شما همراهان عزیز بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعاتی جامع درباره نفقه بعد از طلاق تا انتهای این مطلب با ما همراهی کنید.

نفقه چیست ؟

طبق ماده 1102 قانون مدنی، زمانی‌که مرد و زنی به صورت دائمی عقد کنند، در این حالت زن از حق دریافت نفقه از شوهرش برخوردار خواهد شد و مرد نیز مکلف به پرداخت کامل نفقه در طول زندگی مشترک به همسر خود است.

طبق قانون 1107 قانون مدنی نیز نفقه زن شامل مسکن، لباس، خوراک، اثاثیه منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و از این قبیل موارد است. به‌طور کلی نیز می‌توان این‌گونه بیان کرد که نفقه مالی است که برای رفع نیازهای زن بایستی از طرف شوهرش به او پرداخته شود تا بتواند در رفاه زندگی کند.

مسئولیت پرداخت نفقه

طبق ماده 1106 قانون مدنی، بیان شده است که مسئولیت پرداخت نفقه زن در زمان عقد دائم بر عهده شوهر است. اما اگر مرد از انجام این‌کار امتناع کند، 2 ضمانت اجرایی پیش روی او خواهد بود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • ضمانت اجرای کیفری : طبق ماده 53 قانون حمایت از امور خانواده، در صورتی‌که زن تمکین کند اما مرد با وجود توان مالی مناسب از پرداخت نفقه به زن امتناع کند، شامل محکوم شدن به حبس تعزیری درجه ششم خواهد بود.
  • ضمانت اجرای حقوقی : برای انجام این‌کار در ابتدا زن بایستی با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی را مبنی بر مطالبه نفقه خود تنظیم کند. در این حالت دادگاه پس از بررسی اگر تشخیص دهد که مرد نفقه را پرداخت نکرده و از پرداخت آن نیز امتناع می‌کند، این حق را به زن می‌دهد که با استناد به همین موضوع برای دریافت حکم طلاق اقدام کند. در این موارد مشاوره با یک وکیل خانواده می‌تواند برای شما مفید باشد.

نفقه بعد از طلاق چیست ؟

به‌طور معمول مرد بعد از این‌که از همسر خود جدا می‌شود نیازی به پرداخت نفقه به او ندارد، اما در 2 صورت بعد از طلاق ممکن است نیاز باشد که مرد تا مدتی معین به همسر سابق خود نفقه بپردازد که در ادامه این بخش از مطالب به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • باردار بودن زن : بدون در نظر گرفتن نوع طلاق، مرد موظف است تا زمان پایان بارداری و وضع حمل همسر سابقش، به او نفقه پرداخت کند. در عین حال باید اشاره کنیم که بعد از زایمان، دیگر نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت، اما مرد همچنان موظف است که به فرزند خود نفقه بدهد. در این زمان تعدیل نفقه رخ خواهد داد.
  • طلاق رجعی : اگر طلاق زوجین از نوع رجعی بوده باشد، مرد موظف است تا پایان عده طلاق، به همسر سابق خود نفقه بپردازد. همچنین زن می‌تواند تا پایان عده در منزل مرد سکونت کند. البته این مورد نیز مستلزم این است که علت طلاق نشوز بودن زن نباشد.

تکلیف نفقه بعد از طلاق توافقی چه می‌شود ؟

در مورد این‌که تکلیف نفقه زن بعد از طلاق توافقی چه می‌شود، باید بگوییم که 2 حالت پیش خواهد آمد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • حالت اول این است که چون زن بعد از طلاق توافقی از همسر خود تمکین نمی‌کند، حق دریافت نفقه را نخواهد داشت.
  • حالت دوم نفقه معوقه (گذشته) است که زن در صورتی‌که قبل از طلاق توافقی از شوهر خود تمکین کرده باشد، مرد موظف است که نفقه این دوران را به او بپردازد.

لازم به ذکر است که بسیاری از زنان در هنگام طلاق توافقی برای این‌که رضایت مرد را برای طلاق جلب کنند، از این حق خود چشم پوشی خواهند کرد تا سریع‌تر به خواسته خود برسند. در این مورد بهتر است از یک وکیل طلاق توافقی کمک گرفته شود.

سوالات متداول

نفقه چیست؟

نفقه در واقع حق و حقوقی از جمله مسکن، خوراک، لباس و … است که مرد موظف است آن‌ها را در ایام ازدواج برای همسر خود مهیا کند.

آیا بعد از طلاق به زن نفقه تعلق خواهد گرفت؟

 خیر. اما اگر زن در دوران عده بعد از طلاق توافقی و یا بارداری تا زمان زایمان باشد، حق دریافت نفقه از شوهر سابقش را خواهد داشت.

4.1/5 - (8 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

4 پاسخ

  1. اگر کسی ۸ماه جدا زنگی کند مجر به طلاق از طرف زن باشد نفقه چند ماه تعلق می‌گیرد

    1. سلام، وقت بخیر
      میزان نفقه را کارشناس نفقه در دادگاه مشخص می کند.

  2. نفقه بعد از طلاق دیپه چه صیغه ای هستش؟ ولکن بابا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *