دستمزد و حق الوکاله وکیل ملکی چقدر است؟

هزینه وکیل ملکی چقدر است؟
هزینه وکیل ملکی براساس تعرفه هرسال معین می‌شود اما وکیل و موکل می‌توانند برای داشتن قیمتی منصفانه به توافق برسند. اولین قدم در رابطه با شکایات ملکی، دریافت مشاوره از فردی متخصص است چراکه بسیاری از افراد حتی به‌ساده‌ترین قوانین ملکی آشنایی ندارند. از این‌رو لازم است برای دسترسی به قوانین جدید و استفاده صحیح از قوانین به یک وکیل ملکی مراجعه کنید. یک وکیل حاذق به‌ تمامی قوانین کشور واقف است اما بهتر است تخصصی‌تر عمل کنید و به‌سراغ وکیلی با سابقه وکالت در حوزه ملک و تسلط کامل بر این حوزه بروید. به‌ این ترتیب نه‌ تنها سرعت کار را بالا برده‌اید بلکه ناچار به‌ پرداخت هزینه‌های گوناگون نیستید. برای مثال وکیل طلاق، گزینه مناسبی برای حل مشکلات ملکی نیست و ممکن است راه‌حل‌هایی پر هزینه را پیش روی شما قرار دهد. البته امروزه بیشتر وکلا به‌صورت تخصصی عمل می‌کنند و حوزه‌ای متناسب را برمی‌گزینند که هزینه وکالت هریک متفاوت است. در این مطلب از موسسه حقوقی دادسو قصد داریم درباره هزینه وکیل ملکی به شما توضیحاتی ارائه دهیم.

هزینه وکیل ملکی حدودا چقدر است؟

وکیل ملکی در عرف به وکیلی اطلاق می‌شود که حوزه تخصصی ملک را در پیش گرفته و در این زمینه بیشتر از هرکسی دیگری آگاهی و دانش دارد. اگرچه معمولا در ایران، بسیاری از وکلا به‌صورت تخصصی عمل نمی‌کنند اما در مجموعه‌های بزرگ همچون موسسه حقوقی دادسو، این امر کاملا تخصصی صورت می‌گیرد. هرچه کار تخصصی‌تر باشد دانش فرد بیشتر است در نتیجه احتمال موفقیت آن بالاتر است. مدیریت هزینه‌ها در جامعه ایران بسیار اهمیت دارد از این‌رو از همان ابتدا به‌قول معروف ” کار را به کاردان بسپارید” و در دفتر وکلای مختلف وقت خود را هدر ندهید. هزینه وکیل ملکی بر طبق وسعت کار تعیین می‌شود و گاهی از یک وکیل به وکیل دیگر براساس تجربه‌های موفقیت‌آمیز متفاوت است. ممکن است شما کار را به‌وکیلی بسپارید که چندان رزومه درخشانی ندارد و تمامی حق‌الوکاله را از شما دریافت کند. پس انتخاب موسسه حقوقی مناسب و وکیل مجرب بسیار اهمیت دارد. موکل باید طبق تعرفه قانونی تعیین شده در آیین‌نامه، حق مشاوره، هزینه سفر وکیل و حق‌الوکاله او را مطابق با سالی که قرارداد در آن منعقد شده، بپردازد. هزینه وکالت در امور دعاوی حقوقی، ثبتی و کیفری متفاوت است و براساس قرارهای دادگاه تعیین می‌شود. وکیل دارای پروانه وکالت می‌تواند در مقام وکیل در دادگاه حضور پیدا کرده و از موکل خود دفاع کند. هزینه وکیل ملکی در در قرارداد وکالت و با توافق وکیل و موکل تعیین می‌شود. پس این امر اصولا توافقی بوده و می‌تواند حتی بیشتر از تعرفه مقرر شود.

هزینه وکیل ملکی در ابتدا پرداخت می‌شود؟

معمولا تمامی وکلا حق‌الوکاله خود را در چند مرحله دریافت می‌کنند. از آن‌جایی‌که ملک دارای قیمت است، حق وکالت براساس ارزش ملک یا زمین به‌صورت درصدی تعیین می‌شود. البته حق مشاوره محفوظ است و باید به‌صورت جداگانه پرداخت شود. براساس تعرفه جدید، هزینه وکیل ملکی به این ترتیب است:
  • اگر ارزش ملک یا زمین تا 50 میلیون تومان باشد، حق‌الوکاله 8درصد بهای خواسته شده خواهد بود.
  • ملکی به ارزش 50 تا 200 میلیون، حق‌الوکاله‌ای 7درصدی خواهد داشت. یعنی 7% از ارزش کل زمین.
  • 200 میلیون تا 5میلیارد تومان، بر مبنای 5 درصد بهای خواسته تعیین می‌شود.
  • نسبت مازاد یک تا 3 میلیاردتومان، به‌ارزش 4درصد حق‌الوکاله است.
  • در مورد ملکی به‌ارزش 3 میلیارد و بالاتر، بهای خواسته شده 3درصد خواهد بود.

حق مشاوره وکیل ملکی چقدر است؟

در این مورد، مبلغ مشخصی وجود ندارد و میزان آن به مقدار زمانی‌که برای مشاوره و واکاوی مسئله صرف می‌شود، بستگی دارد. مسائلی همچون گرفتن حکم تخلیه‌، سرقفلی‌، پلمپ ملک ورثه‌ای‌ و و تنظیم قرارداد ملکی از هزینه‌های متفاوتی برخوردارند. خوشنامی وکیل و موفقیت‌های او در دادگاه‌های مختلف در تعیین حق‌الوکاله موثر خواهد بود. هزینه مشاوره وکیل ملکی

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

در تنظیم سند ملکی، حضور یک وکیل بسیار موثر خواهد بود. چنانچه شما را ملکی را خریده و هزینه را پرداخت کرده باشید، تا زمانی‌که انتقال مالکیت انجام نشده باشد، طبق قانون شما حق هیچ دخل و تصرفی را در ملک خود نخواهید داشت و مالک ملک، فردی است که نام او در سند درج شده است. در این قضیه ممکن است مشکلاتی رخ دهد از جمله اینکه شما ملکی را از فردی خریداری کرده و زمانی را برای تخلیه مقرر کرده‌اید اما فرد حاضر نیست که ملک را به‌شما تسلیم کند. در این مورد، الزام فروشنده نسبت به تحویل ملک، باید در دادگاه مطرح شود. طرح دعوا در موارد مختلف حقوقی اهمیت دارد. به‌همین دلیل لازم است که از یک وکیل خبره کمک گرفته شود. هزینه وکیل ملکی در این زمینه باتوجه به پیچیدگی پرونده و میزان کار موردنیاز برای الزام به تنظیم سند رسمی تعیین می‌شود.

هزینه وکیل ملکی در امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیر مالی

هر دعوایی‌ که موضوع مالی دارد و برای فرد با منافع مالی همراه باشد، دعوای مالی شناخته می‌شود. منظور از امور حسبی مواردی مربوط به ما ترک میت، قیمومیت، غائب مفقود الاثر، احوال شخصیه، محجورین و امثالهم بیان می‌شود. دعوای خانوادگی نیز به طلاق، مطالبه نفقه و مهریه که با دادگاه خانواده مرتبط است، ارتباط دارد. حق‌الوکاله این امور، طبق تعرفه زیر معین می‌شود.
موضوع دعوا نرخ تعرفه
کلیه دعاوی خانوادگی یا دعواهای مالی ناشی از زوجیت و همچنین امور حسبی حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال
دعاوی که خواسته مالی ندارد یا تعیین بهای خواسته به موجب قانون لازم نیست حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ سیصد میلیون ریال
چنانچه یک وکیل پرونده‌ای را پس از رای دادگاه مبنی بر نقض رای بر عهده بگیرد، حق‌الوکاله او به‌اندازه نصف حق‌الوکاله نقض رای خواهد بود. در جدول مشخص شده، 60 درصد تعرفه مشخص شده در مرحله نخست و 40 درصد آن در مرحله تجدید نظر پرداخت می‌شود.

تعرفه و حق الوکاله وکیل دعاوی ملکی چقدر است؟

به‌طور کلی دعاوی ملکی در سه دسته قرار می‌گیرند: دعاوی ملکی ثبتی، حقوقی و کیفری که هزینه هریک در سه مرحله نعیین می‌شود:
  • مرحله نخستین یا بدوی
  • مرحله تجدیدنظر
  • مرحله دادخواهی
لازم به‌ذکر است که هزینه هر مرحله به‌صورت جداگانه تعیین خواهد شد. چنانچه پرونده در مرحله بدوی رسیدگی باشد و رای صادر شود، موکل موظف است، تنها مرحله نخست را بپردازد. به‌این ترتیب اگر پرونده در هریک از مراحل بسته شود هزینه وکیل ملکی براساس مرحله تعیین خواهد شد و موکل موظف به پرداخت مراحل بعدی نیست. البته هزینه وکیل در هر مرحله به‌مقدار زمانی‌که وکیل به آن اختصاص می‌دهد بستگی دارد که مقدار آن براساس توافق وکیل و موکل انجام می‌شود. حق الوکاله وکیل دعاوی ملکی

حق‌الوکاله وکیل برای انعقاد قراردادهای ملکی

امروزه قوانین ملکی بسیار گسترده و پیچیده شده‌اند. ناآگاهی افراد در هنگام انعقاد قرارداد همچون قرارداد اجاره به شرط تملیک و قوانین زمان انجام، باعث شده تعداد دعاوی ملکی بیشتر از گذشته باشد. از این‌رو افراد برای حل مشکلات خود بیش از پیش به یک وکیل ملکی نیاز دارند. بهتر است افراد هنگام عقد قرارداد برای جلوگیری از اختلافات، با یک وکیل مشورت کرده و با حضور او از حقوق خود آگاه شوند. وکیل باید در این مرحله افراد را کاملا آگاه سازد. طرفین قرارداد با پرداخت هزینه وکیل ملکی می‌توانند از تخصص او در این زمینه بهره ببرند و قرارداد ملکی صحیحی را امضا کنند تا هیچ‌یک از طرفین متضرر نشده و اختلافات ثانویه رخ ندهد.
در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه پرونده های ملکی پاسخ داده شده است.

تعرفه حق الوکاله خلع ید

چنانچه فردی بدون اجازه، ملک شما را غصب یا تصرف کند، می‌توانید با دعوای خلع ید فرد را از ملک موردنظر بیرون کنید و خساراتی‌که به ملک وارد کرده را از او مطالبه نمایید. طبیعتا این روند ساده نیست و بهتر است یک وکیل ملکی درمورد چگونگی حل آن، راهنمایی‌هایی موثری انجام دهد. اگر ملک شما دارای سند باشد، وکیل، مراحل کمتری را طی می‌کند و حق‌الوکاله پایین‌تری را درخواست خواهد کرد اما چنانچه نیاز به اثبات مالکیت باشد نیاز به طی کردن مراحل بیشتری است. وکیل باید با استفاده از تجربه‌ی خود، راه دیگری را برای طرح دعوا پیش بگیرد. همین امور جزیی ممکن است چندین سال وقت شما را تلف کند اما با راهنمایی یک وکیل خبره، در مدتی کم، ورق به‌نفع شما برمی‌گردد.

هزینه وکیل ملکی در رابطه با فروش ملک شراکتی

گاهی شما با همسر خود ملکی را خریداری می‌کنید و پس از جدایی، یکی از شما قصد فروش خانه به قیمتی خارج از عرف را دارید. همچنین ممکن است ملکی به‌شما ارث رسیده باشد که چندین وارث دیگر هم صاحب آن هستند و در این راستا مشکلاتی ایجاد ‌شود. در این شرایط به‌دلیل اینکه ملک، مشاع یا شراکتی است تصمیم‌گیری در مورد فروش آن باید با اتفاق نظر صاحبان صورت گیرد. وکالت فروش ملک را می‌توانید به یک وکیل بسپارید. حال اگر اختلاف نظری در این مورد وجود داشته باشد، نیاز است که از یک وکیل ملکی کمک بگیرید تا در دادگاه درخواست فروش ملک مشاع را مطرح کند. به‌این منظور ابتدا باید یکی از طرفین، قبل از درخواست از دادگاه، در اداره ثبت، درخواست افراز و تقسیم را مطرح کند. چنانچه اداره ثبت آن را غیرافراز تشخیص دهد، در این‌صورت می‌توان از طریق دادگاه برای فروش ملک اقدام کرد. هزینه وکیل ملکی در این موارد براساس تجربه او و نوع دعوا تعیین می‌شود.

جمع بندی

دعاوی ملکی شامل مواردی می‌شوند که مال غیرمنقول مانند ملک و زمین در آن دخیل است. در این دعاوی یکی از طرفین ممکن است مال دیگری را صاحب شده باشد یا فردی درخواست فروش ملکی اشتراکی یا مشاع را مطرح کند. وکیل ملکی بر تمامی امور ملک تسلط دارد و براساس دانش و تجربه لایحه‌ای قوی را به‌دادگاه تقدیم می‌کند. هزینه وکیل ملکی به تجربه، پرونده‌های موفقیت‌آمیز و وسعت پرونده بستگی دارد. پرونده‌های ملکی در سه مرحله بدوی، تجدیدنظر و دادخواهی قرار می‌گیرند. تعرفه هریک از مراحل فرق دارد و حق‌الوکاله تا مرحله‌ای که پرونده بسته شود، پرداخت خواهد شد. اگر پرونده در مرحله اولیه بسته شود، نیاز به پرداخت هزینه برای مابقی مراحل نیست. هزینه دعاوی مختلف با یکدیگر متفاوت است.

سوالات متداول

  1. هزینه وکیل ملکی چقدر است؟
حق الوکاله وکیل در پرونده‌های مختلف متفاوت است و در جلسه مشاوره تعیین می‌شود.
  1. حق مشاوره وکیل ملکی چقدر است؟
در این مورد، مبلغ مشخصی وجود ندارد و میزان آن به مقدار زمانی‌که برای مشاوره و واکاوی مسئله صرف می‌شود، بستگی دارد.
  1. آیا داشتن وکیل ملکی برای دعاوی ملکی الزامی است؟
خیر، داشتن وکیل برای دعاوی ملکی اجباری نیست. البته به دلیل پیچیدگی‌های پرونده و قوانین متعدد در این باره بهتر است حتما با یک وکیل مشورت کنید.
3.9/5 - (260 امتیاز)

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

9 پاسخ

  1. سلام
    من آپارتمانی را سال ۹۶ خریداری کردم ۱۰۵ میلیون اولش دادم و ۲عددچک ۳۰ میلیونی هم برای سال بعد بهش دادم و۶۰ میلیون وام مسکن داشت که من پرداخت کردم و۴۰ میلیون تومن هم برای ۲ سال بعد برای سند ماند آپارتمان نوساز بود من به فروشنده اعتماد

  2. سلام
    برای ارزش ملک به بیش از ۳ میلیارد فقط ۳ درصد بهای خواسته شده
    ولی مبالغ کمتر بهای خواسته شده بیشتری دارند
    میشه یه توضیح بدین…

    1. سلام، وقت بخیر
      به تخصص وکیل و جزئیات پرونده نیز بستگی دارد

  3. ۳دانگ آپارتمانی بصورت وکالت محضری بارعایت کلیه موارد حقوقی دردفترخانه تنظیم گردیده چون سندمادردردسترس نبوده ولی کپی صفحات موجودست هزینه دریافت سند۳دانگ بنام خیدارچه میزان میباسد.

  4. با سلام واحترام
    ملکی از وراث پدر بزرگم در روستاخریداری کرده ایم که سند تک برگ دارد اما محصور نمیباشد اکنون که برای محصور کردن ملک اقدام کرده ایم چند نفر از ملک هزار شریکه در ضلع جنوبی ملک که قبلا متعلق به عمه پدری بوده به دلیل ادعای بیشتر برای زمین خودشان که پلاک ثبتی دارد اما ۴۰ سال است که تکلیف انحصار ورثه شان را انجام نداده اند
    اجازه انجام کار به ما نمیدهند چه باید کرد؟؟

  5. با سلام ما خانوادگی شروع به ساختن زمین ارثی کردیم و۴ واحد به تعداد خانوار داریم میساریم اما واحد ۴ ۲بار حکم تخریب خورده است سازنده شخصی هستیم آیا با گرفتن وکیل می‌توانیم حکم تخریب را تغییر دهیم

  6. اینجانب در سال ۱۳۹۷ سه دانگ یک باب مغازه در تهران را طی یک مبایعه نامه و وکالت نامه فروش بلاعزل از فروشنده خریداری کردم.
    در زمان تنظیم وکالتنامه فروش فروشنده از تحویل سند مالکیت به اینجانب از بابت تسویه بدهی‌های شهرداری و مالیات نقل و انتقال امتناع کرده بود.
    در مبایعه نامه اینجانب زمانی را برای ارائه مفاصا و انتقال سند مالکیت مشخص کرده بودیم.
    فروشنده به قصد کلاهبرداری سه دانگ مغازه را بعد از من به دو نفر دیگر فقط با مبایعه نامه فروخته است .
    اینجانب از بابت تحویل مبیع و انتقال سند قطعی در دفترخانه از فروشنده به دادگاه شکایت کردم و در آنجا آخرین خریدار به عنوان شخص ثالث به پرونده وارد شد و منجر به صدور قرار توقف عملیات رسیدگی گردید.شخص ثالث با تبانی فروشنده اقدام به انتقال سند قطعی در دفترخانه اسناد رسمی کردند.
    حال اینجانب در صدد ابطال سند مالکیت هستم و در ادامه انتقال سند مالکیت به نام خودم می باشم. آیا در این مورد شما میتوانید وکالت پرونده را انجام دهید و هزینه شما چقدر است ؟

    1. سلام، وقت بخیر
      بابت این که کامنتتون دیر جواب داده میشه عذرخواهی میکنم.
      بله ما میتونیم وکالت پرونده شما رو به عهده بگیریم. لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *