حذف نام همسر از شناسنامه

ایا در شناسنامه المثنی ازدواج قبلی ثبت میشود؟

حذف نام همسر از شناسنامه پس از جدایی دغدغه بسیاری افراد است که تمایل دارند نامی از همسر پیشین خود در شناسنامه نداشته باشند. دلیل پاک کردن اسم همسر از شناسنامه امری خصوصی و کاملا قانونی است که فرد به دلیل موضوعی شخصی، حفظ حریم خصوصی یا مشخص نشدن تعداد ازدواج هایش ممکن است مایل به انجام آن باشد.

پاک کردن نام همسر طبق قانون و مقررات سازمان ثبت احوال حتی با وجود دوبار ازدواج امکان پذیر است اما دارای شرایطی است تا از سواستفاده های احتمالی جلوگیری شود. در این مطلب درباره پاک کردن اسم همسر از شناسنامه بعد از ازدواج دوم و مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه توضیح می دهیم.

در صورتی که تمایل دارید حذف نام همسرتان از شناسنامه شما، بدون حضور شما در هیچ مرحله ای انجام شود، می توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و به سوالتتان به صورت رایگان پاسخ دهند.

شرایط پاک کردن نام همسر از شناسنامه

حذف نام همسر از شناسنامه چندین سال است که برای افراد مطلقه قانونی شده است. هر زن یا مردی پس از ازدواج مجدد می‌تواند نام همسر پیشین خود را از شناسنامه اش حذف کند.

البته این کار تنها پس از ازدواج مجدد می‌تواند صورت گیرد از این رو موجب نارضایتی برخی افراد شده است و البته تفاوتی بین طلاق یکطرفه و طلاق توافقی وجود ندارد.

همسر جدید فرد طلاق گرفته لازم است از موضوعات این‌چنینی آگاهی داشته باشد به همین خاطر امکان پاک کردن نام همسر از شناسنامه پیش از ازدواج مجدد امکان پذیر نیست.

طبق ماده 33 قانون اساسی پاک کردن نام همسر قبلی تنها با آگاهی همسر فعلی و پس از ازدواج امکان پذیر است. بنابراین با معرفی فرد جدید به عنوان همسر نمی‌توان نام همسر پیشین را شناسنامه پاک نمود.

پاک کردن نام همسر وقتی خانم دوشیزه است

در این صورت نیازی به ازدواج مجدد نیست. با ارائه گواهی پزشکی قانونی مبنی بر دوشیزه بودن خانم و عدم وجود رابطه جنسی بین زوجین، می توان درخواست صدور شناسنامه جدید برای آقا و خانم داد.

لازم به ذکر است که گواهی دوشیزگی مورد تایید پزشکی قانونی برای انجام این کار ضروری است و شناسنامه جدید صادر شده، المثتی نخواهد بود و تفاوتی با شناسنامه فعلی نخواهد بود.

پاک کردن نام همسر وقتی خانم دوشیزه نیست

در این صورت آقا یا خانم بعد از ثبت ازدواج دوم در شناسنامه می توانند خودشان و یا وکیلشان درخواست حذف نام همسر اول در شناسنامه را دهند. دوشیزه نبودن خانم دلیل برای حذف نشدن نام همسر نیست و در صورتی که ازدواج دوم در شناسنامه ثبت شده باشد، امکان حذف نام همسر سابق در شناسنامه وجود دارد.

در صورتی که دادسو این کار را برای شما انجام دهد، در قسمت توضیحات شناسنامه هم، توضیحاتی ثبت نخواهد شد. برای این کار می توانید با شماره هاهی دادسو تماس بگیرید و از کارشناسان حقوقی دادسو مشاوره تلفنی رایگان بگیرید.

در این اپیزود، تمامی سوالات احتمالی شما در زمینه طلاق توافقی و حق طلاق پاسخ داده شده است.

قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه

طبق قانون جمهوری اسلامی از سال 93 تاکنون زنی که از همسر خود جدا شده و به عقد فرد جدیدی درآمده تنها در صورتی می‌تواند نام همسر قبلی خود را از شناسنامه اش حذف کند که در ازدواج قبلی خود دوشیزه مانده باشد و در دوران عقد جدا شده باشد.

باکره فرد زن راهی است که خانم طلاق گرفته بتواند نام همسر خود را از شناسنامه اش پاک کند. پس با این وجود می‌توان نتیجه گرفت خانم هایی که ازدواج دوم یا سوم آن هاست یا باکره نیستند از این قانون برخوردار نمی‌شوند.

حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه

قانون برای حذف نام همسر از شناسنامه فردی که همسرش فوت کرده است سخت گیری زیادی ندارد و فرد پس از ازدواج می‌تواند به دفاتر قانونی مراجعه کرده و نام همسر فوت شده را از شناسنامه خود حذف کند.

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه در حالات مختلف، متفاوت است. درواقع مدارک مورد نیاز برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه در هر حالت، از زمانی که زن باکره باشد تا زمانی که زن باکره نباشد و همسر فرد فوت کرده باشد، متفاوت است.

در ادامه به مدارک مورد نیاز برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه در هر یک از این حالات اشاره خواهیم کرد.

مدارک مورد نیاز درصورت باکره بودن زن

  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی
  • سند طلاق
  • حکم طلاق
  • مدارک شناسایی فرد شامل: کارت ملی و شناسنامه
  • برگه معرفی‌نامه از دادگاه

مدارک مورد نیاز درصورت باکره نبودن زن

  • ثبت ازدواج جدید و ارائه مدارک مربوط به آن
  • سند طلاق همسر سابق
  • مدارک شناسایی فرد شامل: کارت ملی و شناسنامه

مدارک مورد نیاز درصورت فوت همسر

  • گواهی فوت متوفی
  • سند ازدواج
  • مدارک شناسایی فرد شامل: کارت ملی و شناسنامه
مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

قوانین کلی در رابطه با پاک کردن نام همسر

همانطور که ذکر شد فرد مطلقه، تنها با ارئه مدرک درمورد ازدواج مجدد خود می‌تواند نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کند از این رو دانستن نکات زیر اهمیت بالایی دارد:

  1.  برای ازدواج مجدد، همسر فعلی باید به شرایط همسر خود در گذشته واقف باشد و تنها پس از عقد، نام همسر قبلی پاک می‌شود. پس امکان پنهان کردن برخی مسایل در ازدواج مجدد وجود ندارد.
  2.  پاک کردن نام همسر تنها برای فریب نیست. این امر بار روانی را کاهش می‌دهد و ارائه شناسنامه در مراکز مختلف با فشار اجتماعی کمتری بر فرد خواهد بود. چرا که این امر کاملا شخصی بوده و نیاز به آگاهی همگان ندارد.
  3.  زن یا مرد پیش از ازدواج می‌توانند با دریافت گواهی تجرد از از ازدواج پیشین همسر فعلی خود مطلع شوند.
  4.  با توجه به ابهاماتی که در این قانون در مورد همسر دوم و سوم وجود دارد ممکن است بتوان از این قانون برای ازدواج های بعدی نیز استفاده کرد.
  5.  برای پاک شدن نام همسر سابق نیاز به گرفتن شناسنامه المثنی است که در ثبت احوال انجام می‌شود.

جمع بندی

همان‌طور که دیدید در این مطلب قانون جدید حذف نام همسر از شناسنامه را توضیح دادیم. پاک کردن اسم همسر از شناسنامه بعد از ازدواج دوم یکی از دغدغه های افراد است.

در صورتی که تمایل دارید حذف نام همسرتان از شناسنامه شما، بدون حضور شما در هیچ مرحله ای انجام شود، می‌توانید با کارشناسان حقوقی دادسو تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند و به سوالتتان به صورت رایگان پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا در شناسنامه المثنی ازدواج قبلی ثبت می شود؟

بله، تمام موارد قبلی در شناسنامه المثنی ثبت می شود.

آیا امکان حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق قانونی وجود دارد؟

پاک کردن اسم همسر از شناسنامه فقط در صورتی امکان‌پذیر است که ازدواج دوم صورت گرفته باشد.

دادسو چیست؟

دادسو یک موسسه حقوقی است که تمامی مجوزهای لازم را از کانون وکلای دادگستری مرکز، قوه قضاییه و اداره ثبت اسناد اخذ کرده است. دادسو کلیه خدمات حقوقی، وکالتی و کنسولی را به ایرانیان داخل و خارج از کشور ارائه می‌کند.

چگونه می‌توانم با دادسو در ارتباط باشم؟

شما می‌توانید از طریق واتساپ، تلگرام و یا تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۷۹۱۰۳ با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید. همکاران ما با حوصله پاسخگوی شما هستند.

چگونه می توانم با وکلای دادسو جلسه داشته باشم؟

جلسات مشاوره وکلای دادسو به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. برای برگزاری جلسه با وکلای دادسو با کارشناسان حقوقی دادسو در ارتباط باشید تا برای شما وقت ملاقات تنظیم کنند.

4.6/5 - (62 امتیاز)

طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید. در صورتی که تصمیم شما قطعی است، همکاران ما در دادسو راهنماییتان می کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در تلگرام دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین اخبار دادسو را در اینستاگرام دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

تحریریه دادسو

این مقاله توسط تیم تحریریه دادسو گردآوری، تنظیم و تحریر شده است.
اعضای تحریریه در جهت افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران سایت، همه روزه مقالات کاربردی در حوزه فعالیت‌های دادسو منتشر و بروز رسانی می نمایند. لازم به ذکر است که این مقالات هیچ وقت جای مشاوره با وکیل متخصص را نخواهد گرفت. در صورت تمایل برای مشاوره با وکیل با دادسو در ارتباط باشید.

22 پاسخ

  1. آیا میشه با شکایت از ثبت احوال مبنی برعدم حذف نام همسر نتیجه ای گرفت؟

  2. سلام خوبین من میخوام اسم همسر ثابق خودمو پاک کنم از شناسنامه آیا امکانش هس یا اگر اسم همسر ثابقم پاک شد و طلاق مجدد داشتم از همسر دوم خود دوبار اسم همسر اولم برمیگرد ب شناسنامم؟

  3. اخه یعنی چی من نمیخوام اصلا ازدواج دیگری داشته باشم ولی اسم این‌ داره عذابم میده….

  4. وقتی من از همسرقبلی صاحب فرزندی هستم پس قطعا درازدواج مجدد نمیتوانم همسرجدید را گول بزنم امانمیخواهم اسم اون شخص تو شناسنامه م بمونه چرا راهی برای این مواردنیست؟؟؟؟

  5. خانمی دو بار ازدواج کرده وطلاق گرفته شناسنامه تعویض شده بخاطر باکره بودن، اون وقت منی که یک ماه ازدواج کردم و جدا شدم بخاطر باکره نبودن تعویض نمیشه قانون مسخره ایه

  6. خانمی که باکره هم باشه ،در هر صورت در گذشته ازدواج کرده چطور شناسنامه ایشون میشه تعویض بشه اما خانم غیر باکره خیر.

  7. سلام من ۵ سال پیش طلاق گرفتم و وقتی برای حذف اقدام کردند گفتند که نمیشه آخه چرا ؟من که یه بچه هم دارم خوب مشخصه که قبلا ازدواج کردم فقط نمیخام اسم اون تو شناسنامه ام باشه.

    1. همدردیم واقعا خیلی مسخره ست اگه هدف جلوگیری از گول زدنه اخه بچه رو که نمیشه کتمان کرد کاش میفهمیدن اسم طرف تو شناسنامه چقد آزار دهنده س

  8. سلام به نظر من الان که همه چیز سیستمی شده بهتره که تمام شناسنامه ها در هر موردی ذکر شده است پاک شود و اگر فرد بخواد دوباره ازدواج کنه در محضر خانه با زدن کد ملی ازدواج های سابق مشخص می‌شود.اگر کسی هم میخواد که ازدواج های قبلیش پاک بشه فقط به دلیل کار و دید مردم تو جامعه است نه برای قول زدن افراد برای ازدواج.

  9. سلام در صورت پاک شدن اسم همسر از شناسنامه فرد باکره ،برای ثبت نام در لاتاری و …ک باید ذکر بشه فرد طلاق گرفته قبلن یا کاملن مجرد بوده باید کدوم گزینه رو انتخاب کنیم؟!

  10. سلام من دوران نامزدی دارم طلاق میگیرم وباکره هستم وتورای دادنامه قاضی نوشته که باکره هستم ودیگه به پزشکی قانونی نفرستاد الان آیامن میتونم بدون گواهی پزشک قانونی اسم همسرم راازشناسنامه ام دربیارم یانه خواهشمندم همراهی ام کنید

    1. سلام، وقت بخیر
      لطفا با کارشناسان حقوقی دادسو در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنند.

  11. سلام اگر گواهی پزشکی قانونی اشتباه باشدودختر مدخوله نباشد و رای دادگاه مبنی بر مدخوله بودن صادر شده باشد دراین صورت چگونه می توان نام همسر قبلی را از شناسنامه حذف کرد؟؟

    1. سلام، وقت بخیر
      در صورتی که رای قطعی و اجرا شده باشد، نمی توان به حذف نام همسر در شناسنامه اقدام کرد و فقط با ثبت ازدواج دوم امکان حذف نام همسر وجود دارد.

      1. سلام و عرض ادب.درصورتیکه ازدواج سوم باشد نام فرد اول و دوم را میتوان خذف نمود؟

        1. سلام، وقت بخیر
          بعد از ثبت ازدواج سوم می‌توان نام فرد اول و دوم را حذف کرد.

  12. بنظرم خیلی قانون خوبیه و با تامل این موضوع بررسی شده و چنین قانونی بشدت درسته چون همسر جدید باید آگاه باشه که همسرش در گذشته ازدواج داشته جای هیچ سوال و اما اگری وجود نداره خیلی عالیه ممنون

  13. کاش برای تمام بانوان امکانش بود که اسم همسر سابق حذف بشه نه بخاطر پنهان کردن از افراد بعدی که وارد زندگیه شخص میشوند بلکه بخاطر اینکه مثلا برای استخدام در یک شرکت میپرسند مجرد متاهل یا مطلقه ؟ناخواسته اسم مطلقه که آورده میشود ۹۰ درصد به فکر سو استفاده می افتند و اگر خانم مشکل شناسنامه نداشته باشد میتواند بیان نکند و ذهن افراد را به سمت افکار منفی نکشاند

  14. من چندین ساله جدا شدم مراجعه هم کردم ثبت احوال گفتن نمیشه یعنی واقعا منی که نمیخوام دیگ ازدواج کنم باید تاقیام قیامت اسم اون… بمونه توشناسنامم درحالیکه ایشون ازدواج کردن و اسممو پاک کردن از شناسنامشون این عدالته آیا ؟داتا هرکسی میاد خواستگاریم میگم جداشدم این چه قانونیه آخه تو این مورد احتمالا چنددرصد موفق میشم که بتونم پاک کنم اسمشو ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *